آموزش آهنگسازی و تنظیم

آموزش آهنگسازی و تنظیم

در این مقاله می خواهیم به بررسی موضوع آموزش آهنگسازی و تنظیم به پردازیم.

امروزه آهنگ بخش خیلی مهمی در زندگی اکثر آدم ها داشته و درکنار هر نوع احساسی، آهنگ خاص آن وجود دارد.

آموزش آهنگسازی و تنظیم
آموزش آهنگسازی و تنظیم

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله می خواهیم به سوال های زیر پاسخ دهیم:

ماهیت اصلی آهنگ چیست؟

کارآیی نرم افزارهای آهنگ سازی چگونه است؟

آموزش آهنگسازی و تنظیم آهنگ را توضیح دهید؟

پارامترهای مهم در آموزش آهنگسازی و تنظیم آهنگ را نام ببرید؟

مهم ترین ویژگی های یک مرجع آموزشی خوب چه مواردی می باشد؟

آیا مراکز آموزشی اینترنتی از کیفیت خوبی برخوردار هستند؟

چه نکاتی در رابطه با انتخاب دوره های آموزشی مهم است؟

بهترین نرم افزار آهنگ سازی چه نام دارد؟

بهترین نرم افزار آهنگ سازی در ایران کدام نرم افزار است؟

[/stextbox]

آموزش آهنگسازی و تنظیم
آموزش آهنگسازی و تنظیم

ماهیت اصلی آهنگ چیست؟

آهنگ در حالت کلی تشکیل شده از ریتم و ملودی می باشد. موسیقی که یکی از هنرهای هفتگانه است در بین مردم بسیار پرطرفدار بوده و می توان با موسیقی و آهنگ احساساتی از قبیل شادی و غم و حتی عشق را بیان کرد.

شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد زمانی که استرس داشته اید با گوش سپردن به نوای آهنگ ملایمی، آرام شده و آن آهنگ به شما آرامشی کمیاب را بخشیده باشد.

ماهیت اصلی آهنگ چیست؟
ماهیت اصلی آهنگ چیست؟

کارآیی نرم افزارهای آهنگ سازی چگونه است؟

امروزه آهنگ سازی و تنظیم آهنگ، با نرم افزارهای موجود در بازار، به سختی گذشته ها نبوده و بسیار آسان تر شده است. این نرم افزارها که بسیار متنوع هستند و هرنوع کاربردی را دارند. از مهم ترین کاربرد نرم افزارهای آهنگ سازی می توان به ویرایش نت ها، ضبط، ویرایش متون آهنگ، ساخت انواع ریمیکس ها و… اشاره کرد.

این نرم افزارها به شما این امکان را می دهد که هر نت را چگونه ویرایش کرده یا این که هر ترک را چگونه پردازش کنید.

نکته قابل ذکر این است که نرم افزارهای آهنگ سازی کارآیی بسیار بالایی دارند و حتی بعضی از نرم افزارها برای آهنگ سازان مبتدی، ساخته شده و دیگر نگران کار کردن با این نرم افزارها نباشد چرا که برای هر سطحی که شما هستید نرم افزاری وجود دارد که بتوانید به راحتی با آن کار کنید.

کارآیی نرم افزارهای آهنگ سازی چگونه است؟
کارآیی نرم افزارهای آهنگ سازی چگونه است؟

آموزش آهنگسازی و تنظیم آهنگ را توضیح دهید؟

در کشور ما آموزش های درست و جامعی وجود نداشته علاوه بر این پیشرفت علم آهنگ سازی هم در کشور ما زیاد نبوده است. علاقه مندان به آهنگ سازی مجبورند یا در دانشگاه هنر تحصیل کنند یا این که به طور خود خوان یا خود آموز شروع به یاد گیری، آهنگ سازی و تنظیم آهنگ کنند.

به همین دلیل هم اکثر این افراد آموزش خوبی را ندیده یا این که دوره آموزشی آن ها کامل نمی باشد. همین امر موجب شده است که این افراد یا از پایه بسیار ضعیف باشند یا این که آموزش آن ها تکمیل نشده باشد.

برای رفع این مشکل باید در کلاس هایی که آموزش آهنگسازی و تنظیم آهنگ را به صورت جامع و کامل، از صفر تا صد، آموزش می دهد شرکت کنید و هم بتوانید پایه خود را محکم کنید هم این که ضعف تکمیل نبودن مهارت خود را برطرف کنید.

