میکس و مسترینگ

میکس و مسترینگ

در این مقاله سعی داریم به ارائه مطالبی پیرامون میکس و مسترینگ بپردازیم .

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

مسترینگ به چه معنا است و در چه حوزه هایی کاربرد دارد ؟

انواع مسترینگ کدام ها هستند و از کدام یک بیشتر استفاده می شود ؟

نکات مهم در انجام و اجرای مسترینگ صدا یا موسیقی کدام ها هستند ؟

میکس به چه معنا است و در چه حوزه هایی کاربرد دارد ؟

در فرایند میکس چه موارد قابل توجه و مهم هستند ؟

میکس و مسترینگ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

[/stextbox]

میکس و مسترینگ
میکس و مسترینگ

مسترینگ به چه معنا است و در چه حوزه هایی کاربرد دارد ؟

ممکن است تا به حال واژه ی مسترینگ را نشنیده باشید و یا اطلاعی از چیستی و کاربرد ان نداشته باشید و یا برعکس ان ممکنم است بار ها در حوزه های به خصوصی نام ان را شنیده و یا خوانده باشدی و با زوایای مختلف ان اشنایی داشته باشید . با این حال ما سعی داریم تا در این مقاله شما را با مسترینگ و همین میکس اشنا کرده و اطلاعات مناسب و کاربردی را در مورد ان ها در اختیار شما قرار دهیم .

این معرفی با واژه مسترینگ اغاز خواهد شد . این واژه به چه معنا می باشد ؟ کاربردش چیست ؟ و در چه حوزه ای مورد استفاده قرار می گیرد ؟ و سوال های دیگری که سعی داریم پاسخ مناسبی برای هر یک پیدا کنیم .

مسترینگ Mastering

واژه مسترینگ در لغت به معنای تسلط بر ، ماهر شدن ، خوب یاد گرفتن ، رام کردن ، استاد شدن می باشد .

مسترینگ Mastering در واقع مرحله ای در تولید یک موسیقی به حساب می اید . به عبارت دیگر مسترینگ صدا Audio Mastering مرحله ی پس تولید در صنعت موسیقی می باشد . منظور از عبارت پس تولید اخرین مرحله می باشد . این یعنی مسترنیگ اخرین مرحله از مراحل ساخت و تولید یک موسیقی است . مسترینگ به نوعی می تواند مرحله ی اصلاح مشکلات شنیداری یک اهنگ باشد .

در واقع از مسترینگ برای هم فرمت کردن و رفع مشکلات احتمالی که در اهنگ های یک البوم وجود دارد استفاده می شود . از این جهت این مرحله مرحله ی مهمی به حساب می اید . این فرایند به اماده کردن اهنگ هایی که مرحله ی میکس را پشت سر گذاشته اند ، انتقال صداهای ضبط شده از منبعی که شامل میکس نهایی می باشد به یک وسیله ی ذخیره سازی پرداخته و منبع اصلی را تشکیل می دهد .  از این منبع اصلی هر تعداد که نیاز باشد تهیه و تکثیر خواهد شد .

مرحله ی مسترینگ که مرحله ی نهایی تهیه یک اهنگ یا موسیقی می باشد مرحله ی بسیار حائز اهمیتی است چراکه از دقت بسیار بالایی برخودار می باشد و حتما باید نکات مهمی که در انجام و اجرای فرایند ان مهم است رعایت شود . در ادامه به نکات مهمی که در مسترینگ صدا یا موسیقی باید مورد توجه باشد می پردازیم .

مسترینگ Mastering
مسترینگ Mastering

انواع مسترینگ کدام ها هستند و از کدام یک بیشتر استفاده می شود ؟

پیش تر در مورد چیستی و کاربرد مسترینگ ، معنی لغوی ان و چگونگی انجام فرایند ان صحبت کردیم . حال می خواهیم بدانیم ایا مسترینگ انواع مختلفی دارد یا صرفا به یک شکل و یک نوع انجام می شود . و اگر انواعی دارد ، ان ها چه نوع مسترینگی هستند و فرایند ان ها به چه صورت انجام و اجرا می شود .

