دوره آموزش میکس و مسترینگ

دوره آموزش میکس و مسترینگ

در مقاله امروز می خواهیم به بررسی موضوع دوره آموزش میکس و مسترینگ بپردازیم.

در هنگام نواختن سازهای مختلف و ترکیب آن ها برای تولید یک آهنگ و موسیقی جدید صداها و امواج متنوعی تولید می شوند که برای داشتن یک خروجی مناسب و یک آهنگ گوش نواز باید صداهای تولید شده را با هم میکس نمود تا همخوانی و هماهنگی لازم را داشته باشند.

دوره آموزش میکس و مسترینگ
دوره آموزش میکس و مسترینگ

انجام میکس و مسترینگ آهنگ ها نیاز به دانش کافی در زمینه موسیقی دارد و یکی از نیازهای اساسی در این زمینه سیستم مانیتورینگ می باشد. ضعف در مسترینگ موجب می شود که قدرت صدای خواننده در آهنگ های مختلف آلبوم او در یک سطح قرار نداشته باشد و شنوندگان مجبور شوند مرتبا صدا را کم و زیاد کنند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به بررسی سوالات ذکر شده در این بخش خواهیم پرداخت.

  • دوره آموزش میکس و مسترینگ چگونه دوره ای است؟
  • میکس و مسترینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟
  • برای آنکه بتوان میکس و مسترینگ را به صورت حرفه ای انجام داد به چه مدت زمانی نیاز است؟
  • میکس از چه مراحلی تشکیل شده است؟
  • مسترینگ شامل چه مراحلی می شود؟
  • در هنگام میکس و مسترینگ به چه نکاتی باید توجه شود؟
  • چه افرادی به فراگیری دوره میکس و مسترینگ روی می آورند؟
  • برای موفقیت در حوزه میکس و مسترینگ چه مهارت هایی نیاز است؟
  • مهندسی میکس و مسترینگ از نظر بازار شغلی چگونه است؟

[/stextbox]

 

دوره آموزش میکس و مسترینگ چگونه دوره ای است؟

یکی از اصلی ترین دوره هایی که افراد علاقه مند به حوزه موسیقی باید بگذرانند دوره میکس و مسترینگ می باشد زیرا تنها با استفاده از این علم است که می توان صداهای ضبط شده را تنظیم و قابل پخش نمود. این دوره باعث می شود که افراد اطلاعات و تخصص کافی در این زمینه را به دست آورند و با متدهای مختلف میکس و مسترینگ آشنا شوند.

دوره آموزش میکس و مسترینگ چگونه دوره ای است؟
دوره آموزش میکس و مسترینگ چگونه دوره ای است؟

میکس و مسترینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

میکس و مسترینگ هر دو باعث تنظیم آهنگ و موسیقی می شوند اما تفاوت هایی را نیز با یکدیگر دارند. در تولید یک موسیقی میکس و مسترینگ از مراحل بسیار مهمی هستند که باید حتما به درستی انجام شوند تا بتوان خروجی مناسبی داشت. برای ساخت هر آهنگ یا موسیقی ابتدا باید عملیات میکس را انجام داد.

میکس موجب می شود که تراک های تولید شده با همدیگر تنظیم و ترکیب شوند و یک فایل صوتی استریو را ایجاد نمایند. فایل های صوتی تولید شده دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. پس از این مرحله عملیات مسترینگ را بر روی آهنگ های ساخته شده انجام می دهند تا تمامی آهنگ های آلبوم مورد نظر از نظر تن صدا و کیفیت در یک سطح قرار داشته باشند و به اصطلاح یکپارچه باشند.

میکس و مسترینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟
میکس و مسترینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

برای آنکه بتوان میکس و مسترینگ را به صورت حرفه ای انجام داد به چه مدت زمانی نیاز است؟

هرگز نمی توان یک بازه زمانی مشخص را برای حرفه ای شدن در این زمینه بیان نمود. زیرا علاوه بر شرکت در دوره های میکس و مستر فرد باید استعداد و توانایی لازم را نیز داشته باشد. بنابراین می توان گفت برای موفقیت در این حرفه و مدت زمان لازم برای حرفه ای شدن در آن کاملا به هنرجو و تلاش و پشتکار او بستگی دارد.

برای آنکه بتوان میکس و مسترینگ را به صورت حرفه ای انجام داد به چه مدت زمانی نیاز است؟
برای آنکه بتوان میکس و مسترینگ را به صورت حرفه ای انجام داد به چه مدت زمانی نیاز است؟

میکس از چه مراحلی تشکیل شده است؟

پروسه میکس زمانی شروع می شود که آهنگ به طور کامل ضبط شده است. میکس از مراحل مختلفی تشکیل شده است که اولین مرحله آن مربوط به برچسب گذاری آهنگ ها و منظم نمودن آنها در گروه های شبیه به هم می باشد. این کار موجب می شود که آهنگ ها دارای حجم های مشابهی داشته باشند و در اصطلاح نرمال شده باشند. در تولید یک موسیقی هم پیک بودن آهنگ ها بسیار مهم است.

