بهترین میکروفون برای استودیو خانگی

بهترین میکروفون برای استودیو خانگی

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با بهترین میکروفون برای استودیو خانگی آشنا کنیم.

یکی از هنرهایی که علاقه مندان زیادی دارد هنر موسیقی است و این علاقه سبب شده است علاقمندان به موسیقی و خوانندگی به فکر راه اندازی یک استودیو خانگی برای شروع کار خوانندگی بیفتند.

بهترین میکروفون برای استودیو خانگی
بهترین میکروفون برای استودیو خانگی

برای ساختن یک استودیو خانگی علاوه بر وسایلی مانند کامپیوتر شخصی، نرم افزارهای مخصوص پردازش موسیقی، اسپیکرهای حرفه ای و … به یک میکروفن نیاز است که میکروفن با کیفیت نقش بسیار زیادی در کیفیت کار شما خواهد گذاشت و به همین دلیل انتخاب بهترین میکروفن برای استودیو خانگی اهمیت بسیار زیادی دارد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

سوالاتی که درباره بهترین میکروفن برای استودیو خانگی ممکن است داشته باشید :

  • میکروفن چه تاریخچه ای دارد؟
  • میکروفن دارای چه انواعی است؟
  • کدام میکروفن بهترین میکروفن برای استودیو خانگی است؟
  • در میکروفن های استودیو خانگی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟
  • میکروفن برای استودیو خانگی را در چه محلی باید قرار دهیم؟
  • در خرید میکروفن برای استودیو خانگی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

[/stextbox]

 

میکروفن چه تاریخچه ای دارد؟

میکروفن یا microphone در زبان فارسی به معنی صدابر است. میکروفن مبدل صدا به جریان الکتریسیته بوده و به عنوان یک حسگر، باعث تبدیل صوت به سیگنال های الکتریکی می شود.

مخترع میکروفن فردی به نام امیل برلاینر بود که در سال 1876 میکروفن را کشف کرد و میکروفن در ابتدا برای فرستنده صدا در تلفن ها کاربرد داشت.

میکروفن ها در زمینه های مختلف مانند ساخت انواع فیلم ها، ساخت انیمیشن ها، ضبط صوت و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارند. در عصر ما 5 نوع میکروفن شامل میکروفن های داینامیک یا پویا، میکروفن های کاندنسر یا خازنی، میکروفن های ریبون، میکروفن های یو اس بی و میکروفن های بی سیم عرضه می شود که در ادامه اطلاعاتی درباره این میکروفن ها در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

میکروفن ها در مقایسه با سایر وسایل موجود در استودیو کمترین تغییر را داشته اند و ممکن است میکروفن در 50 سال پیش هنوز هم مورد استفاده باشد و نسخه جدید آن خیلی تفاوت نکرده باشد.

میکروفن چه تاریخچه ای دارد؟
میکروفن چه تاریخچه ای دارد؟

میکروفن دارای چه انواعی است؟

  • میکروفن داینامیک یا پویا

سیگنال صدا در میکروفن داینامیک به این صورت ایجاد می شود که با فعال شدن یک هادی در میدان مغناطیسی، صدا به وجود خواهد آمد. دیافراگم در میکروفن های داینامیک باریک و سبک بوده و به خاطر فشار هوا در این میکروفن ها تعبیه شده که با فشار هوا به حرکت درمی آید. سیم پیچ مربوط به صدای معلق با حرکت دیافراگم در میدان مغناطیسی به حرکت درخواهد آمد و این حرکت باعث می شود جریان الکتریکی به وجود آید.

میکروفن داینامیک یا پویا
میکروفن داینامیک یا پویا

میکروفن های داینامیک در مقایسه با میکروفن های خازنی مقاوم تر هستند و دربرابر عواملی مانند فرکانس های بالا و همچنین فشار هوا به راحتی کار کرده و برای شرایط کاری مشکل کاملا انتخاب مناسبی می باشند.

