چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم

چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم

در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم. امروزه در زندگی شهری و آپارتمانی که دیوارهای مشترک و فضای کوچو دارد ، آکوستیک کردن اتاق ها دارای اهمیت می باشد. فضای خانه جهت استراحت بعداز فعالیت های روزانه باید آرامش برای ما داشته باشد.

مسلماً با وجود دیوارهای مشترک و نازک سر و صدای همسایه ها که به داخل خانه می رسد، بسیار آزار دهنده می باشد و باعث سلب آرامش می شود. صداهای مزاحم در کوچه و خیابان از طریق پنجره، درها به داخل خانه می رسد و باعث می شود آرامش ما به هم بخورد. در عین حال اگر یک اتاق آکوستیک برای استودیوی خانگی و یا استودیوی حرفه ای خود نیازمندید، خواندن این مقاله می تواند کمک شایانی به شما بکند.

در عین حال اگر مایل به دریافت پک آموزش میکس و مسترینگ، صد در صد تضمین شده هستید ، پیشنهاد می کنیم به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و لیست عناوین را مشاهده کنید و یا با ما تماس بگیرید

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

پس از پایان مقاله قادر هستید به پاسخ این پرسش ها دست یابید.

  • چه زمانی آکوستیک کردن اتاق ها اهمیت دارد ؟
  • آیا میدانید ساخت اتاق آکوستیک کم خرج چگونه است؟
  • چگونه یک اتاق خانه را تبدیل به استودیوی خانگی کنیم ؟
  • آیا پنل های آکوستیک را میشناسید ؟

[/stextbox]

چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم
چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم

چه زمانی آکوستیک کردن اتاق ها اهمیت دارد ؟

در برخی آپارتمان ها در هنگام ساخت در خصوص عایق بندی اتاق ها اقدامات لازم انجام شده و مشکلی از لحاظ عایق بندی وجود ندارد. اما در بسیاری از ساختمانها تمهیدات لازم به اندیشیده نشده و کارهای مخصوص عایق بندی انجام نشده در این صورت شما خود باید در زمینه عایق بندی کارهای لازم را انجام دهید.

عایق سازی در اتاق خواب ها، اتاق بچه، دستشویی می تواند صورت گیرد. گفته شد که آکوستیک یا عایق بندی کردن اتاق ها جهت حفاظت در برابر سر و صدا می باشد و البته باعث آرامی خانواده و حفظ احترام بین آنها می گردد.

اتاق خواب مکان استراحت بعداز ساعت ها فعالیت و کار می باشد و باید در سکوت باشد . مکان استراحت باید یک سری ویژگی ها داشته باشد و برای سنین و شرایط مختلف مناسب باشد. اتاق خواب والدین صداهای مزاحم و دیگر عوامل فیزیکی باعث برهم خوردن آرامش آنها می شود را نداشته باشد و حریم خصوصی آنها جهت حفظ روابط زناشویی، نگه داشته شود.

اما یکی از مهم ترین کاربرد های آن در فضای استودیویی است که ضبط در آن صورت می گیرد. آکوستیک کردن صدا باعث می شود صداهای مزاحم وارد اتاق نشود و ضبط به درستی انجام شود

چه زمانی آکوستیک کردن اتاق ها اهمیت دارد ؟
چه زمانی آکوستیک کردن اتاق ها اهمیت دارد ؟

شما در حال مطالعه مقاله چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم هستید

آیا میدانید ساخت اتاق آکوستیک کم خرج چگونه است؟

میزان ورود صدا و خروج آن در یک اتاق باید کنترل شود و از مهمترین اهداف آکوستیک کردن می باشد.

در انجام این عمل مبحث ایزوله کردن مطرح می شود برای کنترل میزان ورود و خروج صدا باید از مواد و مصالح در ساخت دیوارها استفاده کرد تا انعکاس صدا به شیوه دلخواه تنظیم شود. و مانع از خروج صدا و ورود صداهای مزاحم به دنبال خانه شود و از وقوع آلودگی صوتی جلوگیری شود.