میکس از چه مراحلی تشکیل شده است؟
میکس از چه مراحلی تشکیل شده است؟

دومین مرحله از میکس EQ نمودن هر کدام از ترک های ضبط شده می باشد تا مناسب ترین تن صدا مشخص شود. سپس محدوده فرکانس های استاندارد را تعیین می کنند تا فرکانس های زائد و صداهای نا مفهوم حذف شود. EQ به این دلیل انجام می شود که بهترین رنج فرکانس برای آهنگ مورد نظر مشخص گردد و آهنگ از وضوح و کیفیت کافی برخوردار شود به طوری که بتوان تن صدای هر یک از سازها را در آهنگ تشخیص داد و متوجه انسجام موجود در بین آن ها شد.

از دیگر مراحل میکس می توان به قابلیت ردیابی آهنگ ها اشاره نمود که کمک می کند صدای آهنگ به صورت کامل و شفاف اجرا شود. برای این منظور از روش هایی مانند فشرده سازی، تاخیر و Reverb استفاده می شود. مهندسان میکس معمولا بعضی از بخش های صدا را ضعیف و کمرنگ می کنند  به بخش های دیگر افکت های جذابی می افزایند که موجب می شود آهنگ تولید شده بتوانند احساسات نهفته در خود را به طور کامل به نمایش بگذارد.

آخرین عملیاتی که مهندسان میکس انجام می دهند شنیدن آهنگ با استفاده از دستگاه های مختلفی مانند هدفون، انواع اسپیکر و غیره می باشد تا بتوانند بالاترین کیفیت صدا را تعیین کنند و در نهایت خروجی موسیقی بی عیب و نقصی داشته باشند.

مسترینگ شامل چه مراحلی می شود؟

پس از میکس نمودن آهنگ ها آن ها در اختیار مهندسین مسترینگ قرار می دهند تا مابقی کارهای لازم را بر روی آنها انجام دهند. مهندس مسترینگ سعی دارد که با استفاده از جدیدترین متدها و تکنیک ها کیفیت موسیقی را افزایش دهد و آن را ارتقا دهد. وی برای انجام این کار بخش های مختلف آهنگ را بررسی کرده و در برخی از بخش ها تنظیمات جدیدی را انجام می دهد و از عملیاتی مانند فشرده سازی و تقویت استریو استفاده می کند.

مسترینگ شامل چه مراحلی می شود؟
مسترینگ شامل چه مراحلی می شود؟

انجام چنین کارهایی موجب می شود که تمامی آهنگ های یک آلبوم تن صدا و کیفیت مشابهی داشته باشند و خواننده بتواند آلبوم با کیفیتی را منتشر نماید.

یکی از بخش های بسیار مهمی که در فرآیند مسترینگ از اهمیت خاصی برخوردار است افزودن فاصله می باشد که باید مطابق قوانین جهانی مسترینگ انجام شود. بر اساس این قوانین تنها 2 ثانیه فاصله می توان در قسمت های مختلفی از آهنگ ایجاد نمود.

نحوه ی قرارگرفتن آهنگ ها در آلبوم برای تاثیر گذاری بیشتر توسط مهندسین مسترینگ انجام می شود که دارای نکات ریزی است که باید در این کار حرفه ای شد تا به آن ها پی برد.

بر روی تمامی آهنگ ها حتما باید میکس و مسترینگ انجام شود تا بتوان موسیقی را تولید نمود که قابلیت رقابت با سایر موسیقی ها را داشته باشد، البته توجه داشته باشید مرز بین میکس و مسترینگ حتما باید رعایت شود و نباید آن را برداشت.

در واقع می توان گفت ترکیب و ادغام میکس و مسترینگ موجب می شود که خروجی منحصر به فردی نداشته باشید و یکی از اصول حرفه ای شدن در این زمینه رعایت حریم میکس و مستر آهنگ ها می باشد.

در هنگام میکس و مسترینگ به چه نکاتی باید توجه شود؟

  • ایجاد فاصله بین میکس و مسترینگ: در صورتی که بخواهید هردوی این کارها را به صورت پشت سر هم و بدون وقفه انجام دهید نمی توانید به خوبی صدا ها را از یکدیگر تفکیک نمایید و تدلخل های فرکانسی را در میکس رفع نماید و به تقویت صدا ها در مسترینگ بپردازید. از این رو توصیه می شود که حداقل یک شبانه روز بین آن ها فاصله بیاندازید.
  • مقایسه موزیک تولید شده با رفرنس ها: مهندسین میکس و مسترینگ در صورتی که پس از پایان کار آهنگی که ساخته اند را با بهترین نمونه ها در آن زمینه مقایسه کنند می توانند از نقاط ضعف کار خود آگاه شوند و در پروژه های بعدی آن را جبران نمایند. البته این به آن منظور نیست که از آن نمونه ها کپی برداری انجام دهند و صدا ها را دقیقا مانند آن تنظیم نمایند بلکه به معنی ایده گرفتن از آنها و پی بردن به اشکالات موجود می باشد.
  • نتیجه نهایی را بارها مورد بررسی قرار دهید. قطعا گوش دادن به یک موزیک تکراری چندین مرتبه پشت سر هم نمی تواند بسیار خوش آیند باشد و خسته کننده است اما فقط در این صورت است که می توانید به نقاط ضعف و قوت آهنگی که ساخته اید پی ببرید و بخش های لازم را حذف نمایید، بنابراین توصیه می شود که بارها آهنگ را مجددا گوش دهید تا به بررسی تمامی زاوایای آن بپردازید.