میکروفن های داینامیک قیمت ارزان تری در مقایسه با سایر میکروفن ها دارند و اگر می خواهید کار ضبط صدا برای درامز یا گیتار الکتریک را انجام دهید میکروفن داینامیک انتخاب بسیار خوبی است.

  • میکروفن کاندنسر یا خازنی

میکروفن های خازنی در برابر سرعت و همچنین تحرک در امواج صوتی واکنش بسیار مناسب در مقایسه با میکروفن های داینامیک دارند و میکروفن خازنی دارای دیافراگمی است که نازک و کشیده شده می باشد و در نزدیک صفحه فلزی تعبیه شده است. این سبک مدل باعث ایجاد یک خازن می شود و از منبع خارجی مانند باتری یا یک منبع برق یا فانتوم پاور مربوط به میکسر، بار الکتریکی خود را دریافت خواهد کرد.

اگر فشار هوا تغییر پیدا کند باعث لرزش آرام در دیافراگم خواهد شد که این فشار هوا و لرزش سبب می شود ظرفیت خازن تغییر کرده و همچنین یک سیگنال خارجی در میکروفن ایجاد می شود.

دو نوع میکروفن خازنی در بازار عرضه می شود که با نام های میکروفن ترانزیستوری و میکروفن لامپی شناخته می شوند. سایز و شکل میکروفن های خازنی بسیار تنوع دارد اما اصول کار همگی به همان صورتی است که گفته شد. میکروفن های خازنی بر عکس اکثر میکروفن ها که به مولد برق و پیش تقویت کننده نیازی ندارند میکروفن خازنی به آن ها به شدت نیاز دارد.

از معایب میکروفن های خازنی می توان به اندازه بزرگ آن ها و همچنین حساسیت بسیار زیاد در آن ها اشاره کرد و دارای مشکل واپیچیدگی در برابر منابع صوتی مجاور است.  تولید صدا در میکروفن های خازنی کیفیت فوق العاده ای داشته و در برابر صداهایی که گذرا هستند واکنش مناسبی خواهد داشت.

میکروفن های خازنی در محل هایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که به صدابرداری به شدت حساس بوده مثل ضبط صدا در محل های متحرک یا صدابرداری از فاصله بسیار دور مانند برگزاری یک ارکستر بزرگ که از میکروفن به صورت آویز استفاده می کنند.

میکروفن های خازنی را در انواع مختلف مانند بوم دستی، بوم صدا، آویز یا پایه ای استفاده می کنند.

  • میکروفن ریبون

اولین میکروفن هدایتی که در زمینه تجاری بسیار موفق بود میکروفن های ریبون بودند و در زمانی که رادیو بسیار محبوب و پرطرفدار بود کاربرد زیادی داشت. شرکت هایی مثل Royer تلاش می کنند که میکروفن های ریبون را در زمینه صدا به بازار بازگردانده و توسعه دهند.

میکروفن های ریبون به فشار صدا واکنشی نشان نمی دهند و درواقع واکنش آن ها به مولکول های هوا می باشد که سرعت واکنش آن ها بالا خواهد بود. میکروفن های ریبون در محل های مختلفی کاربرد دارند برای مثال در فضاهای باز و همچنین در روزهایی که باد شدید می وزد یا در استودیوهای خانگی و همینطور استودیوهای حرفه ای که کار سنگین می باشد میکروفن های ریبون انتخاب بسیار خوبی هستند.

میکروفن ریبون
میکروفن ریبون

 

  • میکروفن USB

میکروفن های USB در زمینه فناوری میکروفن ها از پیشرفته ترین میکروفن ها به حساب می آید و جالب است بدانید در ساخت آن از همه قسمت های میکروفن های قدیمی مانند دیافراگم، کپسول و … استفاده شده است و تنها دارای دو مدار اضافه می باشد که این دو مدار عبارتند از پری آمپ داخلی و تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال.

کاربرد تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال در میکروفن های USB این است که خروجی را که آنالوگ می باشد دریافت کرده و آن را به دیجیتال یا داده تغییر خواهد داد و دلیل این تبدیل این است که خروجی به صورت مستقیم به رایانه وارد شده و به وسیله ی نرم افزارهای مخصوص ضبط برای خواندن استفاده شود.

با استفاده از میکروفن های USB کار ضبط دیجیتال مربوط به پرتابل راحت شده و کاربر از کار با آن لذت خواهد برد و به عبارتی کاربرپسند می باشد.

برای کار با میکروفن های USB فقط باید بعد از اتصال میکروفن به رایانه، نرم افزار DAW را فعال کنید و با زدن دکمه ضبط، شروع به ضبط صدا کنید.

میکروفن USB
میکروفن USB

شما در حال مطالعه مقاله بهترین میکروفون برای استودیو خانگی هستید

  • میکروفن بی سیم :

در عصر جدید تمایل به وسایل بی سیم بیشتر شده و روز به روز بر علاقمندان به فناوری بی سیم افزوده می شود. فناوری بی سیم بیشتر از صد سال است که اختراع شده است. تاریخ اولین استفاده از فناوری بی سیم به تاریخ 19 ژوئن سال 1903 باز می گردد که یک پیام با تلگراف بدون سیم در آتلانتیک به وسیله رئیس جمهور روزوولت به کشور انگلستان فرستاده شد.

جالب است بدانید تنوع میکروفن های بی سیم به حدی است که بیشتر از 200 مدل میکروفن بی سیم در بازارهای جهانی وجود دارند.

میکروفن بی سیم دارای سه بخش اصلی میکروفن، فرستنده و گیرنده می باشد و اجزا مربوط به فرستنده و گیرنده باعث شده است بتوان سیم را از این میکروفن ها حذف کرد.

معمولا در میکروفن های جدید بی سیم دو آنتن مجزا تعبیه شده است که بر روی فرستنده و گیرنده قرار می گیرند. اگر فاصله از فرستنده به گیرنده بیشتر از فاصله استاندارد باشد باعث می شود سیگنال ها نویز دریافت کنند و به همین دلیل برای بالا بردن کیفیت کار باید فاصله مجاز رعایت شود.

میکروفن بی سیم :
میکروفن بی سیم :

کدام میکروفن بهترین میکروفن برای استودیو خانگی است؟

وقتی موضوع درباره میکروفن است ذهن خوانندگان مبتدی درگیر این موضوع می شود که میکروفن ها چه انواعی دارند و بهترین میکروفن برای استودیو خانگی کدام است که ما در زیر برای شما عزیزان بهترین میکروفن ها برای استودیو خانگی را آورده ایم که با توجه به نیاز و بودجه خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید :

  • SHURE SM58

یکی از بهترین میکروفن برای استودیو خانگی میکروفن SHURE SM58 می باشد که از زمان های دور تا به امروز از پرطرفدارترین میکروفن ها محسوب می شود و برای هر نوع صدا با قدرت و دامنه های مختلف کاربرد دارد و همچنین برای ضبط انواع سازها از گیتار گرفته تا درامز مورد استفاده علاقمندان به خوانندگی قرار می گیرد.

میکروفن SHURE SM58 علاوه بر استفاده در استودیو خانگی در کنسرت خواننده های بزرگ استفاده می شود و اگر به خوانندگان توجه کنید خواهید دید بیشتر آن ها از میکروفن SHURE SM58 استفاده می کنند و دلیل استفاده از این میکروفن ها در کنسرت این است که بدنه بسیار مقاومی داشته و به خاطر داشتن کپسول ارگونومیک سبب می شود اجراها فوق العاده شوند.

SHURE SM58
SHURE SM58
  • SHURE SM57

یکی دیگر از میکروفن هایی که در استودیو خانگی کاربرد دارد میکروفن SHURE SM57 می باشد این میکروفن ها در انواع ساز ها به خوبی استفاده می شود و مخصوصا برای گیتار های دیستورشن انتخاب مناسبی می باشند.

