آموزش تنظیم و اهنگسازی

آموزش تنظیم و اهنگسازی

در این مقاله سعی داریم به ارائه مطالبی پیرامون آموزش تنظیم و اهنگسازی بپردازیم .

آموزش تنظیم و اهنگسازی
آموزش تنظیم و اهنگسازی

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

تنظیم در حوزه ی موسیقی به چه معنا می باشد و هدف از انجام ان چیست ؟ و همین طور تنطیم کننده کیست ؟

اهنگ سازی چیست ؟ اهنگ ساز کیست ؟

اهنگ ساز و تنظیم کننده و یا به عبارت بهتر فرق اهنگ سازی و تنظیم اهنگ چیست ؟

اهنگسازی شامل چه مراحلی می باشد ؟ به بیان دیگر چگونه می توان اهنگ ساخت ؟

نکات مهم در اهنگ سازی چیست ؟ به عبارتی رعایت کدام باید ها و نباید ها برای این کار لازم است ؟

تئوری موسیقی چیست ؟

ملودی چیست ؟

نرم افزار های اهنگ سازی کدام ها هستند و هر یک چه خصوصیاتی دارند ؟

[/stextbox]

پس با ما همراهباشید تا با آموزش تنظیم و اهنگسازی بیشتر آشنا شوید

آموزش تنظیم و اهنگسازی
آموزش تنظیم و اهنگسازی

تنظیم در حوزه ی موسیقی به چه معنا می باشد و هدف از انجام ان چیست ؟ و همین طور تنطیم کننده کیست ؟

در این مقاله به موضوع آموزش تنظیم و اهنگسازی می پردازیم . می خواهیم بدانیم تنظیم به چه معنا است و تاثیر و جایگاه ان در اهنگ سازی کجا است و همین طور تنظیم کننده به چه فردی گفته می شود پس با مقاله ی آموزش تنظیم و اهنگسازی با ما همراه باشید

اگر بخواهیم به زبان ساده تنظیم کننده را معرفی کنیم باید بگوییم که تنظیم کننده ملودی که اهنگ ساز ساخته است از او گرفته و به کمک ان قسمت همراهی کننده ی اهنگ مورد نظر را می سازد و همین طور مشخص می کند که هر سازی که قرار است در تهیه ی موزیک نقش داشته باشد کدام نت ها را بزند . هم چنین  پاساژ ها ، آکورد ها ، ریتم ها ، ارپژ ها و موارد دیگر را تنظیم کننده است که تعیین می کند .

در واقع در طی روند تهیه و ساخت یک اهنگ ، سه فرد نقش افرینی می کنند . یکی اهنگ ساز است ، دیگری تنظیم کننده و همین طور نوازنده . اهنگ ساز که خالق اثر می باشد . وضعیت نوازنده نیز مشخص است . تنظیم کننده نیز همان طور که گفتیم دارای وظایفی است . یک ویژگی که تنظیم کننده باید علاوه بر ویژگی های یک اهنگ ساز داشته باشد ان است که باید بر تمام خصوصیات ساز های مختلف اشنایی کافی داشته باشد .

به نوعی او باید با علم موسیقی ، تئوری های پیشرفته در موسیقی و موارد این چنینی اشنا باشد . به عبارت دیگر این تنظیم کننده است که وظیفه ی نوشتن و همین طور اماده کردن تمامی تن های یک اهنگ را بر عهده دارد .

تنظیم

به معرفی تنظیم کننده پرداختیم حال می خواهیم بدانیم تنظیم چگونه فرایندی است و چه نقشی را دنبال می کند . تنظیم Arrangment به یکی از مراحل کار در اهنگ سازی گفته می شود . این مرحله پیش از میکس و مسترینگ قرار دارد .

طی مرحله ی تنظیم چیدمان ساز ها ، لحن و حالت نت ها ، جمله بندی اثر مورد نظر ، با توجه به کنترپوان و همین طور هارمونی تعیین می شود .  از جمله خصوصیاتی که یک تنظیم کننده خوب و حرفه ای باید داشته باشد یا به ان ها عمل کند ان است که با علم موسیقی و اهنگ سازی اشنایی کامل داشته باشد

تمامی ساز ها را بشناسد و خصوصیات ان ها را بلد باشد ، تنظیم کننده باید خلاق باشد ، گوش های خوبی داشته باشد ، هماهنگی ساز های مورد استفاده در کار و همین طور زیبایی اثر را مدیریت و حفظ کند ، از فنون زیبا سازی ملودی و اهنگ استفاده کند ، از ابزار های مناسب استفاده کند ، طبقه بندی ساز ها را به درستی انجام دهد ، وسعت صدا دهی ساز ها را بررسی و چک کند و غیره .

