وسایل لازم برای میکس و مسترینگ

وسایل لازم برای میکس و مسترینگ

در این مقاله قصد داریم وسایل لازم برای میکس و مسترینگ را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

  • میکس و مسترینگ به چه معناست؟
  • هدف از میکس و مسترینگ چیست؟
  • تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟
  • مراحل انجام مسترینگ چگونه است؟
  • اشتباهاتی که هر مهندس صدایی بایستی از آن اجتناب کند؟
  • وسایل لازم برای میکس و مسترینگ چیست ؟

[/stextbox]

وسایل لازم برای میکس و مسترینگ
وسایل لازم برای میکس و مسترینگ

 

اگر مایل به دریافت پک آموزش میکس و مسترینگ، صد در صد تضمین شده هستید ، پیشنهاد می کنیم به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و لیست عناوین را مشاهده کنید

با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد وسایل لازم برای میکس و مسترینگ بدست بیاورید .

 

میکس و مسترینگ به چه معناست؟

بهتر است ابتدا این دو فرایند را به طور جداگانه تعریف کنیم.

میکس به چه معناست؟

میکس عملی است که تعدادی نغمه و آهنگ از قبل ضبط شده ؛ در یک یا چند Channel با هم ترکیب می شوند. ترکیب شدن و یا میکس نغمه ها و صداها به طور معمول در استودیوها مخصوص صبط آهنگ و صدا به صورت مرحله ای از ساخت یک مجموعه از البوم انجام می شود .

این کار به وسیله مسئول ترکیب آواها انجام می گیرد اگرچه هر کسی در این زمینه هنر داشته  باشد می تواند ترکیب آواها و صداها را انجام دهد. این فرآبند به طور معمول بعد از ضبط نغمه ها و آهنگ ها انجام می گیرد.

از این رو تنظیمات مربوط به کانال ها از از دیدگاه فرکانس،رنگ، زیر و بمی و … در مقایسه با دیگر کانال ها در این وهله از کار انجام می شود. به بیانی بهتر میکس یعنی هماهنگ کردن کلیه کانال ها از لحاظ مجموعه صداها و آواهای شنیداری .

میکس به چه معناست؟

مسترینگ به چه معنا است؟

مسترینگ در حقیقت آخرین عمل در طی تولید موسیقی قبلی از پخش آن در غالب نوار مغناطیسی، سی دی و یا دی وی دی است مسترینگ آخرین مجال برای درست کردن اشکالات آواها و صداهای در قسمت شنیداری آهنگ و نیز رسیدن درجه کار با بالاتنرین مرحله است

به طوری که کار پوشیده شده در عرصه بزرگی و متعددی از سیستم های پخش کننده صدا از موبایل(گوشی تلفن های همراه) تا پخش کننده های اتومبیل یک دست و درجه مطلو بیت خود را حفظ کند به بیانی دیگر مسی توان گفت مسترینگ متحصص ترین و درست ترین مرحله در بوه جود آوردن مجموعه ای از موسیقی ها با کنترل کیفی بالایی است.

و نیز ارزش این مرحله از فرآیند به حدی بالا است که در کشورهای پیسرفته در این زمینه مرکزهای حرفه ای و کاملا جداگانه جهت  انجام این مرحله از کار برای ضبط و میکس دایر شده است. در این بخش گسترده از مستریگ محیطی کاملا جداگانه و متخصصانه در در دیگر شغل های مروبط به ساخت موسیقی است.

مسترینگ به چه معنا است؟
مسترینگ به چه معنا است؟

شیوه های فنی و کاربردی در فرایند مسترینگ

با استفاده از شیوه های فنی و کاربردی در فرایند مسترینگ این امکان به وجو می آید که سازها را تغییر دارد و نیز حالت استریو را اضافه و یا کم در رنج تعیین شده ای از فرکانس ، و بیشتر کردن حجم صدرای کیک درام و نیز کم کردن صدای پایه (بیس) و از بین بردن صدای آزار دهنده ((س)) و ((ز)) بدون این که محیط اصلی میکس تیره شود و موردهای بسیار زیادی از این قببل است.

و همچنین غیر از موارد فوق از یک متخصص صدا شنیداری که در مراحل ساخت اثر فوق دستی نداشته استفاده می کنند که برای تشخیص دادن مشکلات که از دید مهندس مسترینگ که درگیر کار بوده پنهان است کمک شایانی می کند.

