دوره میکس و مسترینگ

دوره میکس و مسترینگ

امروز قصد داریم به دوره میکس و مسترینگ بپردازیم.

تمامی آهنگ هایی که شما این روزها می شنوید و با برخی از آنها حتی رابطه ای احساسی ایجاد می کنید و از شنیدن آنها لذت می برید با استفاده از روش ها و مراحلی خاص تولید و ارائه می شوند که بسیار برای آنها زحمت و وقت صرف شده است.

جهت انجام این کار آموزش های مخصوصی لازم می باشد که بعد از دیدن این آموزش ها شما هم قادر خواهید بود با تلاش، پشتکار و تمرینات زیاد مراحل میکس و مسترینگ را انجام دهید و در این عرصه به فعالیت بپردازید و با پیشرفت خوبی روبرو شوید.

اگر مایل هستید به صورت تضمین شده ظرف مدت سه ماه به مارکت حرفه ای موسیقی ایران بپوندید اینجا کلیک کنید.

دراین مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. [stextbox id=’info’ direction=’rtl’]
    • دوره میکس و مسترینگ چه دوره ای چیست؟
    • چرا باید بین میکس و مسترینگ فاصله انداخت؟
    • تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟
    • مراحل میکس کدامند؟
    • مراحل مسترینگ کدامند؟

    [/stextbox]

 

دوره میکس و مسترینگ چه دوره ای چیست؟

این دوره یکی از بخش های  تولید و تنظیمات آهنگ  می باشد، که کار آموزان جهت انجام مراحل میکس و مسترینگ صداهایی که از قبل ضبط گشته است آماده می شوند.

در واقع شما در این دوره کار پردازش هر ترک یا لاین صوتی از وکال گرفته تا گیتار باس و انواع درامز را فرا خواهید گرفت.

این دوره ها جهت آموزش و آشنایی کارآموزان با استفاده از تمامی مراحل و کارهای لازم جهت میکس و مسترینگ آهنگ می باشد. فراگیران بعد از تمام شدن این دوره و یادگیری تمام مراحل قادر خواهند بود در این زمینه درآمد کسب کنند. در ادامه مقاله این مراحل را بیشتر توضیح خواهیم داد.

دوره میکس و مسترینگ چه دوره ای چیست؟
دوره میکس و مسترینگ چه دوره ای چیست؟

چرا باید بین میکس و مسترینگ فاصله انداخت؟

تا جایی که ممکن است تلاش نمایید در وسط مراحل میکس و مسترینگ فاصله ای ایجاد کنید که گوش کمی استراحت نماید تا قادر باشد صداها را بهتر درک و شناسایی کند. این کار همیشه بسیار خوب و موثر در انجام و به پایان رساندن مسیر تنظیمات می باشد. کم ترین زمان برای فاصله انداختن وسط مراحل میکس و مسترینگ 12 ساعت می باشد، البته بهترین مدت زمان برای در نظر گرفتن استراحت گوش از 7 روز تا 14 روز می باشد تا بتوان با دقت بیشتر مراحل مسترینگ را انجام داد.

باید در نظر داشته باشید مراحلی که در این دو مرحله انجام می گیرد بسیار متفاوت می باشد. در برخی موارد کمک گرفتن از اشخاصی که بسیار حرفه ای هستند در این حرفه می تواند بسیار تاثیر گذار در انتخاب و انجام مراحل به شکل فوق العاده ای برای شما باشد.

چرا باید بین میکس و مسترینگ فاصله انداخت؟
چرا باید بین میکس و مسترینگ فاصله انداخت؟

تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟

این دو کار دو بخش کاملا جدا از همدیگر در مراحل تنظیم کردن موسیقی می باشند. که در خیلی از موردها تشخیص این تفاوت ها بسیار مشگل می باشد، در مراحل تهیه موسیقی مراحل میکس و مسترینگ دارای اهمیت یکسانی هستند. به صورت کلی میکس را پیش از مسترینگ باید انجام داد.

مراحل انجام میکس عبارت است از: تنظیم کردن و مرتب کردن تراک ها به شکل جدا از همدیگر جهت بوجود آوردن یک فایل صوتی واحد در حالیکه همه ترک ها شنیده شوند و هیچ ترکی ترکی دیگر را خنثی نکند.