و همین طور کدام نوع مسترنیگ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد یا به عبارتی کدام یک بیشتر محبوب و پر کاربرد تر می باشد ؟ در پاسخ به این سوالات در ابتدا باید گفت که مسترینگ تنها به یک شکا صورت نمی گیرد بلکه دارای انواعی می باشد . یکی از انواع مسترینگ نوع مسترینگ دیجیتالی است و نوع دیگر مسترینگ انالوگ .

نکات مهم در انجام و اجرای مسترینگ صدا یا موسیقی کدام ها هستند ؟

در تهیه و تولید موسیقی مراحل مختلفی وجود دارند که هر یک دارای بخش های ریز تری هستند . در انجام این فرایند نیز مانند سایر مراحل نکات مهمی وجود دارد که حتما باید به ان ها توجه داشت .

شما اگر بخواهید به عنوان فردی که در حوزه ی موسیقی و صدا فعال است ، مرحله ی مسترینگ را به خوبی اجرا کنید باید به باید ها و نباید های این کار توجه لازم را داشته باشید . با این کار به مهارت لازم رسیده و حرفه ای تلقی خواهید شد .

همان طور که پیش تر به ان اشاره کردیم مسترینگ دارای  تنها یک نوع نیست بلکه دو نوع دیجیتال و همین طور انالوگ دارد . هر چند که مهم است کدام نوع را برای اجرای این مرحله انتخاب می کنید ولی با این حال با انتخاب هر یک باز هم نکاتی را باید رعایت کنید .

نکات مهم

در ادامه نکات مهمی را که در انجام و اجرای مرحله ی مسترینگ باید مد نظر قرار داد نام برده و توضیح خواهیم داد . این نکات به شرح زیر می باشند :

نکته اول

یکی از نکات مهم در انجام مسترینگ ان است که بین مرحله ی مسترینگ و مرحله ی قبل ان یعنی میکس فاصله بیندازید . با این کار به گوش خود استراحت می دهید تا توان خود را بازیابی کرده و بتواند قاضی خوبی باشد .

برای مثال می توانید یک شبانه روز یا بیشتر و یا حداقل یک شب بین میکس و مسترینگ فاصله بیندازید . به دلیل این که بین دو فرایند و مرحله ی میکس و مسترینگ تفاوت هایی وجود دارد با فرصت دادن به گوش خود می توانید بهتر پردازش کرده و هر مرحله را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید .

نکته دوم

نکته ی مهم دیگر در انجام و اجرای مرحله ی نهایی کار یعنی مرحله ی مسترینگ این است که حتما موزیک و اهنگ یا به طور کلی صدای مورد نظر خود را با رفرنس های موجود مقایسه نمایید .

این راه به شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد چرا که مقایسه کار و پروژه شما با نمونه های اصلی و حرفه ای موجود نکات ضعف و قوت کارتان را بهتر مشخص می کند .

برای این منظور می توانید از آموزش مسترینگ هوشمند با ازون هشت استفاده نمایید.

با این که پیشنهاد می دهیم کار خود را با رفرنس ها مقایسه کنید ولی این به ان معنا نیست که قطعه ی شما عینا همانند رفرنس باشد بلکه به ان معنا است که شما با مقایسه کار خود به بهترین حالت ممکن دست پیدا کنید .

این کار باعث می شود نتیجه نهایی کار شما کیفیت و همین طور شانس بیشتری برای تاثیر گذاری و جذب مخاطب ( شنونده ) داشته باشد و در بازار صدا و موسیقی موفق تر باشد . برای کار پیشنهاد شده نکاتی چون میزان پهن بودن فضای استریو ، میزان کمپرس کردن ، جایگاه بیس Bass ، حجم کلی صدای قطعه یا اهنگ ، صدای خواننده را در نظر داشته باشید

و اگر در نهایت صدای خروجی و اهنگ یا قطعه شده مورد پسندتان نبود یا خیلی یکنواخت ، خطی بوده یا پویایی و تاثیر گذاری لازم را نداشت از  Exciter و یا EQ  کمک بگیرید . و همین طور می توانید از پلاگین های مختلف استریو که پهنای فضای استریو را تغییر می دهند کمک بگیرید .

نکته سوم

نکته ی مهم دیگر در مسترینگ صدا یا اهنگ ان است که به چگونگی و فرایند پخش شدن صدا یا موسیقی مورد نظر خود در دستگاه های مختلفی که وجود دارد دقت کنید. در واقع هر چقدر یک صدا یا موسیقی از جوانب مختلف بررسی شود کیفیت کار نهایی بهتر خواهد بود .

در گذشته بسیاری فایده استفاده از روش مسترینگ را تنها بالا بردن صدای اهنگ تا جایی که امکان داشت می دانستند و قائل به جوانب و کارایی های دیگری برای مسترینگ نبودند در حالی که امروزه شاهد تغییرات بسیاری هستیم .

با روی کار امدن ابزار ها و دستگاه های متنوعی که امروزه برای پخش شدن صوت یا موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند مانند رادیو های دیجیتال ، نرم افزار های مختلف نصب بر روی موبایل های هوشمند ، رایانه ها ، لپ تاپ ها و همین طور سیستم های حرفه ای تر باید توجه ی بیشتری به مرحله ی مسترینگ با توجه به این دستگاه ها وجود داشته باشد .

به طور مثال دو نرم افزار اسپاتیفای Spotify  و iTunes  مرحله ی مسترینگ را پیش از پخش شدن قطعه ی مورد نظرشان اعمال می کنند .  تغییراتی که ان ها اعمال می کنند تغییراتی است مانند هم سطح کردن بلندی صدا در قطعه های متفاوت . این کار برای ان انجام شد تا شنونده دیگر لازم نباشد صدای قطعه را به صورت دستی بلند یا کم کند . با اعمال تغییراتی در الگوریتم های موجود در نرم افزار ها می توان تغییراتی دلخواه را در صوت ها و پادکست های مورد نظر اعمال کرد .

نکته چهارم

نکته ی بعدی ان است که قطعه یا موسیقی که ساخته اید در دستگاه های مختلف بار ها و بار ها امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه خود دست یابید و از تغییرات ایجاد شده راضی شوید .

این کار بدان منظور پیشنهاد می شود که وقتی شما به عنوان سازنده موسیقی در یک محیط اکوستیک و استریو قرار دارید و موسیقی می سازید و ان را می شنوید قطعا صدا را با کیفیت عالی و موسیقی را دلپذیر می یابید

این در حالی است که در خارج از ان محیط اکوستیک شده استریو مانند گوش دادن با هدفون ، در یک محیط باز ، داخل اتومبیل و غیره صدا تغییر خواهد کرد در نتیجه با کار پیشنهاد شده شما می توانید نقاط خوب و بد و کاستی های کار را به عنوان یک شنونده متوجه شوید . این کار نیز کمک شایانی به بهتر شدن نتیجه کارتان می کند .

نکته پنجم

نکته ی دیگر ان است که در استفاده از تغییرات زیاده روی نکنید . این به چه معنا است ؟ این به ان معنا می باشد که جلوی وسوسه شدن خود را بگیرید . برای مثال پیش تر گفتیم که نرم افزار هایی هستند که در ان ها قبل از پخش موسیقی در صدا یا موزیک تغییراتی اعمال می شود

که صدا بلند تر شده و از لحاظ شنیداری و بلندی در یک سطح قرار گیرد و دیگر نیازی به استفاده از Limit نمی باشد . با کمتر استفاده کردن از Limit  ، Transient  ها در حالت طبیعی تری قرار دارند و داینامیک بودن رنج موسیقی شما زیاد فشرده نخواهد شد و در نتیجه موسیقی حالت طبیعی تر و موسیقیایی تری پیدا خواهد کرد .

نکته ششم

نکته ی دیگر ان است که اگر در حین کار با مشکل هایی مواجه شدید که به مرحله ی مسترینگ تعلق نداشته و به مراحل قبلی مانند میکس مربوط می شد ، اگر امکان بازگشت به مرحله قبل تر بود یعنی خودتان مهندس میکس پروژه نیز بودید ، هر وقت به مشکلی بر خوردید به مرحله قبلی باز گشته و مشکل را رفع کنید .