در مرحله اول کار یک مسترینگ حرفه ای و کارآمد بایستی تسلط و مهارت بالایی داشته باشد مسترینگ حرفه ای گوش و شنیداری بسایر تیزی دارد و با و با دانش کاربردی و فنی و درخور توجه و تسلط بر شیوه های بالای مسترینگ مشکلات در شنیداری را تشخیص دارد و خیلی سریع آن را رفع می کند.

به غیر از فن و تخصص یک مسترینگ بایستی یک مکان کاربردی اکوسیتیکی و سیستم  های تصویری قابلیت اندازه گیری دقیق را داشته باشد اگر مسترینگ مکان با اکوسیتیک بالا و دقیق و اسپیکرهای با وضوح شنیداری بالا را نداشته باشد نبایستی انتظار برود که نتیجه مطلوب را درایفت می کند.

شنونده فنی اگر موارد که پیشتر گفته شود را مدنظر کار خود قرار نداهد باعث می شود که اثری که در استودیو و برروی اسپیکر ها بسیار عالی و فرکانس خوب ومناسبی هم دارد در موقع شنیدن در پخش کننده صدای اتومیبل شخص مخاطب بیس بالا و خوب و شفافی نداشته باشد و نیز همین آهنگ در سیستم های دیگر شاید  کاملا صدای پایه خود را ازدست بدهند.

هدف از میکس و مسترینگ چیست؟

برای درک بهتر موضوع بهتر است هدف از میکس و مسترینگ را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم

هدف از میکس چیست؟

در جواب یه این پرسش که هداف از میکس چیست؟ می توان اینگونه بگوییم که هدف اصلی از یک میکس درست و استاندارد به وجود آوردن صدایی رسا، با قدرت بالا، و با ژرفایی دست و مناسب است.

بهت است این را هم بگویم که کل صداها و آواهای که در یک آهنگ مورد استفاده قرار نمی گیرد بایتسی به طور آشکار و با صراحت شنیده شود و شیوه و روش کار نیز کاملا هماهنگی و سازگاری داشته باشد . یکی زا راه هایی که به زیباتر بودن و صراحت عنصرهای موسیقی کمک می کند این است که اگر صدا و آوایی در یک آهنگ و یا قطعه امتیاز و کاربردی ندارد  در قطعه استفاده نشود.

هدف از میکس چیست؟
هدف از میکس چیست؟

اهداف عمل میکس بسیار آشکار و ثمربخش است که شامل موارد زیر است:

  • تجزیه و جداسازی و مکان هر صدا
  • توانایی دادن به صدا

 

تجزیه و جداسازی و مکان هر صدا:

در این بخش مکان هر صدا و آوایی در موسیقی تعیین می شود . یکی از شیوه های با ارزش در مکان سازی صدا پنینگ در موسیقی است که این قسمت به زبان آسان پخش صدا از باند چپ و راست است. با این عمل از درهم آمیخته شدن فرکانس های در بین آواها جلوگیری شده و نیز سبب می شود که بسیار رساتر و مناسب تر شنیده شود هر آوا و صدایی مکان بخصوص خود را در دارد و این نیز موجب می شود که بهتر شنیده شود.

تجزیه و جداسازی و مکان هر صدا:
تجزیه و جداسازی و مکان هر صدا:

 

توانایی دادن به صدا:

یکی از شیوه های نیرو دادن به صدا و آوا این است که عمل میکس موجب شود که صداد و سازها خوبتر و بهتر تشخیص داده شود. بسیار آموزنده است که این موضوع را بدانید که در بین آهنگسازان موسیقی و تنظیم کنندگان صدا واژه کار “پر” زیاد شنیده می شود و جایگاه به خصوصی دارد . این واژه وقتی به کار می رود که آهنگ یا موسیقی برعکس ظاهر کمی و بی صدایی که دارد به طریق بسیار ماهری میکس شده که پر شنیده می شود یکی از عنصرهای بسیار مهم در موسیقی و آهنگ در این زمینه درامز و پرکاشن(ریتم کار) است.

تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟

در جواب به این سوال که تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟ باید گفت که اگر بخواهیم به وسیله یک مثال ساده و کوتاه شرح دهیم این طور می گوییم که اگر عملیات ساخت یک ساختمان را مد نظر قرار دهیم فونداسیون و تعیمرات و تغییرات بخش اصلی ساختمان مانند گازکشی و برق کشی و… را می توان به میکس و ونمای بیرونی ساختمان مانند حیاط سازی و فضای سبز  آن را به مسترینگ تشبیه کرد. که هر کدام از آن ها (میکس و مسترینگ ) بایستی در کنار هم قرار بگیرد و یک ساختار استاندارد و درست را برای شنوده به وجود بیاورد.

تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟
تفاوت میکس و مسترینگ چیست؟

 از مهم ترین فرایندی که در یک میکس استدار انجام می شود به ترتیب و قرار زیر است:

  • جداسازی صدا
  • افکت گذاری
  • برابر کردن (اکولایزر کردن)
  • کمپرس کردن
  • تنظیم درجه بالا و پایین سازها

یک میکس استدارد و قابل قبول در کنار مهار فنی بایستی دارا ی  ابتکار و ابداع نیز باشد که موجب گیرایی میکس می شود در قسمت بعدی این باور به وجود بیاید که همه قسمت ها را تک به تک مورد بررسی قرار داده و به قسمت بعدی رفته اید و شخصا نیز با گوش دادن به این میکس حس خوشایندی را پیدا نموده اید.

مراحل انجام مسترینگ:

  • رتوش میکس
  • شفاف سازی
  • روشنی صدا
  • استریو ایمیج
  • صدای نهایی

با زبان ساده و صریح برای فهمیدن تفاوت بین میکس و مستر بایتس بعد ار عمل مسترینگ در آهنگسازی نباید RMS کار به حدی کاهش پیدا کند که بین سیگنال های موسیقی درهم آمیختگی به وجود بیابد و یا اینکه ولوم نهایی بیش از اندازه افزایش پیدا کند که حس انفجار اسپیکر به شنونده داده شود . یادآوری می شود که اعتدال و رتازمندی در آواها موجب زیباتر شدن آهنگ و مسیقی شما می شود.

اشتباهاتی که هر مهندس صدایی بایستی از آن اجتناب کند؟

 

میکس خود را با هدفون امتحان نکنید

بهتر است قبل از اینکه به اشتباهاتی که مهندسین صدا از آن دوری کنند بپردازیم این را موضوع را بیان کنیم که شما می بایست میکس خود را حتما با هدفون امتحان کنمید زیرا که اشخاص زیادی هستند که برای گوش دادن به موسیقی شما ار هفدفون استفاده می کنند

اما این نکنه حائز اهمیت است که هدف آخر و نهایی موسیقی شما این است که بدون اینکه در نظر بگیری که موسیقی از چه دستگاهی پخش شود یک صدای خوب و شفاق در مرحله نهایی داشته باشد پس اگر فقط با استفاده از هدفون میکس را امتحان می کنید نمی توانید بفهمید که رو دستگاه های Hi- Fi یا Bluetooth Speakerچه صدایی دارد الیته موردهای بسیار زیادی به وجود می آید که مجبور به استفاده از هدفون در مانتورینگ شوید.

توجه داشته باشید که مستر کردن مرحله نهایی است

یکی از اشتباهات معمول در میکس و مسترینگ این است که:

خیلی ها بیش از اندازه لازم روی میکس متمرکز می شوند Master Fader به اندازه ای اضافه می شود که از حد خود می گذرد و صدا بسیار انزجارآور و بلند می شود. در حقیقت Master Fader نباید از صفر بالاتر برود و بایستی آن را به عنوان مبنا قرار داد

و اگر حس خوسشایندی به میکس ندارد سعی کنید Channel ها را در میکس به پایین کاهش دهید . مقصود ار میکس اسن است که همه Channel ها به صورت تقریبی در یک حد یکسان و اعتدال باشند نه به این صورت که از بیشترین توان سیگنال ها استفاده کرده و بیش از اندازه لازم کار کنید.

این عمل را بعدها هنگامی که مستر می کنید می توانید انجامش دهید . از Master Buss Compression هم می توان کمی استفاده کرد ولی به یاد داشته باشید که بعدا در مستر از کمپرسورها ، اکولایزرها و لیمیترها استفاده می کنید.