شاید به دلیل نداشتن آموزش های مناسب، فکر کنید در عنوان آهنگ سازی استعداد ندارید و اصلا از ادامه دادن آموزش ها پشیمان شوید. به دلیل همین مشکل بسیاری از استعداد ها شکوفا نشده و اصلا افراد علاقه مند هم از آموزش آهنگسازی و تنظیم سرد خواهند شد.

آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را توضیح دهید؟
آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را توضیح دهید؟

آموزش مناسب

این موضوع فقط برای آموزش آهنگ سازی نیست بلکه شما در هر زمینه ای که بخواهید دوره های آموزشی آن را طی کنید، اگر با آموزش مناسب و کاملی روبه رو نشوید، از ادامه دادن آموزش دل سرد و مایوس خواهید شد.

آموزش مناسب
آموزش مناسب

در آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ هم به همین شکل بوده و با نبودن آموزش های کامل و مناسب در جامعه، خیلی ها اصلا به سمت یادگیری نخواهند آمد. افرادی هم که بسیار علاقه مند هستند با آموزش های نادرست در این زمینه، استعداد آن ها محدود شده و از پایه ضعیف هستند.

پس توصیه می کنم برای آموزش آهنگ و تنظیم آهنگ حتما به آموزش های تکمیل و مناسب دست پیدا کرده و از آن استفاده کنید. با شرکت در یادگیری آهنگ سازی که آموزش های مناسبی نخواهد داشت باعث نشوید که استعداد شما به طور نادرستی رشد کند.

شاید در ابتدا با خود فکر کنید با نصب چندین نرم افزار موسیقی می توانید آموزش های لازم و کافی درباره آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را داشته باشید، اما اصلا اینگونه نیست و نرم افزارهای موسیقی برای آموزش آهنگ سازی کارآیی ندارند بلکه برای آهنگ سازی به کار گرفته می شوند. آموزش آهنک سازی به شما می آموزد که درک درست و صحیحی از موسیقی داشته و بتوانید با مهارت کامل قطعه ای آهنگ را بسازید.

پارامترهای مهم در آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را نام ببرید؟

برای انجام هر کاری باید ابتدا با پارامتر های آن آشنا شویم تا هم درک درستی از آن فعالیت داشته باشیم و هم بتوانیم در آن موفق شویم. با دانستن پارامترهای مهم در آهنگ سازی می توانم آن پارامترها را مهیا کنیم یا این که در صورت مهیا شدن پارامتر ها در آموزش آهنگ سازی قدم برداریم. اگر بدون اطلاع کافی از مهم بودن پارامترهای یک فعالیت، شروع به انجام آن کنیم، ممکن است در اواسط راه ناامید شده و بفهمیم که آن فعالیت اصلا با روحیات ما سازگار نیست. در این جا به بررسی چند مورد از مهم ترین پارامترهای آهنگ سازی و تنظیم اهنگ می پردازیم.

پارامترهای مهم در آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را نام ببرید؟
پارامترهای مهم در آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را نام ببرید؟

اولین و اساسی ترین پارامتر برای شروع آموزش آهنگ سازی و تنظیم این است که استعداد آهنگ سازی را داشته باشید. شاید باورش سخت باشد اما در صورتی که استعداد کافی را نداشته باشید نمی توانید راه را ادامه داده و حتی در صورت تمام کردن آموزش ها هم نمی توانید آهنگی با مهارت کافی بسازید. در صورتی که استعداد نداشته باشید حتی اگر بهترین و کامل ترین آموزش ها هم برای شما وجود داشته باشد باز هم مسیر خیلی سختی خواهید داشت و ممکن است مایوس شده و دیگر ادامه ندهید.

علاقه به آهنگ سازی

دومین و مهم ترین پارامتر برای شروع آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ این است که به آهنگ سازی علاقه داشته باشید. علاقه داشتن به فعالیتی که می خواهید انجام دهید بسیار مهم بوده در حدی که اگر علاقه نداشته باشید نمی توانید راه را ادامه دهید و اواسط راه از کار مورد نظر دل سرد خواهید شد. در صورتی که اگر همین پارامتر مهم، یعنی علاقه، وجود داشته باشد تمامی سختی های مسیر را به جان خریده و اصلا خسته نمی شوید.

ممکن است تا به حال با اینطور موضوعی روبه رو شده باشید که علاقمند بودن به فعالیتی، به شما انرژی خیلی زیادی خواهد داد. آهنگ سازی هم دقیقا همینطور است و در صورتی که علاقه داشته باشید می توانید به سرعت مهارت های لازم را فرا گرفته و مسیر پیشرفت را طی کنید.