SHURE SM57
SHURE SM57

 

  • SHURE BETA 58

اگر قیمت میکروفن برای شما اهمیتی ندارد میکروفن SHURE BETA 58 انتخاب بسیار خوبی است که در زمینه وکالی نسبت به SM58 بسیار بهتر عمل می کند ولی قیمت آن از SM58 بیشتر می باشد که این بیشتر بودن قیمت به دلیل ارائه کیفیت بالا می باشد.

SHURE BETA 58
SHURE BETA 58

شما در حال مطالعه مقاله بهترین میکروفون برای استودیو خانگی هستید

  • RODE NT3

میکروفن  RODE NT3 صدای بم را زیاد نخواهد گرفت و به همین دلیل برای پرکاشن، درام، گیتار آکوستیک انتخاب بسیار خوبی است و در زمینه وکال نیز انتخاب هوشمندانه ای می باشد البته به غیر از زمانی که صدا خواننده به صورت باریتون یا باس باشد.

RODE NT3
RODE NT3

 

  • RODE NTK

قیمت میکروفن RODE NTK بسیار بالا است ولی اگر قصد دارید خوانندگی را کاملا حرفه ای در استودیو خانگی خود انجام دهید پرداخت قیمت بالا برای خرید میکروفن کار درستی می باشد زیرا یکی از وسایل کاربردی در استودیو خانگی میکروفن ها هستند. این میکروفن دوام و کیفیت خوبی دارد و شدت صوت را به خوبی می تواند بگیرد.

RODE NTK
RODE NTK
  • BEHRINGER C-1

اگر برای شما قیمت میکروفن RODE NTK بسیار بالا است میکروفن BEHRINGER C-1 جایگزین بسیار مناسبی برای NTK می باشد که رضایت از این میکروفن ها بسیار بالا بوده و توانسته طرفداران زیادی را جذب کند. دقت کنید که کیفیت این میکروفن ها مانند میکروفن RODE NTK نمی باشد ولی برای استودیو خانگی مناسب است و نتیجه خوبی در استفاده از این میکروفن ها در استودیو خانگی به دست می آید.

BEHRINGER C-1
BEHRINGER C-1

شما در حال مطالعه مقاله بهترین میکروفون برای استودیو خانگی هستید

  • M-AUDIO NOVA

قیمت این میکروفن مناسب بوده و عملکرد خوبی دارد و کمی از میکروفن BEHRINGER C-1 بهتر عمل می کند. اکثر افرادی که این میکروفن را خریداری کرده اند از آن رضایت کامل دارند و شما  توانید با خیال راحت این میکروفن را تهیه کنید.

M-AUDIO NOVA
M-AUDIO NOVA
  • AUDIO-TECHNICA AT2020

این میکروفون توسط شرکت AUDIO TECHNICA ساخته شده است و یکی از بهترین میکروفن ها برای استودیوهای خانگی و همچنین کاربران استودیو خانگی می باشد که وکال را با کیفیت بسیار بالایی ضبط خواهد کرد و سازهای زهی، درام و آکوستیک را به خوبی ضبط می کند و در برابر همه نوسانات در صدا حساسیت داشته و همچنین به دلیل سبک بودن این میکروفن ها طرفداران زیادی پیدا کرده است.

AUDIO-TECHNICA AT2020
AUDIO-TECHNICA AT2020

 

  • AUDIO-TECHNICA AT2035

میکروفن AUDIO-TECHNICA2035 از میکروفن های کاندنسر که دیافراگم بالایی دارند محسوب می شود. نویز در این میکروفن ها بسیار پایین می باشد و حساسیت در آن ها بسیار بالا است. این میکروفن ها باعث ایجاد صدا طبیعی و بسیار شفاف خواهند شد و در بازار با قیمت مناسبی عرضه می شوند و در سایت های معروف دنیا مانند سایت آمازون از پرفروش ترین میکروفن ها به حساب می آیند.