یکی از اشتباهات معمول در میکس و مسترینگ این است که:
یکی از اشتباهات معمول در میکس و مسترینگ این است که:

نکته :

درر اشتباهات معمول در میکس و مسترینگ بهتر است: بیشتز از اندازه معمل در میکسر خودتان را گرفتار کانال نهایی مسترینگ نکنید. هنگامی که در آخر کار مسترینگ تمام می شود شاید با خودتان فکر کنید محصول نهایی میکس شما صدای زیاد بالایی ندارد و از وضعیت خوب ومنلسبی ندارد امام این به این معنی است که کار را به درستی انجام داده اید.

هنگامی که خسته اید میکس انجام ندهید

بهتر دانستم این مسئله را با خاطره ای برای شما بگویم: وقتی که برای دفعه اول در یک اسودیو مشغول کار میکس بودم بعد از پایان کار سخت و طاقت فرسا به این نتیجه رسیدم که میکس من اصلا خوب نشده اما نمی دانستم دلیل آن چیست

یکی از همکارانم که مهندس صدای دانا و با تجربه ای بود به من گفت که بهتر است به خانه بروم و فردا با بدنی سرحال و گوشی آماده شنیدن به سرکار برگردم من نیز همین کار را انجام دادم و هنگامی که روز بعد میکس را باز کردم و گوش دادم هیچ مشکلی در آن وجود نداشت

این مسئله یه این دلیل به وجود آمد که صدها بار به صورت پشت سرهم به یک قطعه گوش داده و قدرت این را نداشتم درست فکر کنم و تصمیم درستی بگیرم این موضوع در ارتباط با اشتباهاتی که در میکس و مسترینگ به وجود می آید بسیار حائز اهمیت است و به طور قطع برای آهنگسازان باتجربه نیز پیش می آید پس اگر قدرت این را ندارید که خوب فکر کنید و تصمیم درست و به جایی بگیرید بهتر است استراحت کنید.

تلاش نکیند که همه کارها را با هم انجام دهید

شاید شما هم هنگامی که روی یک قطعه در حال کار هستید یک میکس شلوغ هم دارید به طور تقریبی امکان ندارد که چنین نباشد. و به طور معمول تا مرحله آخر برای محصول نهایی به همین طریق کار ادامه دارد راه مناسب دیگری هم هست که به جای این عمل می توانیم از اصول های اولیه کار بهره و استفاده کنیم به غیر از درام همه چیز را به حالت بیصدا کنید تنها فقط دراام را بالنس کنید و اکنون می توانید بیس را هم ااضافه کنید .

تلاش نکیند که همه کارها را با هم انجام دهید
تلاش نکیند که همه کارها را با هم انجام دهید

کم کم دیگر وسازها را اهم اضافه کنید و هر دفعه یکی از آن ها بالانس کنید اگر این امکان وجود دارد که بتوانید Channel ها را گروه بندی کنید این کار را انجام دهید چرا که بسیار برای شما مفید است شما قادر هستید یک کیت یا یک وکا را به وجود بیاورید که می توان از آن ها به عنوان زیرمجموعه میکس استفاده کرد و بعد از آن هریک از آن ها را به وسیله یک Group Fader در یک مجموعه و با یکدیگر بالانس کنید . این که روش بسیار خوب و مناسب برای کنترل یک کار کمیکس بزرگ است.

چشم پوشی کردن از آنالیزورها می تواند به ضرر باشد

یکی دیگر از اشتباهات که طور معمول در میکس ومسترینگ وجود دارد این است که صدای آنالیزورها می توانند یک تصویر درست و کامل از هر آنچه که به وجود می آید را به شما نشان بدهد برخی از این نرم افزارها مثل Blue Cat’s و FreqAnaystمجانی هستند.

مسائل بسیاری رنگ و شکل آوا و صدا را از لحظه ای که در هارددیسک شما در حال پردازش و اجرا است تا لحظه ای که به گوش شمامی رسد تغییر می دهند .  وضعیت کابل های صدا و جایگاه قرار گرفتن مانیتورهای صدا و همچنین امکان دارد اکولایزر سوییچ های گوناگونی داشته باشد نیز از عوامل موثر و تأثیرگذار در این زمینه است.

