تعریف اجرای موسیقی
مقالات

تعریف اجرای موسیقی

امروز با شما همراه هستیم با تعریف اجرای موسیقی

موسیقی بدون اجرا کننده خاموش و بی صدا بر صفحه تست باقی می ماند.

موسیقی به خلاف کتاب و آثار نقاشی توسط یک باز آفریننده، یعنی موسیقیدانی که موسیقی نگاشته شده را به مدة بدل می سازد، با ما سخن می گوید و ارتباط برقرار می کند.

یک اثر موسیقی، حتی اثری نا آشناه در هر اجرا می تواند تجربه ای تازه باشد

زندگی بخشیدن به نمادهایی که آهنگساز نگاشته: کار اجرا کننده است.

آکوردی با شانه دینامیک و چقدر قوی است بخشی که نشانه تمپری آلگرو دارد تا چه اندازه تند و سریع است نشانه های راهنمای ریشم، دینامیک و آکان هر قدر که تخصیتی نیز باشند باز هم بیشترین نقشي در اجرای اثر بر عهده اجرا کننده است.

برداشت و تعبیر اجراکنده از یک اثره مانند بازیگری که به ایفای نقشی و بیان واژه ها می پردازد، مملو از زمان بندی ها و ظرافت های اجرایی است ، موسیقی آمیزه ای از احساسات شخصی و آنچه را مقصود اهنگساز بوده است به شنونده انتقال می دهند.

معتقدان گاه  درباره تعبیری اجرایی که به گونه ای بی مانند اقناع کننده باشد چنین نظر می دهند که اجرا کننده با اثر و آفریننده آن یکی شده است.

ارتباط اثر، آفريننده و اجرا کنندة آن می تواند چنین تنگاتنگ باشد.

بداهه پردازی

گونه ای از موسیقی را که در همان لحظه اجرا خلق می شود بداهه پردازی می نامند.

باخ و بتهوون به ترتیب بداهه نوازان درخشان ارگ و پیانو بوده اند، ایده های موسیقایی آنها در دم از ذهن به انگشتانشان جاری می شده است.

بداهه پردازی، امروزه از ویژگی های اصلی جاز و موسیقی غیر غربی است.

پیش از سده نوزدهم از اجرا کنندگان انتظار می رفت که آرایه ها بانتهایی تزیینی را که در نگارشی اثر اشاره ای به آنها شده بود به آن بیفزایند.

جین تزیت هایی به موسیقی تنوع و رنگ و بویی از فردی اجرا کننده می بخشید.

بسیاری از موسیقیدانان امروزی که به اجرای آلار سده های هفدهم و هجدهم می پردازند، به آموختن این شیوه های اجرایی قدیمی توجه دارند

. با چنین دانشی آنها می توانند موسیقی را مطابق مقصود آهگاز به اجرا درآورنل اجرای آثار پیش از مسده هفدهم، مسأله تصمیم گیری درباره سازهای مورد استفاده در آنها را پیش می کشد.

در اغلب موارد، این مسارها توسط هگازان قدیمی مشخص نشده و آنچه مسأله را باز هم دشوارتر می کند آن است که برخی از سازهای اصلی به کار رفته در این آثار اکنون دیگر منسوخ شده و به آسانی در دسترس نیستند.

سبکهای اجرایی از نسلی به نسل دیگر دگرگون شده اند.

امروزه برخی اجرا کنندگان به اجرایی همان با آنچه در دوره حق اتر صورت می گرفته است باور دارند؛

به این ترتیب گروهی از نوازندگان هنرمند مسارهای شستی داره موسیقی باخ را بیشتر یا کلاوسن می نوازند تا با پیانو با چنین نگرشی در اجرای این آثار، حجم ارکستر با گروه گربر تا

حد گنجایش کلیایی به سال ۱۶۳۰ یا قلعه ای در و ۱۷۴ گاهت می یابد

. گروهی دیگر از اجرا کنندگان که معتقدند شنوندگان به گستره پهناوری از دینامیک و به تالارهای بزرگ ارکستر خو گرفته اند، خود را نیازمند تعمیری تو و منطبق با روح معاصر از آثار قدیمی می دانند.

این موسیقیدانانه خواستار به کارگیری تمام تر وری های مادران برای زنده کردن پیام آهنگساز هستند

اجرا کننده

اجرا کنندگان برجسته موسیقی کم و بیش همواره انسان هایی با استعدادهای خاص بوده اند که از کودکی در آنان بارن و آشکار بوده است صدای زیبا، چالاكی نامتعارف در نوازندگی، گوشی موسیقی عالی با حافظه بسیار نیرومند.

آنان مانند قهرمانان ورزشی ال توازنه قدرت وانگیزه رقابتی استانی برخور دارند و از خونها و نوازندگان سازهای بادی چوبی برای تربت حدی نوسینی زمان بیشتری در انتان می مانند،

زیرا برای چنین نوبتی نیازمند بنوع و رشد جسمانی شد استعداد طبیعی به تنهایی برای ظهور اجرا کننده ای بر مسیر تعالی گام بر میدارد سالها نزد استادانی شایسته تحصیل کرده روزانه سایت ها تجربه می کند

و به بروس شوف موسیقایی و حس شرق می بردارد. پس از این همه است که امکان ظهور همر هندي وبروتونه :

هنرمندی برخورداری از مهارت های اجرایی شگرف، پدید می اید.

اجرا کنندگان برجسته تک نواز با تک خوان های رده و ویژه از دیگر اجرا کنندگان هستند.

آنها  گذشته از استعدادهای طبیعی و فرهیختگان چنان جاذبه فردی را بروزر می دهند که می تواند ستایش شنوندگان را براورد .

این انسان های نادر و خاص، پیوسته و در تکاپوی هر اجرایی جانی دوباره می گیرند و می توانند مدت اجرایشان از یک اثر راه میانی مانند نخستین اجرا، هیجان انگیز سازند.

دشواری های سفر مداوم و صرف توش و توان بسیاری برایشان مسائلی ناچیز است به آن ها با برقراری ارتباط به واسطه موسیقی شاداب و خرسند می شوند.

پس بسیاری از نوازندگان خوب که «نادر و خاص » نیستند چه باید بکنند؟

آنها به تدریس نوازندگی در ارکستر و یا هر دو می پردازند.

تا همین چندی پیش، ناچیز بودن حقوق توازندگان ارکستر زبانزد همه بود، درد آنها، آن هم پس از گذراندن دوره طولانی و بر هزينه آموزش موسیقی، از درآمد کارگران تقاتچی نیز کمتر بود.

از این رو، موسیقیدانان انجمن های ارکستری تشکل داده و با بستن قراردادهای گروهی به زندگی خود سروسامان دادند.

اما نوازندگان حنا با وجود دستمزدی بیش از پیش و مزایای شغمی نیز ناچار از اشتغال به کارهای فردی و غیرگروهی هستند.

بسیاری گمان می کنند که توازندگان برای هرشان کمک هزینه ای فراهم می کنند، اما این آرزوی آنها است.

به عنوان یک شنونده شایسته آن است که همین امروز از آنها قدردانی کنیم؛

آنها گرچه ممکن است ظاهری پر زرق و برق داشته باشند. زندگی آسوده ای ندارند.

تعریف اجرای موسیقی

ممکن است شما از اجرای موسقی لذت ببرید یا بخواهید یک تکنیسین میکس و مسترینگ شوید.

پیمان امیدی
پیمان امیدی هستم! آهنگساز ، تنظیم کننده ،تکنیسین میکس و مسترینگ ، طراح صدا و آدیو پروگرامر.
https://telegram.me/peymanomidiii

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =