اموزش میکس صدا

اموزش میکس صدا

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع اموزش میکس صدا بپردازیم. اساسا میکس صدا پایانی­ترین مرحله در عملیات تولید فایل­های صوتی چون موسیقی، فیلم، تبلیغات و … است که به زبان عامیانه میکس به معنی مخلوط کردن شناخته می­شود.

در انجام عملیات میکس صدا همه عنصرهایی که یک آهنگ را متشکل می­شوند با یکدیگر ترکیب شده تا نسخه پایانی آن بر اساس علایق و سلیقه ما با فرمت مورد نظر به وجود بیاید. در حالت کلی میکس صدا روشی جالب برای تجربه و خلاقیت و گاهی اوقات نیز می­تواند راهی برای کسب درآمد در این زمینه باشد.

اموزش میکس صدا
اموزش میکس صدا

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

به سوالات زیر باید پاسخ دهیم:

  1. هدف از میکس صدا چیست
  2. ابزارهای اساسی برای میکس و مسترینگ کدامند
  3. خروجی لاین به لاین در اف ال استودیو به چه شیوه­ ای باید انجام پذیرد
  4. تکنیک­ های پایه میکس صدا برای تدوین ویدیو را عنوان کنید
  5. میکس صدای خواننده در کیوبیس به چه صورت است
  6. آموزش میکس آهنگ بدون تکیه بر نرم­ افزار چگونه است
  7. نکات طلایی برای انجام میکس حرفه ­ای را بیان کنید
  8. آموزش میکس آهنگ با استفاده از گوشی به چه صورت می­ تواند باشد

[/stextbox]

هدف از میکس صدا چیست:

در حقیقت می­توان گفت که اصلی­ ترین هدف افراد از انجام عملیات میکس صدا می­تواند پدید آوردن صدایی درخشان، پر عمق و بسیار شفاف باشد. البته باید گفت که همه صداهایی که در یک ترک موجودند باید به وضوح قابل شنیدن باشند و با نوع سبکی که از آن استفاده شده به شکلی دقیق همخوانی داشته باشند.

باید به این موضوع در میکس صدا توجه کنید که در یک قطعه وجود نوعی از صدا ممکن است نه تنها ضروری نباشد بلکه هیچ­گونه تاثیری را نیز در کار به وجود نیاورد پس باید دقت کنید که تا حد ممکن از چنین صداهایی در پروژه خود استفاده نکنید.

در حالت کلی می­توان گفت که هدف افراد برای استفاده از میکس صدا می­تواند عواملی چون تفکیک انواع صداها و قدرت بخشیدن به آن باشد که یکی از مهمترین مباحث آهنگ­سازی است.

هدف از میکس صدا چیست:
هدف از میکس صدا چیست:

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

ابزارهای اساسی برای میکس و مسترینگ کدامند:

در این کار برای این که بتوان به بهترین شکل ممکن صدای خواننده را میکس کرد باید از ابزار متفاوتی استفاده کنید که عبارتند از:

ابزارهای اساسی برای میکس و مسترینگ کدامند:
ابزارهای اساسی برای میکس و مسترینگ کدامند:
  1. لیمیتر Brickwall:

در حالت کلی باید گفت که میکس صدا متشکل از بخش­های بسیار زیادی است اما اساسی­ترین بخشی که یکی از سیاست­های میکس شناخته می­شود بخش لیمیتر است. این ترفند به شما کمک می­کند که تنظیم سیگنال ورودی را تا نقطه­ای برسانید که Gain را بتوان به 0 db رساند اما باید توجه کنید که این اندازه نباید بیشتر تغییر کند و از 0 بگذرد چون این کار باعث بریده شدن سیگنال و تغییر شکل آن در امپ (clipping) خواهد شد. شایان ذکر است که لیمیترها نمی­توانند صداهای مختلفی را به کاربر ارائه دهند و همانند کمپرسورها عمل نمی­کنند تا بتوانید بر اساس ایجاد حسی که به شما می­دهند نوع خاصی از آن را انتخاب کنید.

در اصل وظیفه اساسی این ابزار کاهش منطقه دینامیکی (که برای به دست آمدن آن باید بزرگترین سیگنال را بر کوچکترین آن تقسیم کرد) و متراکم کردن سیگنال­ها است. اما باید متذکر شد که از این کارکرد باید تا حد ممکن کم استفاده شود چون این کار در کنار فوایدش خطرات زیادی را می­تواند به دنبال داشته باشد.

  1. مانیتورهای حرفه­ ای:

گاهاً می­بینیم که به دلیل استفاده از تجهیزات مانیتورینگی که در سطح پایینی قرار دارند تمام زحمات فرد که ممکن است ماه ­ها برای آن تلاش کرده باشد خراب شود. افرادی که مسئولیت میکس را به عهده دارند با استفاده از اسپیکر­ها می­توانند صدا را شنیده و برای تغیر آن اقدام کنند. اگر این تجهیزات غیر استاندارد باشند اطلاعات بدست آمده نیز اشتباه خواهد شد پس بهتر است که در صورت وجود از لوازم استودیویی مانیتورینگ جدید و خوبی استفاده کنید.

اگر این امکان وجود دارد که برای این کار به استودیو بروید قطعه میکس شده شما دارای کیفیت بالاتری خواهد بود. اما باید گفت که انجام چنین کاری نیاز به صرف هزینه بیشتری خواهد داشت.

  1. استفاده از نرم ­افزار میزبان بسیار حرفه ­ای:

هنگامی که قرار باشد برای میکس صدا از نرم­افزارهای میزبان استفاده کنید باید توجه داشته باشید که مرحله میکس و مستر را از هم تفکیک کنید چون این موارد بر اساس حرفه ­ای دو مبحث کاملا متفاوتند و هرکدام رویه خاص خود را دارند.