اما اگر علاقه مند نباشید سختی راه شما را دل سرد خواهد کرد و اصلا آموزش ها را تا مرحله ی آخر پیش نخواهید برد. پس توصیه می کنم حتما اگر علاقه به آهنگ سازی دارید وارد آموزش آهنگ سازی و تنظیم شوید.

علاقه به آهنگ سازی
علاقه به آهنگ سازی

مرجع مناسب و صحیح آموزشی

اما پارامتر سوم به مرجع مناسب و صحیح آموزشی تعلق دارد. همان طور که در سطرهای بالا هم به آن اشاره کردیم، اگر شما استعداد و علاقه به آهنگ سازی داشته باشید اما مرجع آموزشی شما صحیح و خوب نباشد هم استعداد شما در مسیر اشتباهی رشد می کند و هم این که وقت و عمر خود را تلف خواهید کرد. جدا از بحث هزینه ها که چه اندازه هزینه ی شما هدر خواهد رفت باید بگویم آموزش های اشتباه بسیار مخرب بوده و به شما لطمه ی بزرگی خواهد زد.

پس توصیه می کنم برای آموزش آهنگ سازی حتما حتما به مراکز متخصص که می دانید علم کافی را دارند، مراجعه کنید و باعث به وجود آمدن مشکلی برای خود نشوید. البته لازم به ذکر است داشتن مرجع صحیح آموزشی، به شما کمک می کند با سرعت بیش تری به هدف خود رسیده و سریع تر بتوانید در ساخت آهنگ موفق شوید.

مهم ترین ویژگی های یک مرجع آموزشی خوب چه مواردی می باشد؟

در سطرهای بالا چندین بار تاکید کردیم که باید به مراجع آموزشی خوب و مناسب مراجعه کنید، الان سوالی که برای همگی پیش می آید این است که مرجع آموزشی مناسب، چه ویژگی هایی را باید داشته باشد؟

در این جا به بررسی همین سوال خواهیم پرداخت. در آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ مهم ترین موردی که باید آموزش داده شود، درک اولیه از آهنگ و آموزش های اولیه می باشد. هر کسی باید در ابتدا نسبت به آهنگ شناختی داشته باشد تا بتواند آهنگی را ساخته و تنظیم کند. پس مرجع آموزشی مناسب به مرجعی گفته می شود که در درجه ی اول به مرجعه کنندگان درک کامل و درستی از آهنگ بدهد.

شما بسیار این عبارت را شنیده اید که: خشت اول چو معمار بنهاد کج، تا ثریا می رود دیوار کج. در آموزش آهنگ سازی هم خشت اول و قدم اول همین درک مناسب از آهنگ است. یعنی اگر شما درک مناسبی از آهنگ و آهنگ سازی نداشته باشید از پایه ضعیف بوده و تا به آخر آموزش ها با مشکل مواجعه خواهید شد. پس درک درست از موسیقی را مهم بدانید و سعی کنید حتما درک درستی از آهنگ داشته باشید تا بتوانید دیگر مراحل آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ را به درستی فراگیرید.

تمرین

دیگر خصوصیت یک مرجع آموزشی خوب برای آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ این است که تمرین های زیادی را با شما انجام دهند تا مطلب مورد نظر به طور کامل در ذهن شما تثبیت شود.

شما خوب می دانید که برای کار های عملی تا خود فرد چند بار آن را انجام ندهد به طور کامل مهارت لازم را کسب نخواهد کرد. پس برای این که مطالبی که به شما آموزش داده می شود را به طور کامل یاد گرفته و در آن مطالب تخصص لازم را کسب کنید، باید بسیار تمرین کرده و هر نوع عنوانی را حداقل یک بار انجام دهید.

به شما توصیه می کنم حتی اگر مراکز آموزشی برای تمرین شما وقت کافی را اختصاص نداند حتما خودتان در منزل تمرین کنید تا بتوانید آن مطلب را به طور کامل متوجه شوید.

مهارت استاد

یکی دیگر از مهم ترین عواملی که باید یک مرجع آموزشی داشته باشد تا بتوان به آن مرجع آموزشی مناسبی گفت این است که برای مراجعه کنندگان خود معلم و استاد های ماهری قرار دهند، یا به عبارت دیگری دانش آموخته گان ابتدا به صورت عینی مطلب را از استاد خود می آموزند وقتی که نحوه ی آموزش دهی استاد خوب و با مهارت کافی باشد، آن گاه دانش آموختگان هم طبق آموزش های همان استاد می توانند خوب و با مهارت کافی، اقدام به آهنگ ساختن کنند.