بعد از انجام مراحل مسترینگ فایل های تشکیل شده استریو بسیار با کیفیت خواهد بود. مسترینگ جهت به وجود آوردن واحدی یکدست و همگام در آلبوم ها می باشد. تعریف هایی که در این مقاله جهت میکس و مسترینگ بیان شد راحت ترین و قابل درک ترین تعریف ها هستند.

مراحل میکس کدامند؟

بعد از تمام شدن ضبط آهنگ به شکل جدای از هم یک فرد متخصص در میکس جهت انجام مراحل میکس شروع به کار می کند.

قدم اول در مراحل میکس انجام برچسب گذاشتن و مرتب ساختن در بخش های مانند هم است.

آهنگ های میکس گذاری شده اغلب نرمالایز می شوند و به خاطر این است که مطمئن شوند آهنگ با توجه به حجم در بخش های مانند به هم مرتب شوند به شکلی که هیچکدام از آهنگ ها پیک بالاتر یا پایین تر از دیگری نباشد.

در مرحله بعد تمامی فرکانس هایی که ضروری نمی باشد حذف می گردد. هدف مهم این کارها واضح و با کیفیت شدن آهنگ ها می باشد، به شکلی که تن صدای تمامی سازهایی که در ضبط و تولید موسیقی به کار برده شده است به شکل کاملا مشخص و شفافی قابل شنیدن باشد.

مرحله بعدی میکس جهت به وجود آوردن توانایی ردیابی موسیقی برای شنیدن صدایی بسیار کامل انجام می گردد.

انجام روش های کمپرس کردن، تاخیر یا دیلی و دیگر مراحل پس از مرتب سازی و نرمالایز اولیه صورت میگیرد.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]لازم به ذکر است تمامی این مراحل در آموزش های طبقه بندی شده میکس و مسترینگ ما گنجانده شده اند و شما تمامی این مراحل را به تفکیک فرا خواهید گرفت.[/stextbox]

 

در بعضی از قسمت ها می توان با کم کردن و یا اضافه کردن بعضی افکت ها با استفاده از اتوماسیون می شود جهت تنظیم احساساتی که در آهنگ جریان دارد به متخصص کمک نماید.

مرحله بعدی که متخصص میکس انجام می دهد گوش دادن به موسیقی از پخش کننده هایی مثل: بلند گو، هدفون و … جهت به دست آوردن بهترین کیفیت در تمامی سیستم ها است.

مراحل مسترینگ کدامند؟

متخصص مسترینگ بعد از تحویل گرفتن نتیجه کار میکس شده از مهندس میکس با استفاده از مراحلی که در میکس صورت گرفته است درک بهتری از کار دریافت می کند که سبب می شود در موسیقی تولید شده تغییرات زیادی بر آن وارد نشود.

متخصص مسترینگ با افزودن بعضی از تنظیمات به قسمت های آخر هر بخش و همچنین انجام کارهای کمپرس کردن و محدود سازی قادر خواهد بود کیفیت آهنگ و موسیقی را به بهترین شکل ممکن برساند.

اضافه کردن بعضی از تنظیم های همانند به قسمت هایی از آخر موسیقی این امکان را می دهد که اکثر آهنگ های موجود در آلبوم در یک سطح باشند و سبب ترکیب زیبای آلبوم می شود.

مرحله ی بعدی در مسترینگ کم و یا زیاد کردن فاصله ی بعضی از بخش های آهنگ است. به طور استاندارد فاصله های ایجاد شده 2 ثانیه می باشد. در غیر این صورت از الگویی دیگر استفاده شده است.

مرحله بعدی که توسط متخصص مسترینگ باید انجام گردد مشخص کردن ترکیب و تکرار جا گرفتن آهنگ های گوناگون در آلبوم ها است. در این قسمت باید مراحل بسیار زیاد و نکات مهمی مورد توجه و دقت قرار گیرد.

مهمترین اهداف از مسترینگ به وجود آوردن احساس با وفایی در مخاطبین با استفاده از کیفیت بالا و بهترین صدا و در اخر دریافت احساسی لذت بخش است.

 

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما در زمینه دوره میکس و مسترینگ باشد.