AUDIO-TECHNICA AT2035
AUDIO-TECHNICA AT2035
  • SHURE KSM27

یکی از معروف ترین میکروفن ها در استودیو خانگی میکروفن SHURE KSM27 می باشد که قیمت آن بسیار بالا بوه و دلیل اینکه قیمت بسیار بالایی دارد این است که در طراحی آن از کندانسر کار دیودی استفاده شده است. این میکروفن در تمام زمینه ها  مانند وکال و انواع سازها کاربرد دارد.

SHURE KSM27
SHURE KSM27

شما در حال مطالعه مقاله بهترین میکروفون برای استودیو خانگی هستید

  • RODE CLASSIC II

یکی از بهترین میکروفن های استودیو خانگی که از باارزش ترین میکروفن ها در استودیو خانگی به حساب می آید که قیمت آن بسیار زیاد بوده و کیفیت فوق العاده ای دارد میکروفن RODE CLASSIC II می باشد و قطعا به خاطر کیفیت عالی و کاربردهای بسیار زیادی که دارد ارزش پرداخت هزینه بسیار بالا را نیز خواهد داشت.

اگر قیمت برای شما مهم نیست پیشنهاد ما به شما عزیزان این نوع میکروفن است و توجه داشته باشید که به خاطر سنگین بودن این میکروفن ها حتما باید از یک پایه ای که محکم است استفاده کنید.

RODE CLASSIC II
RODE CLASSIC II
  • MXL 990

میکروفن MXL 990 از مدل میکروفن های خازنی محسوب می شود و با قیمت مناسبی ذر بازار عرضه می شود و در وکال و گیتار آکوستیک نیز ضبط بسیار خوبی دارد و از میکروفن های حساس به حساب می آید. زمانی که می خواهید از این میکروفن استفاده کنید توجه داشته باشید که نیاز به عایق بندی دارند و صدا موجود در محیط را در نظر بگیرید که نتیجه آن صدا بدون نویز و شفاف خواهد بود.

MXL 990
MXL 990

 

در میکروفن های استودیو خانگی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

شما باید این موضوع را در نظر بگیرید که استودیو خانگی مانند استودیو حرفه ای نیست و مانند استویوهای حرفه ای نمی توانید تمام سازها را داشته باشید بلکه تعداد سازهای کم تری در اختیار خواهید داشت.

یکی از بهترین میکروفن برای استودیو خانگی میکروفن shure SM57 می باشد که با استفاده از این میکروفن قادر خواهید بود ضبط های مختلف را تجربه کنید و اگر در استفاده از shure SM57 می خواهید نتیجه بسیار عالی به دست آید در کنار آن پری امپ را نیز به کار ببرید. بدنه ی این میکروفن بسیار مستحکم است و برای صداهای بلند و صدا آمپلی فایر انتخاب مناسبی می باشد. برای اینکه کارهای خود را راحت تر پیش ببرید بهتر است هم از میکروفن های کاندنسر و هم از میکروفن های داینامیک استفاده کنید.

در وکال و ساز آکوستیک و به طور کلی در فرکانس بالا به کار بردن میکروفن کاندنسر کار شما را بسیار عالی کرده و به خاطر اینکه میکروفن های داینامیک در مقایسه با میکروفن های کاندنسر تخصصی تر هستند و برای صداهایی که قدرت زیادی دارند انتخاب بسیار مناسب تری هستند.

استفاده از پری امپ هایی که کیفیت بالایی دارند سبب می شود میکروفن ها در استودیو خانگی بهتر عمل کرده و صدا در آن ها بسیار خوب ضبط شود.