با استفاده از Wave Editor می­توان به راحتی یک پروژه را ایجاد نمود و برای آن در صورت استفاده از Stem برای مستر Stemها را بارگذاری و در غیر این­ صورت میکس خود را بارگذاری کنید. در این حالت باید با بهره­ گیری از پلاگین­ ها یا وسایل سخت­افزاری که در اختیار شما قرار دارد روش ­های مربوط به آن را انجام دهید. نرم افزارهای محبوب مختلفی در دنیا برای این کار وجود دارند که می­توانید از آن­ها استفاده کنید.

  1. یک مجموعه مسترینگ:

در حالت کلی استفاده از پلاگینی که با نرم­افزارهای میزبان دیگر به شکل پیش­فرض به کاربران ارائه شده­اند می­توانند به فرد این امکان را بدهند تا یک کار حرفه­ای و خوب را آماده کنند. اما امروزه چنین نرم­افزارهایی بیشتر برای اعمال مسترینگ بین افراد متداول گشته است و از مجموعه ­هایی که برای افراد ابزارهای مختلفی همچون مالتی­بند کمپرسور، استریو افکت­ها، ابزار آنالیز صدا و EQها را فراهم کرده­اند می­توان بهره گیری کرد.

  1. ابزار اندازه گیری حرفه ­ای و دقیق:

برای این که بتوان به صورت دقیق هرآنچه را که در میکس آهنگ اتفاق خواهد افتاد را درک کرد، نمی­توان تنها به شنیده­ ها تکیه کرد و بدون شک نیازمند آموزش­های بهتری خواهد بود. در حالت کلی به هر میزان که نرم­افزار انتخابی شما دارای ابزار اندازه­گیری دقیق و مناسبی هم باشد اما این امکان که بتواند با ظرفیت­های موجود در یک مجموعه کاملا تخصصی رقابت کند را نمی­تواند داشته باشد.

ابزار اندازه گیری حرفه ­ای و دقیق:
ابزار اندازه گیری حرفه ­ای و دقیق:

خروجی لاین به لاین در پروژه اف ال استودیو به چه شیوه­ای باید انجام پذیرد:

برای این کار ابتدا باید مراحل آهنگ­سازی و تنظیم آن، به صورت کامل انجام شده باشد و از موضوع خود باید حتما یک خروجی لاین به لاین در اف ال برای استودیو بگیرید تا بتوانید با تکیه بر آن تمامی مراحل میکس و مسترینگ را به راحتی و با اطمینان خاطر انجام دهید. شایان ذکر است که برای خروج ذخیره فایل به قالبی غیر از قالب معمولی در میکس و مسترینگی که دارای کیفیت بالایی باشد کاربر نیاز به یک پلاگین آهنگسازی خواهد داشت تا بتواند از قسمت مورد نظر به سادگی دسترسی کاملی را به آن داشته باشد.

برای این کار باید هر کدام از لاین ­ها را به یکی از میکسر­هایی که مد نظر خود شما باشد معرفی کنید. بعد از این کار به منوی فایل ورود کرده و از زیر منوی اکسپورت روی گزینه ویو (Wave) کلیک می­کنید. برای این که بتوانید از نظر فرکانسی خروجی با کیفیت بالاتری را به اجرا بگذارید بایداز فرمت ویو برای خروجی هر ترک بهره گیری کنید.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

بعد از این که این مراحل را گذراندید اف ال استودیو یک پنجراه را برای شما به نمایش خواهد گذاشت.

در این صفحه شما می­توانید در مسیری که مد نظرتان باشد یک پوشه جدید ایجاد کنید سپس وارد آن شده و بر روی گزینه سیو کلیک کنید. با این کار صفحه میکس و مسترینگ را در اف ال استودیو به وجود خواهید آورد.

بعد از این که تمام این عملیات­ ها را انجام دادید صفحه جدید دیگری را تحت عنوان رندرینگ خواهید دید که از این صفحه باید گزینه ویو را انتخاب نمایید پس از آن باید گزینه Split Mixer Track را به صورت فعال نگه داشته و گزینه Start را انتخاب کرده که با این کار تمامی مراتب خروجی لاین به لاین در پروژه اف ال استودیو اعمال می­شود.

در این مرحله می­توانید تنظیمات دیگری را نیز طبق نظر خود ویرایش کنید اما پیشنهاد ما این است که در دیگر تنظیمات تغییری ایجاد نکنید. پس از انجام این مراحل هر کدام از لاین­ها به شکل منفرد در فولدر منتخب شده از سوی شما به فرمت صوتی Wave ایجاد شده­اند و تمامی فایل­ها آماده انجام عملیات میکس صدا در نرم­افزار مورد نظر هستند.

تکنیک ­های پایه میکس صدا برای تدوین ویدیو را عنوان کنید:

معمولا تولید کنندگان ویدیوها بیشتر از این که به صدا اهمیت بدهند تمام توجه خود را بر روی نورپردازی، دوربین، صحنه نمایش و افراد قرار می­دهند. اما غافل از این که بخش اعظم تولید چنین کارهایی به صدا وابسته است چون همانطور که صدای خوب می­تواند ویدیو را جذاب­تر کند به همان اندازه نیز صدای بد پروژه را می­تواند خراب کرده و کار شما را زیر سوال ببرد.

اصولا افراد مبتدی که به این کار مشغولند اغلب در ضبط صدا و البته میکس آن کم کاری کرده و چون در حالت کلی صدا جزء یکی از مواردی در فیلم­سازی و آهنگ­سازی است که به نسبت تصویر قابل لمس­تر می­باشد، نتیجه نهایی کار، این افراد را با مشکلات عدیده­ای روبرو می­کند. به بیان ساده­تر می­توان گفت که اگر صدا بد باشد همه افراد متوجه آن خواهند شد اما اگر تصویر مشکلی داشته باشد افرادی که آشنایی با آن دارند متوجه می­شوند.