جهت ایزولاسیون کردن و جلوگیری از ورود و خروج صدا باید موارد دیگری را رعایت کرد و دیوارها،درها، کف و سقف را نیز ایزوله کرد و در بسیاری از موارد در صورت امکان آنها را به صورت دوجداره ساخت.

آیا میدانید ساخت اتاق آکوستیک کم خرج چگونه است؟
آیا میدانید ساخت اتاق آکوستیک کم خرج چگونه است؟

در جهت ساخت یک اتاق آکوستیک با خرج کم و ایزوله کردن نکات زیر را باید رعایت کرد:

در ابتدا باید  همه منافذی که باعث ورود و خروج صدا می شود شناسایی کنید. مکان هایی مانند کانال های کولر و تهویه، قسمت پایین درب ها که فاصله دارد و … از این موارد هستند.

جهت دیوارها و حتی کف و سقف عایق های صوتی تهیه کنید و یا در صورت در دسترس نبودن در عایق های حرارتی پشم شیشه استفاده کنید. انجام این کارها به راحتی انجام می شود و حتی خودتان می توانید آن را انجام دهید.

در جهت ساخت یک اتاق آکوستیک با خرج کم و ایزوله کردن نکات زیر را باید رعایت کرد:
در جهت ساخت یک اتاق آکوستیک با خرج کم و ایزوله کردن نکات زیر را باید رعایت کرد:

سعی شود برای کف از فرش یا موکت که پرز دار هستند استفاده شود تا میزان انعکاس صدا کاهش یابد. این کار باعث کنترل میزان انعکاس می شود و حتی پرزها قابلیت دارند انرژی صورت را جذب کنند و به طبقات پایین تر انتقال نمی دهند.

صدای طبیعی وقتی وجود دارد که انعکاس صدا نباشد، پس باید سعی شود دیوارها ، سقف و کف را با مواردی که صدا را جذب می کنند پوشاند. این کا را مخصوصاً برای پنجره ها که نمی توان آنها را عایق بندی کرد انجام دهید و مانع از خروج صدا از این طریق شوید. تا حد امکان سعی کنید از پرده های ضخیم و پرز دار استفاده کنید که انرژی صوتی را جذب می کنند و مانع ورود و خروج صدا می شوند.

کاهش انرژی صوتی بیرون

برای آکوستیک کردن اتاق باید از موادی استفاده شود که باعث کاهش انرژی صوتی بیرون شود و هم بتوانند انرژی صوتی را جذب کنند. عایق‌های سربی، پشم سنگ، کنف، پنل های آکوستیکی، کاشی‌های سلولزی، اسفنج پلی‌استایرن از موادی هستند که دارای این خصوصیات می باشند و بسیار مناسب هستند.

این مواد برای استفاده در داخل دیوار و کف اتاق هستند اما ورقه هایی از این اجناس موجو است که برای استفاده روی دیوار و کف مناسب هستند. به عنوان مثال کسانی که در خانه موسیقی کار می کنند، می توانند از این عایق ها بهره گیرند.

پنجره ها در عایق کردن اتاق بسیار تاثیر دارند. مشخص است پنجره های دوجداره بسیار مناسب هستند و مانع از ورود صداهای بیرون به داخل خانه می شوند، نکته مهم نصب پنجره های دوجداره به طور استاندارد می باشد زیرا اگر نصب آنها ایراد داشته باشد ، کارایی عایق بودن را خود را ندارند. پس باید از عایق بودن پنجره ها به طور صحیح مطلع شوید. برای عایق کردن اتاق می توانید پنجره ها را درزگیری کنید.

استفاده از فضای سبز در محیط بیرون

یکی از راه هایی که می توانید انرژی صوتی را کنترل کنید استفاده از فضای سبز در محیط بیرون و اطراف ساختمان است. فضای سبز اطراف محیط باید به صورتی ساخته شود که میزان انعکاس صدا را کنترل کند.

در اطراف خانه هایی که در خیابان های شلوغ و پرتردد و بزرگراه ها قرار دارند می توان از دیوارهای صوتی استفاده کرد که در عایق کردن خانه بسیار سودمند است. ممکن است انجام این کار مشکل باشد و مقداری هزینه بر باشد.