اهنگ سازی چیست ؟ اهنگ ساز کیست ؟

در این قسمت می خواهیم بدانیم اهنگ سازی اصلا به چه معنا است ؟ اهنگ سازی به بیان ساده یک فرایند می باشد که طی ان یک قطعه موسیقی ساخته و تهیه می شود . قطعه ی موسیقی مورد نظر از طریق نت نویسی به وجود می اید .  نت نویسی چیست ؟ نت نویسی یا نوانشان نویسی  به روش هایی گفته می شود که اثار موسیقیایی را به صورت نوشتاری ثبت می کنند .

امروزه از روش هایی چون خطوط حامل ( خطوط بردار کلان ، خط میزان  ( Bariline  ) ، کلید ( Clef  ) ، مایه نما (  Key Signature) ، میزان نما ( Time Signature ) ، خطوط افزوده (  Ledger Lines ) برای نت نویسی استفاده می شود .

قطعه موسیقی را می توان به صورت حفظی ( از طریق حافظه ) و یا از طریق نت های نوشته شده و یا ترکیبی از هر دوی ان ها اجرا کرد . حال می خواهیم بدانیم اهنگ ساز کیست ؟ اهنگ ساز در واقع فردی است که به ساختن موسیقی می پردازد .

اهنگ سازی چیست ؟ اهنگ ساز کیست ؟
اهنگ سازی چیست ؟ اهنگ ساز کیست ؟

اهنگ ساز

اهنگ ساز با توجه به علم موسیقی  و با در نظر گرفتن ایده های خود در یک قالب  اقدام به نوشتن یک موسیقی می کند . اهنگ ساز باید از علوم مختلفی موسیقی اعم از ساز شناسی ، کنتراپوئن ، هارمونی ، پلی فونی ، ساز بندی ، ساز شناسی ، رهبری ارکستر و غیره اگاهی داشته باشد و تنها فردی نباشد که به ساختن ملودی می پردازد . او باید حداقل یک ساز را بلد بوده و به بهترین شکل بنوازد .

همان طور که می دانید فرا گرفتن هر هنر و مهارتی نیازمند صرف وقت و زمان کافی ، یادگیری مبانی و اصول مقدماتی و پایه ای ، رعایت باید ها و نباید ها و از این دست موارد می باشد . اهنگ سازی نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد .

در ساخت یک قطعه موسیقی تکنیک هایی وجود دارد از جمله تکنیک سلفژ یا سرایش ، از این تکنیک برای نواک یا اواز خوانی استفاده می شود . در این تکنیک هر نت با سیلاب خاصی خوانده می شود . سیلاب ها عبارت اند از دو ، ر ، می ، فا ، سل ، لا ، سی . به طور کلی در تکنیک سلفاژ سه مبحث اموزش داده می شود که این سه صدا خوانی ، وزن خوانی و دیکته موسیقی هستند .

اهنگ ساز و تنظیم کننده و یا به عبارت بهتر فرق اهنگ سازی و تنظیم اهنگ چیست ؟

پیش تر به صورت جداگانه به معرفی اهنگ ساز و تنظیم کننده پرداختیم . در این قسمت نیز سعی داریم بدانیم در یک مقایسه ساده فرق کار اهنگ ساز و تنظیم کننده در چیست . همان طور که می دانید اهنگ ساز خالق اثر است در حالی که تنظیم کننده تنها قسمتی از کار را بر عهده دارد و با در دست داشتن ملودی اقدام به اعمال تغییرات و تنظیمات لازم با استفاده از ابزار های موجود می کند. با این که خالق ملودی و اثر اهنگ ساز است ولی در واقع این تنظیم کننده می باشد که وظیفه ی رهبری یک ارکستر را دارد و حتی نوع ساز ها را تعیین می کند.