تکنیک ­های پایه میکس صدا برای تدوین ویدیو را عنوان کنید:
تکنیک ­های پایه میکس صدا برای تدوین ویدیو را عنوان کنید:

برای این که پروژه تولیدی شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد بهتر است که در کنار استفاده از چند میکروفن یک میکس کننده حرفه ­ای نیز در صحنه کار حضور داشته باشد. اگر فردی که عملیات ضبط و میکس صدا را بر عهده گرفته است حرفه ­ای باشد می­داند که بعد از انجام این عملیات فرایند پست پروداکشن جزو یکی از مهم­ترین موضوعات است.

زمانی که از دو میکروفن هم زمان استفاده می­کنید می­توانید نهایتا چیزی بین 4 تا 6 لایه صدا را ایجاد کنید که برای تنظیمات، تقسیم به یک منوی دوتایی خواهند شد. تمامی این تکنیک­ ها جزو اصول پایه ­ای هستند که می­توان با استفاده از آن در مرحله پست پروداکشن فعالیت کرد که از جمله این تکنیک­ ها عبارتند از:

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. تنظیم گین:

برای این تکنیک باید دقت کنید زمانی که در پروژه مورد نظر کلیپ صدا را وارد می­کنید باید توجه ویژه ­ای به بخش ­هایی از آن که پیک صدا بالا می­رود داشته باشید. در این مورد باید مواظب بود که از صفر عبور نکند اگر این امکان وجود داشته باشد که نزدیک به صفر هم نباشد نتیجه بهتری خواهد داشت چون بالا رفتن صدا در این حالت موجب انحنای صدا خواهد شد. اندازه صدا در حالت معمول باید بین پهنه 24- تا 6- قرار بگیرد و زمانی که پروژه دارای دیالوگ باشد این پهنه را بین 17- تا 9- قرار می­دهند تا از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

می­توانید برای انجام تغییرات به صداهای اولی که وجود دارند گوش کنید این صدا می­تواند برای مثال یک گفت­وگوی کاری باشد. برای این کار صدای ضبط شده را همراه با فوتیجی که گفت­وگو را دنبال می­کند همزمان پخش کنید. در این حالت می­توانید گین صدا را بر اساس نظر خود تنظیم کنید.

تنظیم گین:
تنظیم گین:

تایم لاین

برای انجام این تنظیم می­توانید در بخش تایم لاین و یا در پنل پروجکت اقدام کنید. پیشنهاد ما تنظیم در تایم لاین است که می­توانید با استفاده از آن تغییراتی در بخش­هایی از صدا را که در نظر دارید انجام دهید.

برای تنظیم گین باید تک به تک فایل­ ها را باز کرده و اقدام به تغییر در تنظیمات کنید، چون باید با یکدیگر تطابق داشته باشند. باید بدانید که ولوم و گین مختص به بلندی صدا هستند با این که وظیفه گین میزان صدای ورودی ویدیو و صدای خروجی آن است اما این توانایی را نیز دارد که تغیراتی در میزان نویز موجود در کلیپ نیز ایجاد کند و آن را بالاتر از سطحی که در آن قرار دارد ببرد.

  1. کی فریم کردن سطوح صدا:

بعد از این که در پروژه مورد نظر برای صدای اصلی تنظیمات گین را انجام دادید می­توانید برای دیگر صداها همچون صدای موزیک پس زمینه اقدام نمایید. برای این کار باید ابتدا موزیک مورد نظر را در تایم لاین بگذارید و در سکوت کامل به آن گوش کنید بعد از این که صدا را شناختید کی فریم را در قسمت­ های مختلفی قرار دهید و با آن به اندازه­ای کار کنید که به صدای مطلوبی برسد. برای این کار می­توانید با تنظیم کی فریم سطوح مختلف را تغییر دهید یا این که در تمام پروژه کی­­ فریم را تغییر دهید.

این دو روش می­تواند برای کی­­ فریم کردن سطوح صدا موثر باشد. البته استفاده از آن­ها به زمان پروژه مورد نظر نیز بسیار بستگی دارد. اما با تمام این بحث­ ها بهتر است که برای ترک کی فریم قرار ندهید بلکه برای تنظیم آن از خود پروژه صدا کمک گرفته و با آن کار کنید.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. تن صدا در محیط:

زمانی که در مورد سوژه ­ای خاص فیلم­بردار اقدام به ضبط می­کند گاهی اوقات می­بینیم که در محیط مورد نظر صداهای مختلفی وجود دارد که این صوت می­تواند صدای افرادی که در آن اتاق قرار گرفته ­اند، صدای تهویه، روشن و خاموش شدن کلید دستگاه ­ها یا حتی صدای نویز پس­زمینه باشد که ممکن است باعث به وجود آمدن ناهماهنگی در پروژه شود و برای فردی که به فیلم ضبط شده نگاه می­کند آزار دهنده به نظر برسد

. برای این که صدای مورد نظر را هماهنگ کنید می­توانید از صدای پس­زمینه محیط مورد نظر که در لوکیشن ضبط شده است استفاده کنید و بخش­های آرام آن را برای چنین قسمت­هایی استفاده کنید.

برای این کار باید قسمت­ هایی از لوکیشن را که مد نظرتان است را بر روی بخشی که صدای آزار دهنده ­ای موجود باشد کپی کنید. باید بدانید که گاهی اوقات ممکن است شما مجبور باشید تا عملیات کپی را هنگامی انجام دهید که هیچ نوع موزیکی در پس زمینه نداشته باشید. دلیل این کار به این صورت است که موزیک پس­زمینه باعث می­شود تا در محیط مورد نظر و در کنار صدای دیالوگ تمامی صوت ­های ناخواسته موجود پوشیده شوند.

گاهی اوقات ممکن است که برای این کار شما مجبور باشید تا نویز موجود در فضای مورد نظر را از بین ببرید برای مثال اگر پروژه ضبط شده شما در یک محیط آزاد باشد باید هنگام تولید صدای موجود در فضای باز را به صورت کامل حذف کنید و یا ممکن است مجبور باشید که نویز صدایی که حاصل از بالا بردن گین در بخش پست پروداکشن است را از بین ببرید.