شما در حال مطالعه مقاله چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم هستید

استفاده از فضای سبز در محیط بیرون
استفاده از فضای سبز در محیط بیرون

چیدمان صحیح وسایل منزل نیز یکی دیگر از راه هایی است که شما از سروصداهای مزاحم در امان نگه می دارد. در ورود به منزل جدید باید مناطقی که صدا بیشتر نفوذ می کند شناسایی کنید . سپس اتاق مناسبی را برای خواب درنظر بگیرید که صدای کمتری وارد شود.

یا حداقل تختخواب خود را کنار دیوار مشترک با همسایه ها قرار ندهید. سعی کنید پشت دیوارهای مشترک با همسایه کمد دیواری را قرار دهید تا قدری در کاهش صدا موثر باشد. اگرچه این عوامل کارهای کم هزینه می باشد در صورت نتیجه نگرفتن باید برای دیوارهای عایق صوتی نصب کنید که ممکن است قدری هزینه بر باشد.

 

روش های دیگر برای ساخت اتاق آکوستیک ساده

روش های دیگر برای ساخت اتاق آکوستیک ساده
روش های دیگر برای ساخت اتاق آکوستیک ساده
  • بستن منافذ ورود و خروج هوا

منافذی ورود و خروج صدا را شناسایی کرده و درزگیری کنید. تمامی منافذ در دیوارها وسقف ها مانند جعبه های تقسیم ، کانال ها، سیم ها، داکـت ها و جاهایی که اشیایی از داخل دیوار و سقف عبور داده اید با بتونه یا فوم پلی اورتان درزگیری کنید.

 

  • درزگیری راه پله ها

یکی از مهم ترین عوامل و مسیرهای انعکاس صدا راه پله ها در ساختمان ها هستند. سعی کنید درب های ورودی از خیابان و یا پارکینگ را که راه پله ها راه دارند را عایق بندی کنید. استفاده از درختچه در گلدان های بلند و استفاده از آنها در پاگردها می تواند عامل خوبی برای جذب صدا باشد.

 

  • پرده های ضخیم استفاده شود

پرده با پارچه های ضخیم یا تورهای زیاد تا حد زیادی باعث جلوگیری از انعکاس صدا می شود. پرده از نظر عایق بندی شفاف است و بسامدهای متوسط و بالاتر را با پارچه های کرکی که بافت ریز دارند و سنگین هستند و به ویژه دارای چین می باشد جذب می کند. در صورتی که پنجره های زیاد مشرف به خیابان یا منبع انعکاس صدا دارید سعی کنید پرده هایی از این جنس نصب کنید.

در نظر بگیرید پرده های کرکره و انواع پرده لوردراپه در صورت تکان خوردن خود عامل آلودگی صدا هستند و درجهت آکوستیک کردن مناسب نیستند تاحد امکان سعی شود از این پرده ها استفاده نشود. در صورت نزدیک شدن خودرویی نامیزان و عبور دستگاهی لرزان در کنار این گونه پرده ها خودشان عامل آلودگی صوتی بسیاری می شوند.

حتماً از پرده های مناسب استفاده کنید زیرا این روش آسان ترین و کم هزینه ترین روش برای حفاظت در برابر آلودگی های صوتی و عایق بندی کردن فضای ساختمان می باشد. پارچه هایی از جنس مخمل و یا پشم هم جهت استفاده این کار بسیار مناسب می باشند.

کاربرد این نوع پرده ها در عایق بندی پنجره ها مانند دوجداره کردن آنها می باشد و به همان اندازه مفید است و به علاوه مهم ترین عامل برای جلوگیری هدر رفت انرژی گرمایی و سرمایی در داخل ساختمان می باشد.

به علاوه شما می توانید روی در ورودی ساختمان از یک پرده از جنس مناسب استفاده کنید. اگر این پرده به قدر کافی ضخیم باشد از ورود صداهای مزاحم بیرون ساختمان به داخل جلوگیری می کند.