اهنگ ساز و تنظیم کننده و یا به عبارت بهتر فرق اهنگ سازی و تنظیم اهنگ چیست ؟
اهنگ ساز و تنظیم کننده و یا به عبارت بهتر فرق اهنگ سازی و تنظیم اهنگ چیست ؟

اهنگسازی شامل چه مراحلی می باشد ؟ به بیان دیگر چگونه می توان اهنگ ساخت ؟

برای تهیه ی یک قطعه ی موسیقی باید مراحل اصولی را به دقت طی نمود . البته که اگر شما در این کار حرفه ای باشید می توانید بدون تیک زدن هر مرحله کار را به درستی پیش ببرید ولی اگر مبتدی هستید و به تازگی این علم و مهارت را اموخته اید باید مراحل را به ترتیب انجام دهید تا به مهارت لازم دست یابید . این مراحل شامل موارد زیر می باشند : ( پیشنهادی برای افراد مبتدی )

سبک :

اولین قدم برای ساخت یک قطعه موسیقی انتخاب سبک مورد نظزتان است . با انتخاب هر سبک باید خصوصیات ان را نیز در تهیه موسیقی خود مد نظر قرار دهید . برای انتخاب سبک می توانید موسیقی هایی که تا کنون گوش داده اید و برایتان جذاب و تاثیر گذار بوده است در نظر بگیرید و یا اگر مورد خاصی در نظرتان نیست ، به تعدادی از موسیقی های مورد علاقه تان گوش دهید و از بین ان ها سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید .

فرم :

قدم دوم فرم است . شما به عنوان یک اهنگ ساز باید فرم موسیقی خود را انتخاب کنید و در مورد ان تصمیم گیری کنید . این که موسیقی شما چند قسمت دارد ، این قسمت ها یکسان یا متضاد هستند و یا بخش های تکراری به چه شکل قرار است قرار گرفته و استفاده شوند . برای تعیین ساختار قطعه موسیقی خود می توانید یکی از 5 دسته ی Verse – Chorus – Bridge ، AAA “ Formula “ ، AABA “ Formula “ ، Verse – Lift – Chours و Verse – Chours را انتخاب کنید .

ایده :

در مرحله ی سوم از صدای خود استفاده کنید . ان را ضبط کنید . ملودی های مختلف کوچک بخوانید و از این دست موارد . با این کار برای ساخت قطعه موسیقی بعدی خود ایده می گیرید .

موتیف موزیک :

در این مرحله موتیف را به وسیله ی ابزار های موسیقیایی که در اختیار دارید بنوازید. می پرسید موتیف چیست ؟ موتیف در واقع کوچک ترین واحدی است در موسیقی که دارای مفهوم می باشد .

اصلاح موتیف :

در این مرحله نیز به اصلاح موتیف خود بپردازید . یعنی چه کار کنید ؟ این یعنی به ان دقت کنید ، اگر احساس کردید باید گسترش پیدا کند یا کوتاه شود و یا به عقب برده شود و یا حتی تکرار شود و هر نوع تغییر دیگری که حس کردید نیاز است اعمال کنید .

کانتراست :

مرحله ی ششم بخش کانتراست می باشد . این بخش با اعمال تغییراتی به ملودی شما جنب و جوش ، هیجان و حرکت می بخشد .

اتصال همه ی بخش های تهیه شده : و نهایتا گام اخر . در این مرحله تمامی بخش هایی که تهیه کرده این به یکدیگر متصل کنید . در واقع از فرایند ترکیب استفاده کنید . اگر نیاز به جا به جایی یا ایجاد تغییری بود می توانید ان ها را اعمال کنید .

مراحل گفته شده به افراد مبتدی کمک می کنند تا بتوانند کار اهنگ سازی را شروع کرده و راه و رسم ان را یاد بگیرند . اکنون می خواهیم به ده مرحله ی تهیه و ساخت یک قطعه موسیقی به صورت تیتر وار بپردازیم . این مراحل شامل موارد زیر می باشند :

  • مرحله ی اول : Genre یا سبک
  • مرحله ی دوم : Lyrics یا شعر / ترانه
  • مرحله ی سوم : Melody ملودی
  • مرحله ی چهارم : Music یا اهنگ / هارمونی
  • مرحله ی پنجم : Arrange  یا تنظیم
  • مرحله ی ششم : Record  یا ضبط
  • مرحله ی هفتم : Mix  یا میکس
  • مرحله ی هشتم : Master یا مستر / مسترینگ
  • مرحله ی نهم : Image Cover  یا طراحی عکس کاور
  • مرحله ی دهم : Promote  و پخش

 

در دسته بندی دیگری نیز می توان کل مراحل را به سه مرحله ی ضبط ، میکس و مسترینگ دسته بندی کرد .

برای کامل شدن تمامی دسته بندی ها دسته بندی دیگر به صورت زیر می باشد :

  • انتخاب ترانه مناسب
  • انتخاب ملودی
  • ساخت موزیک اولیه
  • ضبط صدای خواننده
  • میکس
  • مسترینگ

نکات مهم در اهنگ سازی چیست ؟ به عبارتی رعایت کدام باید ها و نباید ها برای این کار لازم است ؟

مانند هر حرفه ی دیگری ، اهنگ سازی نیز باید ها و نباید های خود را دارد که مسلما رعایت ان ها ارزش  و کیفیت کار شما را بالا می برد . ما در ادامه نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید را طی چند بخش نام خواهیم برد.

  • داشتن نظم
  • تهیه ی یک جعبه از قطعاتی چون مبدل های جک هدفون ، کابل های USB ، باتری ها ، پیچ های رک و …
  • روز رسانی سیستم عامل
  • ضبط تمامی مراحل کار
  • امتحان میکس های تهیه شده در استودیویی به جز استودیوی شما
  • استفاده از Dynamic EQ
  • پیروی کردن از فرکانس های اصلی وکال
  • شناسایی کردن دقیق رزونانس های وکال
  • عدم استفاده از ریورب جهت پوشاندن اشکالات میکس
  • عدم استفاده ار ریورب روی تمام صداها
  • تنظیم زمان Decay
  • استفاده از افکت ها حین ضبط
  • تقسیم بندی فرکانس ها به وسیله ی EQ
  • نت نویسی روی کاغذ
  • اموختن یک ساز مانند پیانو یا گیتار
  • پرهیز از اعمال fade out قبل از مسترینگ
  • نام گذاری به ترتیب فایل ها در البوم
  • و …

تئوری موسیقی چیست ؟

تئوری موسیقی یا به عبارتی نظریه ی موسیقی یک سری قواعد ، اصول ، معانی و اصطلاحات در مورد نحوه ی ساخت و تهیه ی یک موسیقی هستند .  تئوری موسیقی یک علم به حساب می اید . برای ان که تبدیل به یک موسیقیدان ، موسیقی ساز یا همان اهنگ ساز شوید مانند هر کاری دیگری باید اصول و قواعد کارتان را فرا گیرید .

این کار کمکی است به حرفه ای شدن شما . تئوری یاد شده قرن ها پیش ابداع شد و به مرور زمان کامل شده و به دست ما رسید . این تئوری را می توان شاخه ای از رشته ی موسیقی دانست که شامل مواردی چون شناخت کلیه ی قواعد و علامت ها و نشانه ها ، اشنایی با تمامی انواع نت ها ، فاصله ، ترکیب کردن میزان ها ، ریتم ( یا ضرب اهنگ ) ، گام و همین طور پرده های موسیقی می باشد . نظریه ی موسیقی بسیار جایگاه مهم و تاثیر گذاری دارد به طوری که به نظریه دانان این رشته ، نظریه پرداز موسیقی  یا همان تئوریسین موسیقی می گویند .

تئوری موسیقی دارای عناصر متعدد و مهمی می باشد که در ادامه به این عناصر به اختصار خواهیم پرداخت . در ابتدا اجازه دهید به صدا و ریتم اشاره داشته باشیم . اصوات در موسیقی جایگاهی چون رنگ ها در نقاشی دارند .

صدا و ریتم

این خود گویای اهمیت و جایگاه این عناصر است . در واقع بدون صدا چیزی تحت عنوان موسیقی مفهومی نخواهد داشت . باید به این نکته توجه داشت که هر صدایی برای ساخت یک موسیقی مورد استفاده قرار نمی گیرد . با این وصف پس چه نوع اصواتی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

برای پاسخ به این سوال اجازه دهید به سراغ فیزیک صوت برویم . با در نظر گرفتن فیزیک صوت می توانیم صدا ها را به دو دسته تقسیم کنیم . دسته ی اول به صداهایی تحت عنوان ارتعاشات منظم تعلق می گیرد و دسته دوم نیز صداهایی تحت عنوان ارتعاشات نا منظم هستند . دسته اول صداهای موسیقیایی و دسته ی دوم صداهای غیر موسیقیایی هستند .