برای این کار می­توانید به پروژه خود de – noiser effects را اضافه کنید و سپس reduction slider را به حدی که در نظر دارید تغییر دهید اما برای این کار باید دقت کنید که اگر آن را بالا ببرید ممکن است تن صدا اعوجاج پیدا کند. پس در این حالت باید توجه داشته باشید که آن را بر روی یک حالت میانه قرار دهید تا در آن علاوه بر این که نویز موجود در پس زمینه را حذف کرده باشید باعث از بین رفتن صدای اصلی گفت­وگو مورد نظر نیز نشوید.

  1. تلفیق صدا با crossfade:

حتما باید به این موضوع توجه کنید که هر کدام از ترک­ های صدای شما که در تایم لاین هستند باید در آخر دارای یک crossfade effects باشد. باید بدانید که این تلفیق کننده­ های مختص به صداها، فقط در چند فریم می­توانند قرار بگیرند و به زیبایی می­توانند پاپی که در آخر برش درایو صدا موجود است را بپوشانند. در حالت کلی تلفیق صدا با استفاده از crossfade اصولا در موزیک ­ها استفاده خواهد شد به ویژه در ابتدا و انتهای ترک مورد نظر کاربرد دارد.

تلفیق صدا با crossfade:
تلفیق صدا با crossfade:

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. پن کردن:

در آخر برای انجام این عملیات باید تمامی کانال­هایی که مختص به مونوی صدا است را به صورت کامل در کنا یکدیگر قرار دهید. اگر بخواهید می­توانید صدای اصلی را به شکل یک مونوی دوتایی ایجاد کنید سپس ترک­ها را بر اساس حرکتی که در کلیپ اتفاق می­افتد با آن ترکیب کنید.

با انجام این کار شما آزادی عمل دارید که ایده خود را بر روی کلیپ مورد نظر پیاده کنید. به همان صورت که پیش رفتن در صحنه­ ها با استفاده از یک شات به شات دیگر است، برای ایجاد پیوستگی در صدا نیز می­توانید به صورت شنودی عمل کنید. انجام این کار بر روی مخاطبین می­تواند تاثیر ذهنی بسیار  بزرگی را داشته باشد.

برای این که بتوانید خود این موضوع را تجربه کنید کافی است که درایو مورد نظر خود را پخش کنید و قسمتی که در طی قاب رخ می­دهد را در سکوت گوش کنید و برای متعادل سازی کانال­های صدا در آن تا اندازه­ای تلاش کنید و نهایتا صدای مورد نظر را بر طبق حرکاتی که در صحنه اتفاق می­افتد پن کنید. انجام این کار باعث می­شود که صدای موجود را طبیعی تر جلوه دهید.

میکس صدای خواننده در کیوبیس به چه صورت است:

انجام عملیات میکس صدا به افراد این امکان را می­دهد تا صدای خود را به صورت غیر قابل باوری نزدیک به صدای موجود در آهنگ ­های حرفه ­ای کنند. این در شرایطی است که فرد مورد نظر صدایی نه چندان حرفه ­ای و بسیار عادی داشته باشد.

برای این کار باید از نرم­ افزارهای کیوبیس استفاده کنید و از این نرم افزار برای افرادی که قصد شروع میکس وکال را به صورت ابتدایی دارند، اشخاصی که هم­اکنون به انجام میکس صدا مشغولند و قصد فراگیری تکنیک­ های جدید را دارند و یا افرادی که از آموزش ­های سر درگم خسته شده ­اند می­تواند بسیار مفید باشد.

برای انجام میکس وکال نکات مهمی وجود دارند که افراد باید حتما به آن توجه ویژه ­ای داشته باشند. با انجام دادن این مراحل می­توانید سازهای وکال را از حالت خامی بیرون بیاورید و آن را به یک آهنگ حرفه ­ای تبدیل کنید. با این کار آهنگ تا حد زیادی زیباتر شده و باعث حرفه ­ای ­تر شدن صدای خواننده می­شود. از جمله این نکات عبارتند از:

میکس صدای خواننده در کیوبیس به چه صورت است:
میکس صدای خواننده در کیوبیس به چه صورت است:
  1. انتخاب بهترین برداشت و ویرایش:

برای انجام میکس افرادی که این کار را پیش می­برند باید توجه داشته باشند که اولین مرحله نمی­تواند مستقیم میکس ترک مورد نظر باشد بلکه باید ابتدا آن را ویرایش کنند. معمولا عملیات ویرایش وکال را خود آرتیست انجام خواهد داد و فایل ویرایش شده را برای فردی که مسئولیت میکس را به عهده دارد ارسال می­کند. اما چنانچه این کار نیز بر عهده شما باشد باید دقت نظر خود را بالا برده و آن را ویرایش کنید که معمولا در اصطلاح تخصصی به آن انجام عملیات محاسبه می­گویند.

برای این که بتوانید پروسه عملیات محاسبه را انجام دهید باید از نرم ­افزارهای مربوطه که به آن DAW می­گویند استفاده کنید. زمانی که قصد انجام این کار را دارید باید دقت کنید که بهترین برداشت را بین همه آن­ها انتخاب کرده و آن­ها را با یکدیگر ترکیب کنید، به صورتی که وکال در تمام درایو به شکل کاملا منسجم و طبیعی شنیده شود.

بعد از انجام تمام این عملیات­ ها باید بخش ­هایی از درایو را که خواننده آن را نخوانده باشد حذف کنید و جایگزینی برای آن از قسمت­های دیگر درایو پیدا کرده و کپی کنید. ممکن است در بخشی از آهنگ، صدای نفس کشیدن وکالیست بسیار زیاد و آزار دهنده باشد برای این که آن را درست کنید باید حجم صدا را پایین بیاورید. اما باید توجه داشته باشید که نمی­توان آن را به صورت کامل حذف کرد و فقط باید قسمتی از آن را کاهش داد.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. فالش گیری:

در اصطلاح تخصصی به انجام این کار تیون کردن می­گویند. ممکن است هنگام ضبط وکال یا به بیان ساده­تر زمانی که خواننده در حال آواز خواندن است بخش ­هایی از موزیک خارج از گام خوانده شود. برای تغییر و تنظیم چنین بخشی از صدای ضبط شده که نیاز مبرمی به تیون شدن در آن احساس می­شود باید از پلاگین های حرفه ­ای مختلفی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می­گیرند بهره گیری کرد و بخش مورد نظر را فالش گیری کنید.

فالش گیری:
فالش گیری:
  1. به دست آوردن سطح صدای مناسب:

به این کار نیز در اصطلاح حجم صدای وکال گفته می­شود که تنظیم آن برای میکس صدا جزو یکی از اساسی­ترین بخش­ های میکس و مسترینگ به شمار می­آید. چون انجام این کار باعث می­شود تا همه تحریر­های خواننده در ترک مورد نظر کاملا واضح توسط مخاطبین شنیده شود.

افرادی که به انجام چنین تنظیماتی مشغولند باید به این موضوع توجه کنند که وکال جزء یکی از اساسی­ترین لاین ­ها در بخش موسیقی است که باید تا حد ممکن بیشترین حجم از صدا را به آن اختصاص داد و دیگر لاین­ ها در هیچ شرایطی نباید از وکال بیشتر شوند. شایان ذکر است که برای این کار باید علاوه بر بالا بردن سطح وکال به این موضوع نیز توجه ویژه­ ای داشته باشید که حجم صدا بیش از اندازه بالا نرود چون با این کار این امکان وجود دارد که سازه وکال دستخوش دیستورشن شود.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. انجام عملیات EQ:

برای این که عملیات EQ را انجام دهید ابتدا باید با امعان در تمامی فرکانس ­ها آن­ دسته از ارتعاشاتی که در کار اضافه هستند را به صورت کامل حذف کنید. میزان فرکانسی که مربوط به صدای انسان است معمولا بین 80 تا 100 هرتز شناخته می­شود و اگر در ترک مورد نظر صداهای زیر 80 هرتز و بالای 100 هرتز را حذف کنید می­توانید نهایتا صدای تمیز­تری را به وجود بیاورید. چنانچه بازه فرکانس ­های بین 2 تا 5 کیلو هرتز را پشتیبانی کنید نهایتا می­توانید شاهد شفافیت دوچندانی در صدای وکال باشید.

چنانچه در این منطقه تمامی فرکانس ­های بالاتر از محدوده را تقویت کنید می­توانید به صدای وکال جلا بهتری بدهید. اما برای این کار باید توجه داشته باشید که بازه فرکانسی را در وکال بیش از اندازه نباید تقویت و پشتیبانی کرد چون این کار می­تواند نهایتا نتیجه ­ای کاملا برعکس را به شما بدهد.

اکثر افرادی که در این کار حرفه ­ای هستند پیش از این که عملیات اکولایزر را انجام دهند صدای وکال  را در ترک کمپرس می­کنند و یا ممکن است هنگام ضبط، عملیات اکولایزر و کمپرس را انجام دهند. پس باید توجه داشته باشید که در این بخش درست انجام دادن کار از هر چیزی می­تواند مهم­تر باشد.

  1. کنترل حروف De – Essing:

اکثر اوقات بعد از این که وکال ضبط می­شود حروف خاصی همچون س، ش، ت تا اندازه­ای نیش­دار شنیده خواهند شد. برای از بین بردن چنین معایبی باید از پلاگین­ های مختص به این کار استفاده کنید

این دسته از پلاگین­ ها را می­توان به نوعی کمپرسور دانست که اصولا فعالیت آن­ها در یک بازه ارتعاشی خاصی صورت می­گیرد و می­توانند عمل فشرده سازی را به صورت دقیق انجام دهند. برای انجام این کار نیز باید همچون مراحل قبل توجه داشته باشید که تغییر بیش از حد در ترک می­تواند نتیجه ­ای کاملا عکس انتظارات را به شما بدهد و باعث می­شود که صدای خواننده تا حدی غیر طبیعی به نظر برسد.

کنترل حروف De – Essing:
کنترل حروف De – Essing:

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. کمپرس کردن:

انجام این عملیات را می­توان جزو یکی از ضروری­ترین مراحل میکس وکال در نظر گرفت. انجام این مرحله به همان اندازه که می­تواند مهم و ضروری باشد بسیار سخت و دشوار است و حتما برای پیش برد آن نیاز به آشنایی با این موضوع و درک کامل راندمان کار به شدت احساس می­شود. افرادی هستند که برای انجام کمپرس کردن آن را به 3 مرحله مختلف تقسیم خواهند کرد که این تقسیمات شامل: نظارت بر دینامیک رنج، پشتیبانی قسمت­های ضعیف و نهایتا به کمپرس کردن آن به صورت موازی خواهند پرداخت.

چنانچه قصد انجام تمامی این عملیات ­ها را در یک مرحله داشته باشید باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید که از جمله این نکات شامل عوامل مختلفی چون میزان Ratio که باید معادل 4/1 یا 3/1 قرار داشته باشد، میزان Threshold که باید چیزی حدود 20 دسی­بل قرار داشته باشد، میزان Attack که آن را باید در حالت سریع قرار داد، میزان Release که باید آن را در حالت آهسته قرار دهید، خواهند بود. نهایتا باید به این موضوع توجه داشته باشید که چنانچه مقدار فشرده سازی بالا باشد صدای خواننده به شکل طبیعی شنیده نخواهد شد و این موضوع می­تواند آسیب فراوانی را به میکس وارد کند.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

  1. استفاده از پلاگین Reverb و پلاگین Delay:

با بهره گیری از چنین پلاگین ­هایی در میکس صدا می­توانید جان تازه ای را به وکال خود بدهید. برای انجام این مرحله شما می­توانید آن را به صورت مونو و یا استریو بر اساس روشی که دوست دارید انجام دهید. اما شایان ذکر است که اگر این کار را بتوانید به شکل استریو به انجام برسانید موزیک را تا حد بسیار زیادی نسبت به مونو سه بعدی خواهید کرد اما اگر این کار را به شکل مونو انجام دهید به نسبت استریو به آن تا اندازه زیادی عمق اضافه می­کنید.

میزانی که این دو پلاگین می­تواند بر کار تاثیر داشته باشد به صورت کاملا سلیقه­ ای است. اما با این وجود باید حتما دقت کنید که اگر ترک شما دارای سازهای زیادی باشد بهتر است که میزان این دو پلاگین را در سطح پایین­تری در نظر بگیرید چون در غیر اینصورت در بخش ­های بعدی که به میکس صدا می­پردازید تداخل­ های فرکانسی بسیار زیادی را خواهید داشت.

  1. Automation:

بعد از این که همه مراحل ذکر شده را انجام دادید و نهایتا به صدای مورد نظر رسیدید می­توانید با بهره گیری از این پایه سطح صدا را به شکل دقیقی کنترل کنید و هر زمان که به پشتیبانی از سطح صدا نیازی احساس شد می­توانید با بهره گیری از نوشتن Automation در بخشی همچون لاین وکال آن را به وجود بیاورید.

Automation:
Automation:

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

آموزش میکس آهنگ بدون تکیه بر نرم ­افزار چگونه است:

در حالت کلی و اساسی میکس از 3 مرحله زیر تشکیل شده:

  1. اکولایزر: به معنای تنظیم زیر و بم صدا است. (محور Y)
  2. پنینگ: عوض کردن سمت صدا یا چپ و راست کردن صدا است. (محور X)
  3. بهره گیری از افکت بر اساس ولوم و زمان: همانطور که پیداست به معنی استفاده از افکتهایی چون ریورب و دیلی است. (محور Z)

در حالت کلی صدا به دو صورت امواج فیزیکی و تجسم به گوش می­رسد. باید گفت که در امواج فیزیکی صدا، بلندگوها با بهره گیری از مولکول­ های هوا صدا را به گوش انسان می­رسانند و در تجسم همانطور که از اسمش پیداست باید صدا را به صورت نقطه­ هایی در یک فضای سه بعدی تجسم کرد. در چنین فضایی به راحتی می­توان این نقاط را جابجا کرد و تنها به داشتن علم این موضوع نیاز است که صدا را به چه میزان باید به چپ، راست، بالا، پایین، عقب و جلو برد.

اکولایزر:

اکولایزر به 3 دسته اکولایزر گرافیکی، اکولایزر پارا گرافیکی و اکولایزر رول آف تقسیم می­شود. اگر صدا را بر روی یک محور افقی تصور کنیم که اعداد آن بین 0 تا 20000 باشد و محور عمودی آن از 24 تا 24- باشد، باید گفت که محور افقی از سمت چب به راست مراحل زیرتر شدن صدا را نشان می­دهد که واحد اندازه گیری آن هرتز است و محور عمودی زیاد یا کم شدن ولوم فرکانس را نشان می­دهد که واحد اندازه گیری آن دسی بل می­باشد.

محدوده فرکانس­ ها (محور افقی) به چند دسته تقسیم می­شوند:

  • Low Bass: به فرکانس ­های پایینتر از 40 هرتز می­گویند.
  • Bass: به فرکانس های 40 تا 200 هرتز می­گویند.
  • Oo Hzone: به فرکانس ­های 200 تا 800 هرتز می­گویند.
  • Midrange: به فرکانس ­های 800 تا 5000 هرتز می­گویند.
  • High: به فرکانس ­های 5000 تا 8000 هرتز می­گویند.
  • Hi High: به فرکانس ­های بیشتر از 8000 هرتز می­گویند.

مرحله تنظیم در محدوده فرکانس ­ها را می­توان مهم ترین مرحله در میکس آهنگ دانست.

محدوده فرکانس­ ها (محور افقی) به چند دسته تقسیم می­شوند:
محدوده فرکانس­ ها (محور افقی) به چند دسته تقسیم می­شوند:

پنینگ:

در تمامی میکسرهای سخت افزاری و نرم افزاری یک پیچ طراحی شده که با استفاده از آن بتوان صداهای موجود را به چپ و راست برد. وقتی که پیج را روی عدد صفر قرار دهیم اگر صدا در حالت بالانس قرار داشته باشد صدا در حد وسط قرار دارد (بالانس به معنای تعادل بین چپ و راست است). در این بخش اگر با دقت به صدا گوش کنید می­بینید که در وسط هر دو بلندگو قابل شنیدن است و این امکان وجود دارد که بسته به علایق شخصی با استفاده از پیچ صدا را به چپ یا راست برد.

بهره گیری از افکت بر اساس ولوم و زمان:

همانطور که می­دانید با پایین آوردن ولوم صداها از شما دورتر می­شوند و با بالا بردن ولوم صداها نزدیک­تر خواهند شد. این عمل را نیز با استفاده از ریورب­ها می­توان انجام داد به این صورت که با زیاد کردن افکت ریورب صدا در فضایی دورتر به نظر می­رسد و با کم کردن این افکت صدا تا حدی به شما نزدیک­تر به نظر خواهد رسید.

تداخل فرکانسی:

یکی از عوامل مهمی که در میکس بسیار پر اهمیت است عدم قرار گیری سازهای مختلف در یک محدوده فرنکانسی می­باشد که به زبان عامیانه باید گفت این سازها را به نحوی باید چید که در یک نقطه و روی هم قرار نگیرند.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

مثال

برای مثال باید گفت زمانی که در یک آهنگ ملودی گیتار و پیانو هر دو با هم نواخته می­شوند احتمال تداخل فرکانسی در آن تا حد زیادی بالا می­رود باید یکی از ملودی­ها را در یک اکتاو جدا نواخت. اما اگر این امکان وجود نداشته باشد می­توان با استفاده از پنینگ این ملودی­ ها را از هم جدا کرد. هنگام میکس آهنگ بهتر است که تا حد ممکن حواستان به صفحه آنالیزر باشد چون این صفحه نشانگر تمام تغییرات فرکانسی است.

به هیچ عنوان قبل از گوش دادن به صدای آهنگ برای تغییرات پیچ اکولایزر اقدام نکنید چون باید اول صدا را بشنوید تا بدانید دقیقا قصد دارید چه کاری انجام دهید. گاهی به دلیل بی دقتی به این موضوع بسیاری از جزئیات ظریف صدا از بین می­رود.

پایین آوردن میزان تیرگی در صدا (محدوده فرکانسی 100 تا 800 هرتز):

شایان ذکر است که این اتفاق معمولا در فرکانس ­های 300 هرتز پیش می­آید. می­توان این موضوع را تا حدی با کاهش دادن آن برطرف کرد اما باید گفت که کم کردن زیاد این محدوده دلیلی بر لاغرتر یا کم حجم­تر شدن ساز می­شود.باید این موضوع را در نظر گرفت که اصل صدا نباید از بین برود. برای کم کردن تیرگی صدا می­توان با تقویت فرکانس ­هایی در محدوده 40 تا 60 هرتز اقدام کرد.

از بین بردن فرکانس­ های آزار دهنده (محدوده فرکانسی 1000 تا 5000 هرتز):

برای انجام این کار باید صدا را تا حد ممکن بلند کرد و سپس به آهنگ گوش داد اگر در این بخش صدایی گوش خراش شنیدید در آن نیاز به کاهش فرکانس Midrange وجود دارد. معمولا صداهایی چون گیتار الکتریک، صدای خواننده، Cymbal و Hihat نیاز به کم شدن این فرکانس دارند.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

بیشتر کرد فرکانس بالا و شفاف کردن صدا (محدوده فرکانسی 5000 تا 8000 هرتز):

باید به این مسئله دقت کرد که بعضی از سازها که دارای تیرگی صدا هستند نیاز به خشک بودن دارند و لازم به تقویت بیشتر در این محدوده نیست.

زمانی که باید تیرگی صدا را کم کرد یا فرکانس­ هایی که می­توانند آزار دهنده باشند را حذف کرد برای این که فرکانس ­های اصلی حذف نشوند نباید از پهنای باند عریض استفاده کرد و زمانی که باید فرکانس ­های بالا را افزایش داد بهتر است از پهنای باند متوسط استفاده کرد. انجام این عمل دلیلی بر طبیعی­ تر جلوه کردن صدا در آهنگ می­شود.

بیشتر کرد فرکانس بالا و شفاف کردن صدا (محدوده فرکانسی 5000 تا 8000 هرتز):
بیشتر کرد فرکانس بالا و شفاف کردن صدا (محدوده فرکانسی 5000 تا 8000 هرتز):

هنگامی که قرار است قسمتی از فرکانس را تقویت یا تضعیف کرد اولین کاری که نیاز اشت پیدا کردن فرکانس مورد نظر می­باشد. بهتر است قبل از هر اقدامی باید ولوم بخشی که ممکن است مشکل داشته باشد را تا آخر زیاد کنید.

انجام این عمل باعث می­شود تا راحت­تر محدوده ­ای که قرار است فرکانسش تغییر کند را پیدا کنید.

اما باید گفت که اگر در محدوده باس ولوم را افزایش دهید این امکان وجود دارد که با افزایش فرکانس ­ها در محدوده Midrange به گوش شما و یا به بلندگوها آسیب برسد.

زمانی که قرار است دکمه فرکانس را جابجا کرد باید به دنبال فرکانسی گشت که بدترین صدا یا به نوعی تیره ترین و آزاردهنده­ترین صدا را دارد. هنگامی که قصد تغییر ولوم فرکانس را دارید باید به دنبال قسمتی گشت که بهترین صدا را دارد.

اگر ولوم را تا آخرین مرحله زیاد کنید صدا از حالت طبیعی خارج شده و باعث از بین رفتن صدای واقعی می­شود. زمانی که قصد دارید یک فرکانس خاص را از بین ببرید باید به شکل پله پله ولوم آن را تا مرحله ­ای که فکر می­کنید نیاز است کم کنید و برای افزایش دادن ولوم نیز نیاز به همین عملیات است.

بعد از انجام تمام این مراحل می­توانید با خاموش و روشن کردن اکولایزر صدای قبل و بعد از انجام این عملیات ها را مد نظر قرار داد و تغییراتی که در آهنگ به وجود آورده ­اید را گوش کنید. اگر تغییراتی بیش از حد مورد نیاز انجام شده باشد این امکان وجود دارد که هر کدام از پارامترهای انجام شده را به صفر برگرداند.

انجام این عمل باعث می­شود تا راحت­تر محدوده ­ای که قرار است فرکانسش تغییر کند را پیدا کنید.
انجام این عمل باعث می­شود تا راحت­تر محدوده ­ای که قرار است فرکانسش تغییر کند را پیدا کنید.

نکات طلایی برای انجام میکس حرفه­ ای را بیان کنید:

نکات طلایی برای انجام میکس حرفه­ ای را بیان کنید:
نکات طلایی برای انجام میکس حرفه­ ای را بیان کنید:

شروع کار را با وکال استارت بزنید:

وکال در واقع حقیقت اصلی یک آهنگ است. آهنگی که بسیار معروف است را در نظر بگیرید و بر روی آن عملیات میکس در سبک آهنگ­های شاد و رقص را انجام دهید. در این کار که آن را می­توان مرسوم­ترین روش در میکس آهنگ دانست این امکان وجود دارد که تقریبا همه چیز را تغییر دهید غیر از وکال که باید حتی اگر مجبور به پردازش به شکل جدا شدید آن را حفظ کنید.

بیشتر از هر چیز به دنبال Stem های Dry و Wet باشید:

زمانی که میکس آهنگ را انجام می­دهید از نسخه Stem که پرونده صدای اصلی است و عملیات میکس بر روی آن انجام می­شود در نسخه­ هایی که ذکر شد به همراه افکت بهتر است که یک ریمیکس تهیه کنید.

دلیل این کار این است که به جای کنار آمدن با افکت­ هایی که قبلا بر روی میکس انجام شده این امکان برای شما وجود داشته باشد خودتان بتوانید عملیات ریمیکس را از پایه بر روی آهنگ مورد نظر انجام دهید. شما قادر هستید که با نسخه Wet کار میکس خود را ادامه دهید اما در حالت کلی داشتن انتخاب ­های بیشتر برای هر کسی می­تواند جذاب باشد.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

اگر در نرم ­افزار میزبان استعدادی دارید از آن به شیوه درست استفاده کنید:

تعداد زیادی نرم افزار برای انجام عملیات میکس طراحی شده که بعضی از آن­ها بسیار برای این کار مناسبند. در بسیاری از نرم­افزارها قابلیت زمانبندی آن باعث می­شود که به راحتی بتوان بخش ­هایی از آن را جدا کرد و تغیراتی که مد نظرتان است را در آهنگ ایجاد کنید و به شکلی متفاوت آن را ارائه دهید.

زیاده روی کنید:

همیشه افراط در تمام کارها بد نیست. گاهی اوقات بعضی از عناصری که در آهنگ موجود است را به طور کامل حذف کنید و بعضی دیگر از عناصر را تقویت کنید. گاهی حتی ممکن است بتوان به شکلی اساسی آهنگ مورد نظر را تغییر داد به شکلی که هیچ رابطه­ ای با آهنگ اصلی نداشته باشد. این عملیات گاهی می­تواند تا حد زیادی به جذابیت آهنگ اضافه کند.

میکس­ هایی که بر روی آهنگی خاص انجام داده ­اید را دوباره میکس کنید:

یکی از ویژگی ­هایی که در تکنولوژی دیجیتال شاید بسیار جالب باشد امکان تغییر میکس­های گذشته است.

میکس­ هایی که بر روی آهنگی خاص انجام داده ­اید را دوباره میکس کنید:
میکس­ هایی که بر روی آهنگی خاص انجام داده ­اید را دوباره میکس کنید:

آموزش میکس آهنگ با استفاده از گوشی به چه صورت می­ تواند باشد:

قبل از انجام این کار باید یکی از برنامه ­هایی که به میکس آهنگ با استفاده از گوشی به شما کمک می­کند را دانلود کنید. بعد از این کار و اجرای برنامه شروع به عملیات­های زیر کنید:

آموزش میکس آهنگ با استفاده از گوشی به چه صورت می­ تواند باشد:
آموزش میکس آهنگ با استفاده از گوشی به چه صورت می­ تواند باشد:

تنظیم جزئیات مربوط به آهنگ:

اگر قصد تغییر دادن جزئیاتی چون کاور، عنوان و .. را در یک آهنگ دارید باید در ابتدا گزینه Tag Editor را انتخاب نموده سپس آهنگ مورد نظر را مشخص کنید و این امکان وجود دارد که تمامی بخش­های آهنگ را دستخوش تغییرات کرد. سپس در پایان با انتخاب کردن گزینه Save عملیات به اتمام می­رسد.

تغییر فرمت مربوط به یک آهنگ:

برای این که فرمت آهنگ مورد نظر را به M4a , Aac , Wav , Mp4 و … تغییر داد باید ابتدا Audio Converter را کلیک کنید و بعد از انتخاب آهنگ مورد نظر هر کدام از فرمت­هایی که مد نظر شماست را انتخاب کرده و در نهایت گزینه Ok را کلیک کنید.

شما در حال مطالعه مقاله اموزش میکس صدا هستید

چسباندن چند آهنگ به هم:

برای این کار باید ابتدا گزینه Merge Audio را انتخاب کرده و سپس آهنگ­ های مورد نظر را که قرار است عملیات میکس بر روی آن انجام شود را انتخاب کنید سپس گزینه Add In Merge List را کلیک و بعد از وارد کردن تعداد آهنگ­ هایی که در نظر دارید گزینه Merge را انتخاب کنید.

میکس دو قطعه مورد نظر بر روی یکدیگر: در مرحله اول باید گزینه Mix Audio را انتخاب کرده و دو آهنگی که قرار است میکس شوند را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه Start  عملیات را شروع کنید سپس می­توانید حدود بلندی هر آهنگ را مشخص کرده و در آخر با انتخاب گزینه Mix عملیات را انجام دهید.

برش آهنگ:

اگر در آهنگی نیاز به برش آن بود باید طبق این مراحل پیش بروید: در اولین اقدام باید گزینه Trim Audio را انتخاب کرده سپس آهنگ راانتخاب کرده سپس دقیقه شروع و پایان آهنگ را وارد کرده و در آخر گزینه Trim را انتخاب کنید. در این مرحله می­توان اسم فایل را تغییر داد و گزینه Ok را انتخاب کرد تا عملیات تغییر انجام شود.

برش آهنگ:
برش آهنگ:

نهایتا باید به این موضوع توجه کنید که مداومت در کوشش برای این که به میکس درستی برسید جزو یکی از اساسی­ترین موضوعات است. اگر قصد موفقیت در این کار را دارید باید هیچ عجله ­ای برای رسیدن به نتیجه نهایی در آن را نداشته باشید و تلاش کنید که با دقت مراحل میکس صدا را به درستی پشت سر بگذارید.

از اینکه ما را تا انتهای مقاله اموزش میکس صدا همراهی کردید سپاسگزاریم