 

  • پوشاندن فضای خالی پایین در

فاصله خالی پایین در را سعی کنید با وسیله پلاستیکی بپوشانید که تاثیر زیادی در ورود و خروج صدا دارند . اگر این فاصله بسیار زیاد بود بهتر است از یک پایه چوبی و بعد نوار پلاستیکی استفاده کنید تا به سطح زمین نزدیک باشد. بعداز پوشاندن با نوار پلاستیکی آن را با پیچ به در متصل کنید .

 

  • استفاده مناسب از وسایل دکوری

در چیدمان منزلتان سعی کنید از وسایل دکوری مناسب استفاده کنید برای این کار از سطوح نرم استفاده کنید تا به صورت یکنواخت نباشد. از میزها، صندلی ها، کمد های مناسب و بزرگ چوبی و حتی از قفسه های کتاب برای کنترل میزان ورود و خروج صدا با جایگیری مناسب می توان استفاده کرد .

 

  • جدا نمودن تجهیزات صدادار

وسایل و تجهیزات صدادار را تا حد امکان در اتاق های استراحت استفاده نکنید تا از ایجاد سرو صدای اضافی جلوگیری به عمل آید.

 

  • استفاده از پد فرش

یکی از راه هایی که تاثیر زیادی در کم کردن و ازبین بردن صداهای مزاحم دارد استفاده از پد فرش با جنس مناسب می باشد معمولاً از جنس فوم متراکم یا نمد ضخیم می باشد. البته این پدها در قسمت های بدون لغزش عمل نمی کنند و در این قسمت ها باید از پد معمولی استفاده کرد. این پدها جنس نرمی دارند و از الیاف فرش شما حفاظت می کنند.

 

  • استفاده از کتاب ها بعنوان عایق

در دیوارهایی که با همسایه مشترک است یا به سمت خیابان های پر تردد است قفسه کتاب نصب کنید که از کف تا سقف ارتفاع داشته باشند و یا از کتابخانه استفاده کنید. کتاب ها و در واقع جنس کاغذ عاملی است که به عنوان عایق صدا جهت جلوگیری از آلودگی صوتی استفاده می شود. و در آکوستیک کردن ساختمان بسیار مناسب و کاربردی می باشد.

 

  • پوشاندن دیوار اتاق با انواع الیاف پارچه ای

دیوارها و سطوح سخت عامل ورود سروصدا هستند. الیاف ضخیم مانند پنبه سنگین وزن، پشم به راحتی مانع ورود و خروج صدا می شوند و موجب کاهش صدای نفوذی به داخل می شود.

 

عایق کاری صوتی اتاق با تجهیزات آکوستیک به چه صورت است؟

-در آکوستیک کردن ساختمان استفاده از درب ضد صدا بسیار تاثیرگذار است و جهت عایق بندی وسیله مناسبی می باشد.

– در قسمت هایی که لوله ها عبور داده شده اند از یک لایه فوم منبسط شونده که انعطاف پذیر نیز هستند استفاده کنید . استفاده از فوم در عایق کاری بسیار تاثیر دارد.

– عایق کاری کف و سقف از مهم ترین اقدامات در کنترل میزان انعکاس صدا می باشند . استفاده از پنل آکوستیک برای سقف توصیه می شود. برای کف هم استفاده از فرش و یا موکت پرز دار همانطور که قبلا اشاره شد برای عایق کاری استفاده شود.

عایق کاری صوتی اتاق با تجهیزات آکوستیک به چه صورت است؟
عایق کاری صوتی اتاق با تجهیزات آکوستیک به چه صورت است؟

شما در حال مطالعه مقاله چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم هستید

– ترک ها و شکاف های کوچک موجود روی دیوار و سقف ممکن است برای ایجاد آلودگی صوتی شود. از سوزن ها مخصوص آکوستیک برای این کار استفاده می شود که در سیلانت های صوتی موجود است. ترک ها و درزها را با این سوزن ها پرکنید. از چسب آکواریوم نیز می توان برای ان کار استفاده کرد که روشی بسیار تمیز برای پرکردن درزها و شکاف ها می باشد.

