آموزش تنظیم حرفه ای موزیک

آموزش تنظیم حرفه ای موزیک

در این مقاله به بررسی آموزش تنظیم حرفه ای موزیک می پردازیم. تنظیم حرفه ای موزیک امری بسیار مهم است که می تواند بر روی کیفیت صدا تاثیر فراوانی داشته باشد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

مراحل تنظیم حرفه ای موزیک را به طور کامل شرح دهید؟

میکس آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟

مسترینگ آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟

تفاوت های اصلی و عمده میکس و مترینگ در چه چیزهایی است؟

[/stextbox]

آموزش تنظیم حرفه ای موزیک

مراحل تنظیم حرفه ای موزیک را به طور کامل شرح دهید؟

تنظیم حرفه ای موزیک را میکس و مسترینگ می گویند که مراحل مختلفی دارد. در ادامه مراحل آن را بیان می کنیم، اما به نکته ای که در این باره باید توجه کنید این است که در ابتدا یک آهنگ بر طبق اصول استاندارد آهنگ سازی ساخته شود و بعد تنظیم شود.

برای آن که بتوان به طور صحصح و حرفه ای تنظیم آهنگ و موزیک را انجام داد باید علمی کامل و صحیح از موسیقی و نت های آن داشت، تا به بهترین شکل ممکن نت ها را در کنار یک دیگر قرار داد و نتیجه ی خوبی را مشاهده کرد. اما در ابتدا مهم ترین کاری که آهنگساز باید انجام دهد انتخاب درست و به جای ساز است. این که از چه سازی برای ساخت آهنگ باید استفاده کرد، مهم ترین اصل آهنگ سازی و تنظیم است.

اگر موسیقی را به طور زنده شنیده باشید با این صحنه مواجه شده اید که گاهی سازی با شدت زیاد نواخته می شود، گاهی به طور کلی ساکت و آرام است و صدایی از آن شنیده نمی شود. گاهی هم به آرامی و شدت کمی نواخته می شود. این وظیفه مهم که مشخص می کند چه سازی در چه زمانی با چه شدت و حالتی نواخته شود، وظیفه تنظیم کننده است و تنظیم نامیده می شود.

مراحل تنظیم حرفه ای موزیک را به طور کامل شرح دهید؟
مراحل تنظیم حرفه ای موزیک را به طور کامل شرح دهید؟

میکس آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟

میکس در لغت به مهنی ترکیب است، میکس آهنگ یعنی ترکیب آهنگ، اما این لغت چرا برای تنظیم آهنگ انتخاب شده است؟ در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که در موسقی زنده تنظیم به چه صورتی انجام می گیرد ولی در موسیقی که ضبط شده است تنظیم چگونه انجان می گیرد؟

برای آن که آهنگ را برای موسیقی ضبط شده تنظیم کنیم در سال های قبل از این روش استفاده می کردند که؛ هر یک از نوازندگان ساز به طور انفرادی و به صورت تکی وارد استودیو ضبط می شد و آهنگ مورد نظر خود را به طور کامل اجرا می کرد و این آهنگ ضبط می شد. سپس با میکس حرفه ای صدای ضبط شده هر سازی در جای اصلی خود در ملودی قرار می گرفت.

میکس آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟
میکس آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟

مطلبی که در بالا به آن اشاره کردیم به عنوان تنظیم موسیقی در سال های پیش کاربردی بود و از آن استفاده می شد، اگر چه هنوز هم هستند کسانی که این روش را دنبال می کنند اما با پیشرفت تکنولوژی شاهد تغییرات اساسی در موسیقی هم بودیم. در حال حاضر می توان با استفاده از کامپیوتر های حرفه ای موسیقی تولید کرد، با استفاده از برنامه های ساخت آهنگ که بر روی گوشی یا کامپیوتر نصب می شود.

با استفاده از این برنامه های ساخت آهنگ می توان حتی بهترین آهنگ های جهان را( در صورت وجود مهارت کافی) اجرا کرد. در این روش هم بعد از آن که آهنگ های مورد نیاز خود را ضبط کردید سپس با استفاده از تکنیک های میکس ان را در جای مناسب خود قرار دهید.

مسترینگ آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟

بر خلاف عقیده عامیانه مردم، میکس و مسترینگ با هم متفاوت هستند، اگر چه هر دو برای تنظیم موسیقی و آهنگ به کار می رود. مستریک مرحله ی نهایی در تنظیم یک قطعه موسیقی نیست و بعد از آن هم مراحل دیگری وجود دارد. مرحله مسترینگ در زمانی شروع می شود که موسیقی و آهنگ را به طور کامل ساخته و آماده کرده اید.

مسترینگ آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟
مسترینگ آهنگ و موسیقی را شرح دهید؟

اگر بخواهیم مسترینگ را طوری شرح دهیم که برای همگی قابل فهم باشد باید بگوئیم که به موسیقی تا قبل از این مرحله در منبع اصلی قرار دارد. اما ماندن آن در این منبع اصلی نمی تواند دائمی باشد و باید در اسرع وقت به فضایی که برای ذخیره سازی آن در نظر گرفته شده است انتقال یابد. به فرآیندی که برای آماده سازی موسیقی ضبط شده برای انتقال از منبع اصلی به فضایی که برای ذخیره در نظر گرفته اند، مسترینگ می گویند.

تفاوت های اصلی و عمده میکس و مترینگ در چه چیزهایی است؟

در مطالبی که در بالا بیان کردیم میکس و مسترینگ را به طور کامل توضیح دادیم، اما باز هم برای آن که تفاوت های اصلی میکس و مسترینگ را متوجه شوید و به راحتی آن را درک کنید، توضیحاتی در این باره ارائه می دهیم.

در هنگامی که موسیقی شما در مرحله میکس قرار دارد باید دقت کافی را به خرج دارد که اجرای هر نت به درستی در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد تا صدایی زیبا و ماندگار داشته باشیم. حتی جابه جایی یک نت اگر چه به نظر شما می تواند بی ارزش باشد اما در نهایت در موسیقی که گوش می دهید بسیار تاثیر گذار است و از کیفیت کار به شدت کم می کند. کار میکس را به طور کلی با نرم افزارهایی که برای این کار طراحی شده اند انجام می دهند.

بعد از آن که میکس یک آهنگ را به خوبی و درستی به اتمام رسید، مسترینگ آن قطعه شروع می شود. اگر بخواهیم مسترینگ را به طور خلاصه در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم که مستریگ سبب می شود تا کیفیت قطعه مورد نظر به بالاترین حد ممکن برسد. زمانی که موسیقی با وسیله های مختلفی پخش می شود؛ ضبط ماشین، گوشی، هندزفری و سیستم های صوتی خانگی نباید هیچ تفاوتی در فرمت های آن وجود داشته باشد.

در نهایت با توجه با مطالبی که در سطرهای بالا به آن اشاره کردیم،با مراحل یک تنظیم حرفه ای را به طور کامل آشنا شدیم و به اهمیت آن در کیفیت موسیقی پی بردیم.

از اینکه تا انتهای مقاله آموزش تنظیم حرفه ای موزیک ما را همراهی کردید متشکریم.

امیدوارم مطالب فوق برای شما مفید و موثر بوده باشد.