دانلود کتاب مهندسی صدا

دانلود کتاب مهندسی صدا

در این مقاله قصد داریم پیرامون موضوع دانلود کتاب مهندسی صدا مطالبی را برای شما دوستان ارائه نماییم.

صدا و یا صوت نوعی از انرژی محسوب می شود که از جنبش ذرات ماده به حرکت درمی آید و همان ذره ای که حرکت کرد با برخورد به ذره ای دیگر نیز باز به حرکت در می آید و این گونه است که صوت تولید می شود. مهندسی صدا یکی از رشته های دانشگاهی است که از قدیم یکی از موضوعات مهم علمی در جهان می باشد که و رشته ی مهندسی صدا چند سالی می باشد که در دانشگاه صدا و سیما تدریس می شود.

دانلود کتاب مهندسی صدا
دانلود کتاب مهندسی صدا

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این بین ممکن است سوالاتی برای شما عزیزان پیش بیاید که ما به آنها پاسخ خواهیم داد.

  • تعریف مهندسی صدا؟
  • مهندسی صدا دارای چند بخش می باشد؟
  • مهندسی صدا در چه شاخه ایی به گونه ای حرفه ای می تواند مشغول کار شود؟
  • چه آموزش هایی و مدارکی برای تبدیل شدن به یک مهندس صدا نیاز است ؟
  • در رشته ی مهندسی صدا چه موضوعاتی برای پایان نامه انتخاب می شود؟
  • در کتاب مهندسی صدا برای این حرفه چه امکانات آموزشی اشاره شده است؟
  • در کتاب های مهندسی صدا به چه مطالبی پرداخته شده است؟
  • چارت رشته ی مهندسی صدا شامل چه مواردی می باشد؟
  • بازار کار و استخدامی مهندسی صدا در چه سازمانی طرف دار دارد ؟
  • علوم مهندسی صدا تا چه میزان در ایران جا افتاده است؟

[/stextbox]

 

تعریف مهندسی صدا؟

یک حرفه و شغل کاملا تخصصی و علمی می باشد که با توجه به ابزار و وسیله های مخصوص صدا ، کار ضبظ ، ویرایش ، میکس ، میسترینگ و باز تولید صدا را انجام می دهد. مهندسی صدا و مهندسی صوت هر دو رشته های کاملا متفاوتی هستند.

فردی که دوره های تخصصی را آموزش دیده و فردی دوره دیده و با تجربه ای شده و با علومی که آموزش دیده به ضبط، باز تولید، ترکیب کردن و نهایی کردن صوت با ابزار و تجهیزات آنالوگ و دیجیتال به کار صدا بپردازد را مهندس صدا می نامند.

تعریف مهندسی صدا؟
تعریف مهندسی صدا؟

یک فردی که به عنوان یک مهندس صدا شناخته شد علاوه بر این که باید با تجهیزات و تکنولوژی های امروزی آگاه باشد باید دارای یک ذهن خلاق و هنرمندی نیز باشد زیرا کار یک مهندس صدا خلق یک اثر هنری می باشد پس مهندسی صدا در ردیف تکنو آرت جای گرفته.

مهندسی صدا علمی ترکیبی می باشد و همچنین به صورت علمی میان رشته ای نیز می باشد، مهندسی صدا علومی مانند مهندسی الکترونیک، صوت شناسی، سایکو اکوستیک، و علم موسیقی را در بر دارد.

مهندسی صدا یک حرفه ی بسیار تخصصی می باشد و تنها با وجود تجربه امکان انجام آن وجود ندارد و باید از طریق اساتید کاملا حرفه ای در دانشگاه به فرد آموزش داده شود در کشور ایران این رشته در دانشکده ی صدا و سیما برای کسانی که علاقه دارند دانشجو می پذیرد و از طریق شرکت در کنکور می توانند وارد حرفه ی مهندسی صدا شوند

و اما پذیرش رشته ی مهندسی صدا بشتر از بین افرادی که در رشته های مخابرات و مهندسی الکترونیک و برق می باشد نسبت راحتر است علت این پذیرش به دلیل اینکه مهندسی صدا مربوط به سیگنال های صدا می باشد با رشته ی مخابرات سنخیت دارد اما در این بین تفاوت جزیی بین این دو رشته وجود دارد در رشته ی مخابرات فقط در زمینه و حوزه ی تخصص خود می پردازد ولی مهندسی صدا وسیع تر است و در مورد هر گونه سیگنال صدا و همچنین موسیقی و صحبت را در بر میگیرد.