– روش دیگر استفاده از فوم های عایق صدا و پنل های ضد صدا برای آکوستیک کردن دیوارها می باشد ممکن است قدری هزینه داشته باشد . در صورت وجود آلودگی صدای زیاد مجبور به استفاده از آنها هستید.

 

چگونه یک اتاق خانه را تبدیل به استودیوی خانگی کنیم ؟

برای داشتن استودیوی خانگی آکوستیک کردن اتاق بسیار روش مناسبی می باشد که در آن می توان صدا را صاف و بدون هرگونه نویز در اتاق ضبط کرد. ساختن استودیوی خانگی هزینه زیادی در بر ندارد و همه می توانند برای اتاقشان این امکانات را فراهم کنند. می توانید این اطاقک یک متری را ایجاد کرده و در گوشه منزل یا اتاق خود قرار دهید. سازهای خود را می توانید در داخل آن قرار دهید و کار خود را ضبط کنید.

چگونه یک اتاق خانه را تبدیل به استودیوی خانگی کنیم ؟
چگونه یک اتاق خانه را تبدیل به استودیوی خانگی کنیم ؟

اما این اطاقک ها برای سازهای بزرگ تر مثل درامز و پیانو و یا اجراهای گروهی  به علت کوچک بودن مناسب نمی باشد. این اطاق را به صورت یک متر در یک متر با ارتفاع دو متر ایجاد میکنیم.  در این اتاق حداقل سه نفر می توانند حضور داشته باشند و به ضبط و اجرا بپردازند. هدف اصلی از ساخت این اتاق داشتن یک اتاق آکوستیک می باشد و به علاوه از ورود صدای مزاحم جلوگیری شود و محیطی آرام و ساکت داشته باشیم.

استفاده از نئوپان

جهت دیوارهای اتاق از نئوپان استفاده می کنیم. نئوپان خودش به تنهایی تا حد زیادی از ورود صدا جلوگیری می کند. قیمت بسیار بالایی هم ندارد و شما به راحتی می توانید آن را تهیه کنید. این اتاقی که ذکر شد با این ابعاد ده متر نئوپان نیاز است. ماده دیگری که می توانید از آن استفاده کنید لترون است.

لترون نیز از جنس نئوپان می باشد با این مزیت که یک لایه اضافی با طرح چوب هم دارد. با اضافه کردن طرح چوب نمای زیباتری به آن داده اند با استفاده از لترون با طرح چوب دیگر نیازی به رنگ کردن فضای بیرونی اتاق ندارید.شاید لترون مقداری قیمتش از نئوپان بیشتر باشد . برای کم کردن هزینه ها استفاده از نئوپان به صرفه تر می باشد.

اطاقک شما می تواند فیکس باشد یا به صورت متحرک ایجاد شود که با پیج قابل باز و بسته شدن و جابجایی باشد و حمل و نقل آن ساده و راحت باشد. برای اطاقک خود در بسازید اما نه مثل درهای معمولی موجود در ساختمان، صدا به راحتی از آنها قابل عبور است.

در را داخل یک چهارچوب دو یا سه سانتی متری فیکس کنید

در را داخل یک چهارچوب دو یا سه سانتی متری فیکس کنید داخل قاب را مقداری ابر قرار دهید. که در زمان بسته شدن فاصله بین در و قاب باشد که مانع از ورود و خروج صدا شود. در نظر داشته باشید برای اتاق کف داشته باشید. روی دیواره ها یک دریچه شیشه ای باید داشته باشید. وجود این دریچه برای برقراری ارتباط بین شخصی که داخل اطاقک قرار دارد و شخصی که بیرون پای سیستم نشسته ضروری است.

با استفاده از پشم شیشه دیواره ها را کاملاً بپوشانید. یک یا دو لایه پشم شیشه برای این کار کافی می باشد. کل چهار دیوار و سقف را با لایه های پشم شیشه کامل بپوشانید.