چه افرادی به فراگیری دوره میکس و مسترینگ روی می آورند؟

بیشترین مراجعه کنندگان برای شرکت در دوره های میکس و مستر افراد علاقه مند به موسیقی، نوازندگان، خوانندگان و سایر افرادی هستند که به نوعی با این حوزه ی کاری در ارتباط هستند. زیرا این افراد اگر بتوانند در حوزه میکس و مسترینگ دانش و تخصص کافی را به دست آورند علاوه بر اینکه در بخشی از هزینه های تولید صرفه جویی کرده اند می توانند درآمد بسیار خوبی نیز در این زمینه داشته باشند.

برای موفقیت در حوزه میکس و مسترینگ چه مهارت هایی نیاز است؟

میکس و مسترینگ در واقع ترکیبی از هنر و مهندسی می باشد از این رو افرادی می توانند در این زمینه موفق شوند که استعداد کافی در زمینه هنر و مهندسی داشته باشند. از مهمترین ویژگی های این افراد می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مهم ترین عامل موفقیت داشتن ذوق و سلیقه هنری است. زیرا در صورتی که فرد به کار خود علاقه مند باشد حاضر است سختی ها و مشکلات کار را تحمل نماید و صبر و تحمل کافی داشته باشد.
  • داشتن دانش و مهارت کافی در زمینه موسیقی. قطعا افرادی که علم موسیقی را به خوبی می دانند بهتر می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.
  • داشتن روحیه خلاق و ایده پرور. داشتن این ویژگی بسیار مهم است زیرا موجب می شود که فرد در تولید هر آهنگ ایده جدید داشته باشد و با جلوگیری از تولید آهنگ و ریتم تکراری نظر شنوندگان زیادی را به خود جلب نماید.
  • داشتن پشتکار و صبر و بردباری در میکس و مسترینگ از ضروریات است زیرا در بسیاری از موارد تنها با انجام یکبار میکس و مستر نمی توان به نتیجه دلخواه رسید بلکه باید بارها آزمون و خطا نمود تا بتوان قطعه مورد نظر را با کیفیت مناسب تولید نمود. از طرفی دیگر کارفرما نیز دارای نظرهایی است که باید به آن ها توجه نمود و مطابق سلیقه او عمل کرد. از این رو باید از صبر و بردباری کافی برخوردار بود.
  • داشتن روابط عمومی خوب و برخورداری از مهارت ارتباطی مناسب از دیگر ویژگی هایی است که هر فردی برای آنکه بتواند در حوزه کاری خود موفق شود باید از آن برخوردار باشد زیرا برای جذب مشتری و قبول سفارشات باید بتواند ارتباط خوب و موثری را با مشتریان برقرار نماید.

مهندسی میکس و مسترینگ از نظر بازار شغلی چگونه است؟

امروزه شاهد رشد چشمگیر هنر و فعالیت های هنری در عرصه هنر و موسیقی هستیم و  دیگر مانند گذشته ها که مورد کم لطفی قرار گرفته بود نیست که نشان از افزایش آگاهی و سطح فرهنگ و دانش مردم می باشد. مسئولان و مدیران مربوطه نیز از این قائده مستثنا نیستند و به موسیقی و تولید آهنگ های جدید توجه خوبی نشان داده اند.

با رونق و گسترش ساخت آهنگ های جدید شغل هایی که به این حوزه مرتبط هستند و در واقع مکمل آن می باشند نیز پیشرفت نموده اند و از بازار خوبی برخوردار شده اند. مهندسی میکس و مسترینگ نیز که یکی از بخش های تولید یک آهنگ محسوب می شوند امروزه دارای درآمد و فرصت های شغلی بی نظیری هستند، همین مسئله موجب شده است که افراد زیادی به یادگیری این علم روی آورند.

بازار کار مهندسان میکس و مسترینگ بسیار خوب است و دانش آموختگان این رشته می توانند در صدا و سیما، استودیو ها و یا پروژه های هنری که به صورت جداگانه هنرمندان راه اندازی می کنند مشغول به کار شوند.

درآمد فعالین حوزه میکس ومسترینگ متفاوت است و بر اساس میزان تخصص آن ها در این زمینه و مقدار وقتی که برای تلاش در این حرفه صرف می کنند تعیین می شود، اما در مجموع می توان گفت این افراد میزان درآمد قابل قبولی دارند.

علاقه مندان به حوزه میکس و مسترینگ در صورتی که بتوانند در دوره های آموزش میکس و مسترینگ که در مراکز معتبر برگزار می شوند شرکت نمایند به راحتی می توانند از این طریق وارد بازار کار شوند و آینده شغلی مناسبی داشته باشند.