خروجی جدید بگیرید و سپس مرحله مسترینگ را اغاز کنید . در صورتی که مهندس میکس پروژه شما نبودید سعی کنید با استفاده از تکنیک ها و ابزار هایی که وجود دارد مانند اعمال کردن اکولایز ( با دامنه های کوچک ) و کمپرسور های چند کانال و همین طور مید / ساید کمپرسور مشکلات به وجو امده و یا تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید .

نکته هفتم

نکته ی بعدی اشاره به کمپرسور ها ( Compressors ) دارد . منظور چیست ؟ منظور ان است که شما می توانید با استفاده از یک کمپرسور مانند Bus Compressor در مرحله ی میکس ( اگر مهندس این مرحله نیز خودتان هستید ) صدا ها را به درستی و به بهترین حالت در کنار یکدیگر قرار دهید .

هم چنین می توانید از تکنیک های دیگری نیز استفاده کنید . می توانید از کمپرسور های چند کانال نیز برای کنترل کردن و یا افزایش دادن دامنه صدایی محدوده ای فرکانس ها بهره ببرید . می توانید در انتهای کار خود از لیمیتر ها برای کنترل کردن داینامیک و همین طور  پیک Peak  و افزایش دادن Gain  صدا در افزونه های خود استفاده کنید .

نکته هشتم

نکته ی بعدی در بسیاری از زمینه های مختلف و در حوزه های کاری متنوع مهم است . این نکته در مورد پلاگین ها یا افزونه ها می باشد . افزونه ها یا پلاگین ها نرم افزار های کوچکی هستند که بر روی پایگاه اصلی کار شما ( بسته به این که چه حوزه و کاری باشد متفاوت است ) نصب و راه اندازی می شود و با این کار امکانات و ابزار های متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد .

در این حوزه نیز می توان از پلاگین های قدرتمند و مفید استفاده کرد . شما می توانید با استفاده از پلاگین های مناسب مرحله ی مسترینگ را به خوبی پشت سر بگذارید . دقت داشته باشید که با استفاده از این پلاگین ها موارد اصولی را زیر پا نگذارید .

مثال

به طور مثال اگر از پلاگینی برای تنظیم داینامیک موسیقی در سبکی مانند سبک Ballad  می پردازید به یاد داشته باشید که در این سبک میزان داینامیک بسیار بیشتر از سبکی چون  Heavy Rock می باشد در نتیجه با در نظر گرفتن سبک موسیقی ، مقایسه با رفرنس ها و نتیجه نهایی کار مسترینگ را انجام دهید.

از کار نهایی شما در مسترینگ نسخه ها و خروجی های مختلفی می توان گرفت مانند نسخه بدون خواننده Instrumental Track و همین طور نسخه Radio Edit و نهایتا نسخه اصلی . در نتیجه پیشنهاد می شود هر سه نسخه از کار را داشته باشید تا در صورت نیاز از ان ها استفاده کنید .

کار مسترینگ را در مکان های مختلفی انجام دهید . منظور در استودیو های دیگر است . این کار باعث می شود در محیط های جدید و با استفاده از ابزار ها و تجهیزات دیگر مثل مانیتور ها مسترینگ را تمرین کنید . این کار علاوه بر این که تجربه ی شما را بالا می برد ، به شما کمک می کند تا صدا ها را از سیستم های دیگری و در محیط جدیدی بشنوید و همین طور از کار خود و انتخاب های خود مطمئن تر شوید .

و …

میکس به چه معنا است و در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

پیش تر به معرفی مسترینگ که مرحله ی پایانی کار با صدا و اهنگ می باشد پرداختیم و همین طور نکات مهم در مستر کردن را با هم مرور کردیم . حال می خواهیم بدانیم میکس به چه معنا است و کاربردش چیست . در میکس صدا یا موزیک ما با مواردی چون نوع کار که می تواند پاپ ، رپ ، جز ، کلاسیک و غیره باشد ، زمان و مدت کار و جنس صدای خواننده سر و کار داریم . به طور مثال باید افکت های مناسب هر کار را با توجه به موارد ذکر شده درست انتخاب کنیم .