شما در حال مطالعه مقاله دانلود کتاب مهندسی صدا هستید

مهندسی صدا دارای چند بخش می باشد؟

مهندسی صدا در کشورهای دیگر در دو بخش تعریف می شود:

مهندسی صدا با گرایش مهندسی صدا

 این گرایش بیشتر در مورد استفاده ی خلاقانه و هنری صدا بحث می کند. یعنی به صورت هنری و خلاقانه از ترکیبات صدا اثر هنری خلق کرد را به این گرایش نسبت می دهند.

مهندسی صدا با گرایش توسعه تجهیزات صدا

این گرایش نیز در حوزه ی مهندسی صدا تاکید دارد و اسباب و لوازم صدا را به گونه ای تخصصی مورد بررسی قرار می دهد در صورت بازتر این گرایش مربوط به میکس و ضبط، و همچنین ضبط صدای زنده و استودیو نیز وارد عمل می شود به همین دلیل این درگرایش فرد باید از تخصص و تجربه ی خاصی برخوردار باشد.

مهندسی صدا دارای چند بخش می باشد؟
مهندسی صدا دارای چند بخش می باشد؟

مهندسی صدا در چه شاخه ایی به گونه ای حرفه ای می تواند مشغول کار شود؟

  • مهندس ضبط صدا:

شخصی که با استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته صدا ضبط می کند.

  • مهندس میکس:

مالتی ترک های رکورد شده توسط مهندس میکس بازبینی می شود و میکس فینال روی آن صدا را انجام می دهد .

  • مهندس صدای زنده:

طبق فرایند صدا برداری زنده از مراسم ها و کنسرت ها که در این گونه از مراسم ها که ضبط صدا و یا پخش صدا نیاز است باید زیر نظر مهندس صدای زنده انجام شود و همچنین مهندس صدای از جمله کارهایی که در مراسمات انجام میدهد نوع کابل کشی و محل مناسب برای قرار دادن اسپیکر ها و دستگاه های پردازش صدا برای میکس و ضبط را انجام می دهد.

  • مهندس دستیار:

شخصی که کار او اصولا در استودیو های بسیار بزرگ می باشد که فول تایم کار می کند و کار او ستاپ میکروفون ها ، تفکیک جلسات و میکس اولیه ی صداهای تولید شده می باشد.

  • مهندس طراح صدای بازی:

قسمتی از صدا که برای پیشرفت  بازی های کامپیوتری می باشد.

  • مهندس استودیو:

شخصی که در استودیو توسط فرد دیگری که تولید کننده نام دارد کار می کند و بعضی مواقع نیز به صورت تکی به کار می پردازد.

  • مهندس مانیتور:

این شخص صدا را در هر لحظه  در صدا برداری زنده با استفاده از مانیتورها کنترل می کند.

  • مهندس صدای پست پروداکشن:

این شخص صدا را برای فیلم و تلویزیون ، ویرایش ، میکس و نهایی سازی می کند.

  • مهندسی میسترینگ:

این فرد باید صدا را به صورت نهایی با کمک راه های اصولی و دستگاه های مخصوص آن را تحویل می دهد.

 

و همچنین ضبط و تولید صدا و موسیقی شامل عواملی می باشد:

  • ظبط(Recording)
  • ویرایش(Editing)
  • ترکیب کردن(Mixing)
  • نهایی سازی (Mastering)

این چهار عمل نیاز به چهار مهندس متخصص و کاردان نیاز دارد که هر یک بر اساس رشته ی خود جهت باز تولید و ضبط صدا کارها و اعمال خاص خود را انجام دهند.