لایه ی بعدی عایق آکوستیک می باشد. عایق آکوستیک در قیمتهای مختلفی عرضه می شود. این لایه ها را روی پشم شیشه نصب کنید. اگر دسترسی به این عایق ها برای شما مشکل است یا هزینه بر است می توانید به جای آن از یونولیت استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید استودیوی مجهزتری داشته باشید گوشه ای از اتاق را سوراخ کنید و با این کار یک آیفون دوطرفه داشته باشید که برای ارتباط دو شخص بیرون و داخل از آن استفاده شود سعی کنید حتما این کار را انجام دهید. در صورت نداشتن این امکان دائما مجبور هستید از اتاق بیرون بروید و با شخص بیرون ارتباط برقرار کنید.

داشتن سیستم تهویه ضروی نباشد چون خودش عامل ورود و خروج صدا می باشد و عملاً کار شما را خراب می کند. برای روشنایی از لامپ هالوژن استفاده کنید . سعی کنید ترانس را در بیرون اطاقک قرار دهید .

استفاده از کاغذ دیواری

برای پوشش بیرونی اتاق هم می توانید از کاغذ دیواری استفاده کنید در این صورت می توانید از لترون استفاده نکنید.
اگر شما قصد دارید آکوستیک حرفه ای یک محیط را انجام دهید بهتر است با شرکت های مجری متخصص این طرح ها مشورت کنید. به طور کلی چوب  گزینه مناسبی برای یک محیط آکوستیک است در کنار آن می توان از فوم های مخصوص ضد صدا هم استفاده کرد.
برای آکوستیک کردن لزومی ندارد که همه چهارچوب های اتاق را مجهز کنید.

استفاده از کاغذ دیواری
استفاده از کاغذ دیواری

آیا پنل های آکوستیک را میشناسید ؟

امروزه جهت کنترل صدا در استودیوها، اتاق های ضبط صدا، آمفی تئاترها و سالن های سینماو… از پنل هایی با استفاده از دانش آکوستیک ایجاد شده استکه موجب کنترل میزان انعکاس صدا می شود. این پنل ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  • جاذب ها

ساختار این پنل ها به گونه ای است که باعث جذب صدا می شوند و از خروج صدا جلوگیری می کنند. فوم های جاذب از جمله این پنل ها هستند. این پنل ها در شکل های هندسی عرضه می شوند . هرچه سطحی که جذب می شود بیشتر باشد کارایی بیشتری دارد. شکل های مختلف این پنل ها کاربردهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال شکل جاذب بیضی میزان بیشتری در جذب صدا، در بسامدهای پایین وجود دارد.

  • دیفیوزرها

از اساسی ترین رکن های آکوستیک به ویژه برای استفاده در استودیوها این پنل ها می باشد. کارکرد آنها به صورتی ایت که با برخورد امواج صدا، امواج را در مسیرهای مختلف پراکنده می کنند و از برگشت صدا در مسیر جلوگیری به عمل می آید. معمولاً این نوع پنل ها از جنس پلاستوفوم(یونولیت) یا چوب می باشد.  پنل های دیفیوزر دوبعدی و سه بعدی از دیگر انواع این پنل ها می باشد. در ساخت این پنل ها نباید از مواد سلول بازی مانند اسفنج استفاده کرد به دلیل اینکه این مواد با توجه به  خاصیت جاذب داشتن نمی توانند باعث دیفیوز شدن امواج شوند .

شما در حال مطالعه مقاله چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم هستید

  • دیفیوزر جاذب

پنل‌های پخشایشگرجاذب و یا دیفیوزرابزوربر، تایل‌های آکوستیکی هستند که فرآیندهای جذب و پخش را به طور همزمان انجام می دهند. این پنل ها از لایه سلول بسته و سخت مثل چوب بر روی سطح و یک لایه سلول باز مانند فوم پلی یورتان در زیر پنل تشکیل شده اند  . سطح سخت باعث پخش امواج صوتی و فوم پلی یورتان و ظیفه جذب را دارد. این پنل ها نسبت به دو نوع دیگر کاربردی تر هستند . کاربرد این نوع پنل ها در استودیوها و اتاق های می باشد. در دفتر کار و سالن اجتماعات نیز استفاده می شود.

از اینکه تا انتهای مقاله چگونه یک اتاق آکوستیک بسازیم ما را همراهی کردید متشکریم