در میکروفن های استودیو خانگی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟
در میکروفن های استودیو خانگی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

شما در حال مطالعه مقاله بهترین میکروفون برای استودیو خانگی هستید

میکروفن برای استودیو خانگی را در چه محلی باید قرار دهیم؟

باید مکان میکروفن را به طور مرتب جا به جا کنید تا متوجه شوید محلی که برای میکروفن انتخاب شده بهترین محل است و این نکته مهم را به یاد داشته باشید که برای شنیدن صدای جزئیات هر سازی بهتر است میکروفن در جایی قرار بگیرد که دیافراگم میکروفن دقیقتر ارتعاشات صورتی را دریافت می کند. برای امتحان کردن این موضوع دکمه ضبط در دستگاه را بزنید و شروع به ضبط کنید و چند نت از ساز خود را زده و مجددا جای ساز را تغییر دهید و این مرحله را تکرار کنید.

چند بار مرحله را تکرار کنید و به ریکودر مراجعه کرده و صداها را در محل های مختلف با هم مقایسه کنید. با این کار یاد خواهید گرفت که در کدام محل میکروفن صدای بهتری ضبط می کند و محل مناسب میکروفن را پیدا خواهید کرد.

میکروفن برای استودیو خانگی را در چه محلی باید قرار دهیم؟
میکروفن برای استودیو خانگی را در چه محلی باید قرار دهیم؟

در خرید میکروفن برای استودیو خانگی به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

سه نکته مهم زیر را در خرید میکروفن برای استودیو خانگی در نظر داشته باشید :

در خرید میکروفن های کاندنسور به یاد داشته باشید که کارت صدا یا پری امپ شما دارای فانتوم پاور V 48 باشد.

نداشتن فانتوم پاور برای افرادی که می خواهند میکروفن داینامیک بخرند مهم نیست و چیزی که به آن نیاز دارید این است که gain بالا داشته باشید. میکروفن SM57 نیاز به gain بالاتری خواهد داشت و برای اینکه کیفیت بهتری داشته باشد بهتر است gain آن ها بین 55 تا 60 دسی بل باشد.

کارت های صدا که قیمت بسیار پایینی داشته و جز محصولات جدید بازار به حساب می آید مخصوص میکروفن های کاندنسر طراحی و عرضه شده اند و gain در آن ها بین 40 تا 45 دسی بل است که از حد استاندارد پایین تر است.

اکثر میکسرها قادر به پشتیبانی از میکروفن های داینامیک و میکروفن SM57 می باشد. اگر می خواهید از میکروفن های داینامیک در استودیو خانگی استفاده کنید داشتن پری امپ با gain که مقدار 60 دسی بل را پشتیبانی می کند برای شما مناسب می باشد.

در صورتی که پری امپ مخصوص ندارید و تنها پری امپی که دارید مربوط به کارت صدا است و اینگونه پری امپ ها نیز معمولا gain بالایی نخواهند داشت و شما فقط از یک میکروفن استفاده می کنید بهترین انتخاب برای شما خرید میکروفن های کاندنسر است.

میکروفن studio projects B1 نیز قیمت مناسبی باتوجه به کیفیتش دارد و برای شما گزینه خوبی است.

از خرید میکروفن های دست دوم خودداری کنید مخصوصا میکروفن های ریبون زیرا این میکروفن ها بسیار سریع خراب می شوند و آسیب پذیری بالاتری نسبت به سایر میکروفن ها دارند.

بعضی از افرادی که قصد دارند استودیو خانگی راه اندازی کنند تصور می کنند خرید چند میکروفن ارزان قیمت بهتر از خرید یک میکروفن گران قیمت است ولی اگر هدف شما راه اندازی یک استودیو خانگی است به یک میکروفن نیاز خواهید داشید نه چند تا به خصوص زمانی که قصد ضبط درامز هم ندارید و معمولا در استودیوهای حرفه ای از چند میکروفن استفاده خواهد شد که کیفیت همه میکروفن ها بالا می باشد.

اگر در اوایل کار خود برای شروع آموزش خوانندگی هستید بهتر است میکروفن SHURE SM57 را خریداری کنید که میکروفن SM57 در همه زمینه ها کاربرد دارد و در آینده که کمی حرفه ای تر شدید میکروفن کاندنسر که دیافراگم بزرگ تری دارد را خریداری کنید.

ممنون از همراهی شما امیدواریم مطالب گفته شده مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.