مهندسی صدا یک شغل بسیار ظریف می باشد و فقط با وجود تجربه ی کاری نمی توان آن را اجرا کرد و باید به صورت علمی و آکادمیک به آموزش آن پرداخت.

شما در حال مطالعه مقاله دانلود کتاب مهندسی صدا هستید

چه آموزش هایی و مدارکی برای تبدیل شدن به یک مهندس صدا نیاز است ؟

در دانشکده ی صدا و سیما باید یکی از رشته های مربوط به مهندسی صدا را انتخاب کرد که برخی از این رشته ها عبارتند از:

  • کارشناسی پیوسته مهندسی صدا
  • کارشناسی پیوسته مهندسی ویدئو
  • کارشناسی پیوسته مهندسی سیستم های چند رسانه ای
  • کارشناسی پیوسته شبکه های اطلاعاتی و امنیت
  • کارشناسی ارشد مهندسی ویدئو
  • کارشناسی ارشد فناوری و اطلاعات با دو گرایش سیستم های چند رسانه ای و مدیریت سیستم های اطلاعاتی.

مهندسان صدا در بیشتر مواقع به صورت کاملا آزاد کار می کنند و بعضی مواقع هم با یک  شرکت برای چند مدت به صورت قراردادی کار می کنند. فصل هایی که اصولا صدا برداران بیکار می شوند فصل زمستان و نیز ایامی که مناسبتی در آن ها نیست نیز بیکار می شوند.

چه آموزش هایی و مدارکی برای تبدیل شدن به یک مهندس صدا نیاز است ؟
چه آموزش هایی و مدارکی برای تبدیل شدن به یک مهندس صدا نیاز است ؟

در رشته ی مهندسی صدا چه موضوعاتی برای پایان نامه انتخاب می شود؟

موضوعاتی همچون تشخیص خودکار گفتار ، تشخیص شخص گوینده، سنتر گفتار، جدا سازی سیگنال های گفتار، تشخیص حالات و احساسات گوینده ها در گفتار، تشخیص جهت و مکان گوینده، تشخیص تعداد گوینده، رمز نگاری و نشانه گزاری گوینده، فشرده سازی صدا، تشخیص هوشمند نوع موسیقی، حالات موسیقی، ساخت هوشمند موسیقی، تبدیل متن به گفتار و گفتار به متن و رباط های هوشمند گفتگو … همه ی این موضوعات در رشته ی مهندسی صدا قابل بررسی و تحقیق می باشد.

در رشته ی مهندسی صدا چه موضوعاتی برای پایان نامه انتخاب می شود؟
در رشته ی مهندسی صدا چه موضوعاتی برای پایان نامه انتخاب می شود؟

در کتاب مهندسی صدا برای این حرفه چه امکانات آموزشی اشاره شده است؟

بسیاری از آموزشگا ها ی فوق پیشرفته مهندسی صدا امکاناتی مانند اتاق صامت و اتاق واخنا برای کاربرد آزمایشگاهی در دایره ی مهندسی صدا تاسیس شده است و این اتاق ها در جشن دانشجویی سال1397 توسط معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صدا و سیما مورد بهره برداری واقع شد.

دوره آموزشی مهندسی صدا دارای 5 فصل می باشد …

  • ساختار انواع میکروفون ها
  • ویژگی های کاربردی میکروفون ها
  • لوازم جانبی میکروفون ها
  • اتصالات آنالوگ و دیجیتال

 

در کتاب های مهندسی صدا به چه مطالبی پرداخته شده است؟

در کتاب های مهندسی صدا قصد بر این است که خواننده ی کتاب با قواعد و اصول مهندسی صدا آگاه و آشنا شود و همچنین این کتا ب ها در مورد؛ صوت و شنوایی ، مشخصاتی در مورد سیگنال های صوتی، میکروفون هایی که مورد استفاده هستند، بلندگوها، گوشی ها و کاربرد های آنها ، نحوی انجام دادن ضبط صدا، انجام عملیات روی اطلاعات مختلف سیستم های کامپیوتری پخش صدا و همچنین مرور خلاصه واری بر مطالب اکوستیک و اندام شنوایی و انواع آلات موسیقی می پردازد

پس کتاب هایی که مربوط به مهندسی صدا می باشد برای افرادی مانند موزیسن ها آهنگسازان و صدا برداران و همچنین افرادی که می خواهند با اصول مهندسی صدا آشنا شوند گزینه ی مناسبی می باشد.