اما اگر استاد دارای مهارت کافی و لازم نباشد، به طبع دانش آموختگان هم نمی توانند مهارت های بالایی داشته باشند و پیشرفت کنند.

تمامی مطالب بالا به عنوان پارامتر های لازم برای یک مرجع آموزشی بیان کردیم و باید بگویم که هر یک از این موارد درصورت نبودن می توانند جبران شوند اما در صورت کمبود هر یک, دیگر آموزش روال عادی خود را طی نخواهد کرد و با تمرین های فراوان و در مدت طولانی تری به موفقیت خواهید رسید. اما توصیه ی ما به شما این است که در صورتی که تمامی این پارامتر ها به خصوص، علاقه را دارید، وارد بحث آهنگ سازی شوید.

آیا مراکز آموزشی اینترنتی از کیفیت خوبی برخوردار هستند؟

با توجه به این که در کشور ما مراجع آموزشی خیلی خوبی به ندرت یافت می شود بعضی ها به سمت آموزش های اینترنتی کشیده می شوند و برای خیلی ها این سوال پیش می آید که آیا مراکز آموزشی اینترنتی مهارت لازم را به ما می دهند یا خیر. در این باره باید بگویم ممکن است یک مرجع اینترنتی بسیار عالی بوده و تمامی پارامتر های یک مرجع آموزشی خوب را داشته باشد.

مثلا استادی که شما را تدریس می کند بسیار ماهر بوده و تجربه ی کافی را داشته باشد و همچنین نوع آموزش آن استاد از پایه بوده و بسیار کامل باشد. اما باید بگویم که این آموزش ها به صورت انلاین یا به شکل کلیپ ضبط شده هستند. ممکن است شما بخشی را متوجه نشده باشید ولی آن فیلم های ضبط شده کاری به این ندارند که شما مطلب قبلی را یاد گرفته اید یا نه و به مرحله ی بعدی آموزش ها خواهد رفت.

به همین ترتیب هم تمرین های شما چک نشده و نمی توانید نقاط ضعف خود را بدانید، و همچنین ممکن است در انجام تمرین ها سستی کرده و حتی تمرینی هم انجام ندهید. اما استادی وجود خارجی ندارد که بداند و از شما بخواهد تمرینات خود را به موقع انجام دهید.

اما با وجود تمام این مطالب اگر شما پشتکار فراوانی داشته باشید می توانید با آموزش های اینترنتی هم مهارت کافی را به دست آورده و شروع به ساخت آهنگ به طور حرفه ای کنید.

چه نکاتی در رابطه با انتخاب دوره های آموزشی مهم است؟

همان طور که گفته شد نرم افزارهای آهنگ سازی در اجرای عملیات آهنگ سازی بسیار کارآیی داشته و کمک های فراوانی به ما می کنند. اگر قصد شرکت در دوره های آموزشی چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی را دارید، باید بدانید در آن دوره با چه نرم افزاری کار خواهید کرد. امروزه نرم افزارهای زیادی در بازار وجود دارد که باید بدانید با توجه به عملکردی که مد نظر شما است کدام یک از آن نرم افزارها مناسب بوده و در آن دوره آموزشی هم همان نرم افزار را استفاده کنند.

در هر دوره ی آموزشی کار کردن با یک نرم افزار را به طور کامل برای شما آموزش خواهند داد و شما هر مطلبی را که یک آهنگ ساز لازم است بدانید را خواهید دانست.

نکته مهم این است که بعضی از دوره های آموزشی که بسیار خوب هستند، به شما مهارت کافی را می دهند که با شناختی که از ماهیت اصلی آهنگ دارید بتوانید هر نوع آهنگ و ریتمی را بسازید و تنظیم کنید. در واقع به شما آموزش می دهند که خلاقیت خود را بر روی متون آهنگ پیاده کنید تا آهنگی خاص و متفاوت را تنظیم کنید.

پس در این که این دوره ها به شما چه چیزهایی را آموزش دهند خیلی دقت کنید و توصیه می کنم جدا از نرم افزارها حتما راه ساخت آهنگ هایی براساس خلاقیت شخصی خودتان را هم به شما آموزش دهند.

