شفاف سازی صدا در اف ال

شفاف سازی صدا در اف ال

امروز در این مقاله می خواهیم موضوع شفاف سازی صدا در اف ال را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مباحث مهم در ضبط صدا که از ابتدا باید رعایت شود استریو کردن صدا ها می باشد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که صدای مهمی را ضبط کرده باشید و پس از اتمام و گوش دادن به آن به دلیل وجود صدای باد یا سر و صدای اطرفیان کار شما خراب شده باشد و کیفیت مطلوبی نداشته باشد. ما امروز برای رفع این مشکل و توضیح شفاف سازی صدا در اف ال استودیو کنار شما خواهیم بود. در ادامه با ما همراه باشید.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

هوا یا نویز چیست ؟

دلایل استفاده از حذف نویز از صدای ضبط شده چیست ؟

مهم ترین نکات در باره ی هواگیری شامل چه مواردی می باشند ؟

استریو کردن صداها در اف ال استودیو چند روش دارد ؟

آیا در ویدئو ها نیز می توانیم هواگیری انجام دهیم ؟

[/stextbox]

 

هوا یا نویز چیست ؟

واژه ی نویز در لغت ب معنی ایجاد آلودگی صوتی و فرکانس های از قبل پیش بینی نشده یا بطور تصادفی می باشد که باعث می شود صدای مورد نظر ما تخریب شده به حساب بیاید. باید توجه داشته باشید که اگر صدایی بدون نویز و شفاف ضبط کنید ارتباط مستقیمی با کیفیت نهایی آهنگ شما خواهد داشت

بنابراین اگر صدایی بدون نویز و شفاف داشته باشید تاثیر چشم گیری در میکس و مسترینگ موسیقی شما خواهد گذاشت. برای حذف نویز ها نرم افزار های مخصوصی استفاده می شود که ما امروز می خواهیم روش استفاده از نرم افزار اف ال استودیو را فرا بگیریم تا به صدایی شفاف و بدون نویز و با کیفیت بالا برسیم. توجه داشته باشید که نویز گیری همان هواگیری است.

دلایل استفاده از حذف نویز از صدای ضبط شده چیست ؟

از مهم ترین دلایلی که فرد مجبور به شفاف سازی صدا یا همان نویز گیری می شود می توان به دو مورد زیر اشاره کرد :

  • نداشتن وسیله و سخت افزار مناسب برای ضبط کردن صدا
  • محیا نبودن آکوستیک و فضای مناسب برای ضبط کردن صدا

دو مورد بالا دلایلی هستند که بعد از ضبط صدا باید حتما به نویز گیری و شفافیت آن پرداخت در غیر اینصورت صدای شفاف و بدون نویزی بدست نخواهیم آورد. باید توجه داشته باشید که هر چه در هنگام ضبط صدا دقت بالایی به خرج بدهیم موسیقی نهایی از کیفیت بالاتری بر خوردار خواهد بود. دیگر نکته در هوا گیری این است که هر چه صدای ضبط شده بدون نویز و شفاف باشد در میکس و مسترینگ تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت و در نهایت موسیقی با کیفیت مطلوب تری بدست خواهیم آورد.

مهم ترین نکات درباره ی هواگیری شامل چه مواردی می باشند ؟

اولین نکته راجب نویز یا هواگیری این است که هیچ وقت فایل ها را باهم هواگیری نکنید و هر فایل را به صورت جداگانه هواگیری کنید. این توصیه به این دلیل می باشد که هر فایل الگوی خاص خود را دارد و حین میکس چند فایل با هم به دلیل وجود نویز های مختلف باعث ایجاد یک نویز غیر عادی می شود که قادر به حذف آن نیستید.

نویز ها از لحاظ فرکانس، ولوم نویز و شکل موج نویز با هم متفاوت هستند. باید بدانید که اغلب نویز ها در غالب صداهایی همچون فش، هیس و هوم بیشتر هستند که در اصطلاح به آن ها نویز سفید می گویند. بنابراین فایل هایی که نویز دارند را هیچ وقت با هم میکس نکنید.

دومین نکته انتخاب درست الگوی نویز ها می باشد که دقت بالایی را می پذیرد.برای این کار پیشنهاد می شود که قبل از ضبط موسیقی ابتدا از سکوت محیط نیز کمی ضبط کنید.

مهم ترین نکات درباره ی هواگیری شامل چه مواردی می باشند ؟
مهم ترین نکات درباره ی هواگیری شامل چه مواردی می باشند ؟

دلیل این کار این است که شما بعد از این عمل می توانید نویز موجود در موسیقی خود را به راحتی تشخیص دهید. بعد از این کار به ضبط موسیقی خود بپردازید. در آخر شما الگوی خوبی که در ابتدا آن را ضبط کردید را برای نویز گیری دارید. باید توجه داشته باشید که هنگام ضبط سکوت محیط هیچگونه صدای دیگری ضبط نشود وگرنه کل صدای ضبط شده ی شما دچار آسیب می شود.

استریو کردن صداها اف ال استودیو چند روش دارد ؟

استریو کردن صدا در اف ال استودیو را می توان به دو روش زیر انجام داد:

روش اول :

ابتدا صدای مورد نظر خود را در اف ال استودیو بارگذاری کنید و طبق تصویر و توضیحات زیر عمل کنید.

  • در این قسمت روی صدایی که انتخاب کردید کلیک کنید تا پنجره تنظیم برای شما باز شود.
  • روی این گزینه در قسمتprecomputed effects کلیک کنید.
  • گزینهstereo delay را به اندازه مورد نظر خود برای استریو کردن تنظیم کنید.
روش اول :
روش اول :

روش دوم:

همانند روش اول ابتدا صدای مورد نظر خود را در اف ال استودیو بارگذاری کنید سپس طبق تصویر و توضیحات زیر پیش بروید.

روش دوم:
روش دوم:
  • بر روی صدای مورد نظر که بارگذاری کردید کلیک کنید تا پنجره تنظیمات باز شود.
  • در قسمت TRACK عدد insert ( لاین Mixer ) را مشخص کنید.
  • در این مرحله پلاگین Fruity Stereo Enhancer را بارگذاری کنید.
  • بر روی پلاگین کلیک کنید تا باز شود.
  • روی این قسمت کلیک کنید و از بخش Presets گزینه Subtle را انتخاب کنید.
روش دوم:
روش دوم:

اکنون شما می توانید با فراگیری دو روش ساده و حرفه ای با امکانات اف ال استودیو صدای خود را استریو کنید.

آیا در ویدئو ها نیز می توانیم هواگیری انجام دهیم ؟

بعد از خواندن مطالب بالا ممکن است برای هر یک از شما این سوال پیش بیاید که آیا می توان در فیلم نیز عمل نویز گیری را انجام داد یا خیر؟

باید گفت که پاسخ سوال شما مثبت است. همان طور که در موسیقی قادر به نویز گیری می باشید در ویدئو ها نیز می توانید این قابلیت را اعمال کنید البته باید گفت که برای هر کدام از نرم افزار مخصوص به خود باید استفاده کرد.

از اینکه مقاله ی ما را برای خواندن انتخاب کردید نهایت تشکر داریم. هدف از گرد آوری این مطالب آشنایی هر چه بیشتر شما با موضوع مربوطه بود امیدواریم رضایت مند بوده باشد.