بناربراین از دسته ی اول برای ساخت یک موسیقی استفاده می شود . این صداهای موسیقیایی چه خصوصیاتی دارند که مورد استفاده قرار می گیرند ؟ در ادامه چهار ویژگی اصلی صداهای موسیقیایی که باعث می شوند از ان ها در ساخت موسیقی استفاده کنیم نام خواهیم برد .

خصوصیات

این خصوصیات شامل موارد زیر هستند :

  • ارتفاع ، یا زیر و بمی یا نواک یا بالا و پایین یا زیر آیی
  • دیرند ، یا کشش یا مدت یا زمان
  • رنگ ، یا شخصیت یا جنس یا طنین
  • شدت ، یا قوی و ضعیف یا قدرت یا بلند و کوتاه

تئوری یا نظریه موسیقی ارتباط بسیار نزدیک و قوی با تنظیم و اهنگ سازی دارد . می توان گفت تئوری موسیقی پایه های ساختمانی را تشکیل می دهند که موسیقی نام دارد . در نتیجه تا پایه را نسازید ، ساخت ساختمان امکان پذیر نخواهد بود . موسیقی را می توان یک زبان در نظر گرفت .

زبانی جهانی که برای درک و فهم ان و همین طور تاثیر پذیری از ان نیازی به یاد گرفتن قواعد خاصی نیست . یعنی فارغ از ان که در کجای دنیا زندگی می کنید ، رنگ پوستتان چیست ،  به چه زبانی صحبت می کنید  و این دست از موارد می توانید با زبان موسیقی با مردم دیگر دنیا ارتباط برقرار کنید .

ملودی چیست ؟

ملودی چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این واژه از کلمه ای یونانی گرفته شده است به معنای اهنگ و نوا ( یا اواز ) . به عبارتی ملودی را می توان تسلسلی منظم از صوت ها و نواها دانست .

ملودی دارای ویژگی ها و خصوصیاتی مانند بافت ، ریتم ، فرم و زیبایی می باشد . ملودی در ارتباط نزدیک با مد ، مقام و گام قرار دارد . نکته قابل توجه در این خصوص ان است که هیچ قاده و قانون خاصی برای نوشتن یک ملودی وجود ندارد و به صورت کلی ملودی هایی که چهار میزانی هستند از محبوبیت بیشتری برخودار هستند .

نرم افزار های اهنگ سازی کدام ها هستند و هر یک چه خصوصیاتی دارند ؟

برای ساخت و تهیه ی قطعه های مختلف موسیقیایی در سبک های مختلف علاوه بر ساز های مخصوص هر سبک از نرم افزار های مختلفی نیز استفاده می شود . برخی از این نرم افزار های نیز این امکان را به شما می دهند تا بدون استفاده از ساز ها به تهیه و ساخت موسیقی های مختلف مورد نظرتان بپردازید .

البته که تا اصول و قواعد ساخت یک قطعه را بلد نباشید نمی توانید از این نرم افزار ها نیز به درستی استفاده کنید . پس می توان گفت این نرم افزار ها تنها به عنوان یک کمکی مورد استفاده قرار می گیرند .

هم چنین با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های مختلف امروزه این امکان وجود دارد که به وسیله گوشی های هوشمند خود نیز بتوانید اهنگ سازی کنید . از جمله نرم افزار هایی که برای اهنگ سازی  در گوشی های هوشند قابل نصب هستند می توان به نرم افزار Walk Band ، نرم افزار Caustic 3  ، نرم افزار Music Maker Jam ، نرم افزار FL Studio  و غیره اشاره کرد . همین طور از جمله نرم افزار هایی که برای اهنگ سازی و نتظیم به وسیله ی کامپیوتر وجود دارند می توان به نرم افزار کیوبیس ، نرم افزار Ableton Live  ، نرم افزار  Studio One  و نرم افزار FL Studio  و غیره اشاره کرد .

استفاده از پلاگین ها و افزونه هایی که در هر یک از نرم افزار ها امکان نصب دارند کمک شایانی به شما خواهد کرد . از دیگر نرم افزار های مفید و کاربردی برای اهنگ سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نرم افزار SONAR
  • نرم افزار CUBASE
  • نرم افزار Cakewalk
  • نرم افزار Cubase
  • و …

از اینکه تا انتهای مقاله آموزش تنظیم و اهنگسازی ما را همراهی کردید بسیار متشکریم و امیدواریم از مقاله آموزش تنظیم و اهنگسازی نهایت استفاده را کرده باشید