بهترین نرم افزار آهنگ سازی چه نام دارد؟

در سطرهای بالا درباره ویژگی های نرم افزار آهنگ سازی به اختصار توضیح دادیم. اما الان می خواهیم بهترین نرم افزار را به شما معرفی کنیم و بگویم چه کارآیی هایی دارد.

این نرم افزار که به نام کیوبیس شهرت دارد اولین نرم افزار در دنیا بوده و بسیار هم پرطرفدار است. از قابلیت های نرم افزار کیوبیس می توان به مواردی مانند: ضبط، انواع میکس ها و همچنین  تنظیم آهنگ اشاره کرد.

نرم افزار کیوبیس محبوب ترین نرم افزار آهنگ سازی بوده که می تواند به کاربران خود این امکان را بدهد هر نوع فایل و هر نوع ترکی را به هر شکلی تغییر داده و ویرایش کنند. همین امکان باعث شده است یکی از پرطرفدار ترین نرم افزارهای آهنگ سازی همین نرم افزار کیوبیس باشد.

بهترین نرم افزار آهنگ سازی در ایران کدام نرم افزار است؟

در سطر بالا به محبوب ترین و بهترین نرم افزار دنیا اشاره کردیم. اما باید این نکته را بگویم که نرم افزاری که در ایران بهترین نرم افزار است، نرم افزار کیوبیس نبوده و نرم افزار اف ال استودیو نام دارد.

در نظر سنجی جهانی که برترین نرم افزارهای آهنگ سازی را انتخاب کردند رتبه ی اول به نرم افزار کوبیس تعلق گرفت و رتبه ی چهارم را همین نرم افزار اف ال استودیو از آن خود کرد. یعنی نرم افزاری که در ایران بسیار کارآیی دارد هم از بهترین نرم افزارهای جهانی بوده و جای نگرانی نیست.

اما امروز می خواهیم اطلاعات بیش تری در رابطه با نرم افزار محبوب ایرانیان کسب کنیم. با ما همراه باشید.

از ویژگی هایی که این نرم افزار آهنگ سازی دارد این است که برای استفاده های طولانی مدت بسیار عالی بوده و هر کسی که بخواهد آهنگ سازی  و تنظیم آهنگ را به طور حرفه ای انجام دهد همین نرم افزار را انتخاب می کند چرا که عملکرد آن برای حرفه ای ها بسیار مناسب بوده و هر امکانی را که لازم باشد در دسترس شما قرار خواهد داد.

از کاربردی ترین امکانات نرم افزار اف ال استودیو می توان به عملکرد حرفه ای آن در میکس ها اشاره کرد و همچنین افکت گذاری این نرم افزار برای ساخت انواع آهنگ ها می توان بهره برد.

نتیجه گیری

در نهایت تمامی مطالب بالا را به این شکل می توان جمع بندی کرد که آموزش آهنگ سازی و تنظیم آهنگ در کشور ما به طور جدی پیشرفت نداشته و اکثر علاقه مندان سعی کرده اند به طور خود خوان یا با آموزش های دیگری، که ممکن است اصلا پایه علمی نداشته باشند سعی کنند آهنگ سازی را یاد بگیرند.

همین امر موجب شده است استعداد های آدم در مسیر اشتباهی رشد کرده و جبران ناپذیر شود. برای همین به شما توصیه می کنیم حتما برای آموزش به مرجع های آموزشی مراجعه کنید که زمینه ی علمی را داشته و همچنین نوع آموزش آن ها دقیقا بر پایه های علم بنا شده باشد.

از پارامترهای مهم و اساسی در یادگیری و آموزش آهنگ سازی به استعداد و علاقه اشاره کردیم و مورد سوم هم آموزش های درست و مناسب است. با داشتن این پارامترها می توانید آموزش درستی را ببینید و قدم های موفقیت را به سرعت طی کنید.

اما مواردی که آموزش های مناسب باید داشته باشند هم بسیار مهم است به طور مثال مرجع آموزشی که در ابتدا مفاهیم و درک درستی از موسیقی و آهنگ سازی را به شما آموزش دهد، شما را از پایه قوی کرده و می توانید دیگر مراحل را به راحتی یاد بگیرید.

درباره آموزش های آنلاین هم باید حتما پشتکار فراوانی داشته باشید که بتوانید بدون نظارت استاد همه ی موارد را در چندین مرحله تمرین کنید.

در نهایت از این که این مطلب را مطالعه کردید بسیار ممنونم و امیدوارم برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شده باشد.