میکس در واقع یک فرایند می باشد که شامل همه ی ساز ها و یا تنها یک صدای خاص می باشد . فرایند میکس بر روی تنظیم پارامتر های مختلفی کمی متمرکز می باشد . در مرحله ی میکس همه ی پارامتر ها و عنصر هیا شکل دهنده یک موزیک با هم ترکیب می شوند تا نسخه نهایی کار با فرمت دلخواه به دست اید . فرمت هایی چون استریو ( فایل صوتی ) ، فراگیر surround  ، مونو ( mono ) .

به  طور کلی می توان گفت که میکس تعیین سطح نهایی هر صدا و همین طور عناصر تشکیل دهنده ان در کل مدت زمان موسیقی  و سپس ذخیره سازی ان و تبدیل ان به فرمت شنیداری می باشد .

در میکس موسیقی ، همه ی عناصر نیاز دارند تا در سطح مناسب خود قرار گیرند ، هر صدا در جای مناسبش قرار گیرد ، پروسه های اصلی مانند اکولایز EQ  ، فشرده سازی Compression ، طنین Reverb و سایر موارد به درستی انجام شوند . از نرم افزار های مخصوص میکس می توان به DAW  یا همان  Digital Audio Workstation اشاره کرد .

میکس به چه معنا است و در چه حوزه هایی کاربرد دارد؟

در فرایند میکس چه موارد قابل توجه و مهم هستند ؟

در فرایند مسترینگ مواردی که مهم بودند را توضیح دادیم . مسلما هر فرایندی دارای نکات مهم و باید ها و نباید هایی است . با این اوصاف می خواهیم بدانیم در فرایند میکس چه نکاتی مهم و قابل توجه هستند . در ادامه مواردی که در فرایند میکس حائز اهمین هستند نام برده و توضیح خواهیم داد :

  • مورد اول : ارنج و داشتن چیدمان خوب در میکس

برای داشتن یک چیدمان خوب باید فیدر ها و همین طور اتومیشن ها را تغییر داد تا زمانی که نتایج دلخواه به دست اید . به طور مثال قبل از شروع صدای خواننده صدای ساز های مختلف را کمی کاهش می دهیم .

  • مورد دوم : اکولایزر کاهشی

در این مورد از تکنیک های کاهش فرکانس ها با استفاده از اکولایزر بهره می بریم و فضای لازم را برای هر المان میکس باز می کنیم .

  • مورد سوم : پن کردن صدا

در این مورد نیز به باز کردن فضای لازم برای المان های میکس می پردازیم . یکی دیگر از روش های باز کردن فضا در میکس استفاده کردن از پن کردن صدا به چپ و راست می باشد .

  • مورد چهارم : ولوم ها

این مرحله به ولوم ها مربوط است . یکی از نکات مهم در میکس ایجاد تغییرات درست و به جا در ولوم می باشد .

میکس و مسترینگ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

پیش تر به معرفی فرایند های میکس و مسترینگ پرداختیم . انواع مسترینگ را نام بردیم ، خصوصیات هر یک را گفتیم و نکات مهم و باید ها و نباید های مهم در طول فرایند ها را توضیح دادیم . حال می خواهیم بدانیم که ایا تقاوتی میان میکس و مسترینگ وجود دارد یا خیر و اگر دارد این تفاوت ها چه تفاوت هایی هستند . در ادامه ی این بخش به توضیح پیرامون تفاوت های دو فرایند میکس و مسترینگ می پردازیم .

به طور خلاصه و قالب یک مثال می توانیم تفاوت این دو فرایند را بفهمیم . یک ساختمان را در نظر بگیرید . فونداسیون ان ، تعمیرات و تغییرات ان و از این دست موارد را به فرایند میکس مربوط می دانند و نمای ساختمان ، حیاط سازی ان ، فضای سبز ان و موارد این چنینی را به مسترینگ نسبت می دهند .