در کتاب های مهندسی صدا به چه مطالبی پرداخته شده است؟
در کتاب های مهندسی صدا به چه مطالبی پرداخته شده است؟

چارت رشته ی مهندسی صدا شامل چه مواردی می باشد؟

مهندسی صدا در کل برای چهار ترم تقسیم بندی شده است که درس های پایه ی مهندسی صدا شامل: پردازش سیگنال های دیجیتال، ریاضیات پردازش صدا، تئوری ها و مبانی صوت و انتشار آن، فرایند های تصادفی و مخابرات دیجیتال .

و دروس اصلی مهندسی صدا شامل این دروس می باشد: کدینگ و پردازش گفتار، آکوستیک معماری، شبکه های عصبی، هوش مصنوعی و بازشناسی الگو و ماشین و تشخیص گفتار به کارآموزان مهندسی صدا ارائه می شود .

شما در حال مطالعه مقاله دانلود کتاب مهندسی صدا هستید

بازارکار و استخدامی مهندسی صدا در چه سازمانی طرف دار دارد ؟

در ایران تنها تنها دانشگاهی که از رشته ی مهندسی صدا دانشجو می پذیرد دانشگاه صدا و سیما می باشد . از لحاظ استخدام و بازار کار دانشجویانی که فارغ التحصیل در رشته ی مهندسی صدا هستند با توجه به شرایط عالی آموزشی و اخلاقی و همچنین نیاز صدا و سیما به تعدادی نیرو در قسمت فنی و مهندسی افرادی را برای همکاری انتخاب می کنند . علاقه مندان به این حرفه روز به روز در حال گسترش می باشد و پرورش افراد با مهارت و زبده در قسمت های مختلف مهندسی صدا مهم ترین مبحث می باشد.

 

 علوم مهندسی صدا تا چه میزان در ایران جا افتاده است؟

علوم صدا از علوم مهندسی می باشد و این علوم جز علم های اکتسابی می باشد نه تجربی یعنی برای اینکه این علم را به کس یآموزش دهیم نیاز به یک فرد با معلومات و تحصیلات بالا و متخصص کاملا حرفه ای نیاز است تا دانش خود را در اختیار فرد قرار دهد اما این مساله در ایران کاملا برعکس می باشد، تمام افرادی که در این کار قرار دارند

بیشتر به صورت تجربی و وارد این حرفه شده اند و همین عوامل باعث شده کارهایی که تولید می کنند کاری بسیار ضعیف و غیره حرفه ای باشد و از استاندارد های جهانی کاملا فاصله بگیرد. برخی موارد نیز افرادی هستند که برای آموزش و مهندسی صدا با صرف هزینه ی به خارج از کشور رفته و در انجا آموزش می بیند در برخی موارد این آموزش ناقص انجام می گیرد و به کشور باز می گرددو به فعالیت در این حرفه می پردازد و این خود باعث مشکلاتی خواهد شد.

پس در کل مباحث و موضوع کتاب مهندسی صدا و کاربرد های آن در ساخت آهنگ که دارای شاخه های متفاوتی می باشد ولی اگر بخواهیم به صورت کلی و خلاصه وار بیان کنیم در مورد مباحث فیزیک صوت، آکوستیک، شناخت دیوایس ها و کاربرد آنها در صدا برداری و همچنین مباحث پردازش به سیگنال ها و میکس و میسترینگ را شامل می شود.

از اینکه مقاله دانلود کتاب مهندسی صدا را برای کسب اطلاعات بیشتر انتخاب کرده اید نهایت تشکر را داریم.