این موضوع به این معنی است که آن چیزی که شما می شنوید به طور قطع آن چیزی نیست که در سیگنال ها در حال اتفاق است به خاطر این که این مسائل را بهتر بفهمید میتوانید یک Audio Analysis به عنوان یک Insert Effect به Master Bussاتصال دهید با این عمل شما ، هرگز در صدا تغییری به وجود نمی آید ولی می تواند  یک تصویر درونی  از این مسئله که قبل از اینکه صدا به گوش شما برسد چه چیزی در حال انجام شدن است به شما برساند و این فرایند نوعی بازخورد به حساب می آِید.

چشم پوشی کردن از آنالیزورها می تواند به ضرر باشد
چشم پوشی کردن از آنالیزورها می تواند به ضرر باشد

مثال:

مثلا می تواند این موضوع را به شما نشان دهد که طریقه قرارگرفتن اسپیکرهای صدا است که صدا پایه را تحت تاثز قرار داده و هرچیزی که شما می شنوید در اصل مصنوعی است و نیز می تواند بعضی از مشکلات را در وهله های گوناگون بشناسد .

تست A/B را حتما به خاطر بسپارید و فراموش نکنید

این یک روش و شیوه کار خوبی است که یک قطعه که به سبک خاصی است مانند تبلیغاتی را داشته باشید که به نوع صدایی کعه می خواهید کار انجام دهید شباهت داشته باشد اگر به غیر از کل میکس بعضی وقت ها به آن قطعه مراجعه کنید از هدفغ مورد نظر خودتان فاصله نمی گیرید و به طور مستمر یک استاندارد خاص برای انجام پروژه ها و کارهای خود دارید این عمل امکان دارد در آسان ترین شکل به شما کمک کند مثلا می فهمید که از Stereo Wigth زیاد استفاده کرده اید داشتن یک استاندارد به عنوان راهنما بسیار کارآمد است.

Send Effect را در نظر بگیرید

Send Effect ها حقیقتا نشانه هایی از گذشته ها هستند و در گذشته از آن ها به طور مستمر استفاده می شده است آن موقع که برای همه چیز می بایست از Hardware Outboard Effect استفاده می کردید .

اما اگر قطعه ای ریورب حرفه ای نیاز داشته باید نمی توانستید 40 یا 50 Reverb Unit را بخرید و نیز هر Reverb Unit تنها یک بار قابل تنظیم بود . یقیناً اکنون شما می توانید پلاگین های زیادی را اضافه کنید و این موضوع دیگر مشکل به حساب نمی آید ولی یک خصوصیت خوب Send Effect علی الخصوص در مورد ریورب این است که زمینه داشتن یک صدای عالی را برای شما به وجود می آورد. مدنظر قرار دهید که 12 یا 15 Channel را به صورت Reverb Send ارسال کنید.

 

وسایل لازم برای میکس و مسترینگ

تجهیزات مورد نیاز برای عملیات میکس و مسترینگ شامل موارد ذیل است که هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

  • کامپیوتر
  • نرم افزار
  • Mixer & Pre-Amp
  • میکروفن
  • تجهیزات کاربردی دیگر

کامپیوتر:

برای اینکه در زمینه میکس و تولید محصول دچار هیچگونه مشکلی نشویم بایستی کامپیوتر ما دارای امکانات زیر باشد:

  • پردازشگر COREi 3
  • 4گیگابات RAM
  • حداکثر 100 گیگا بایت فضای کافی روز هاردیسک
  • کارت صدا (Audio Interface) دارای فانتو پاور

موضوع مهمی که در مورد کارت صدا باید دانست این است که اکثر کارت های صدای که در بازار است براس مصرف کنندهای عادی می باشد امکان پخش صدا در بعد استریو که دارای یک خروجی برای اسپیکر چپ و یک خروجی دیگر برای اسپیکر راست است و نیز ضبط صدا با کیفیت 16 بیت را دارند.

هم اکنون نوع های گوناگونی از کارت های صدای حرفه ای و نیمه حرفه ای با امکان ضبط 24 بیتی صدا  (و شاید بیشتر از آن) را دارند در بازار قابل خریداری است. که با متصل کردن آن به کامپیوتر خود می توانید کاری با کیفیت عالی تولید کنید و نیز کارت های صوتی پیشرفته تر نیز قابلیت ضبط هم زمان دو یا چندین ماخذ صوتی را به وسیله ورودی های گوناگون را دارند برای ضبط هم زمان اچراهای گروهی مورد استفاده تان است.

نرم افزار:

برای میکس و تدوین صدا نیازمند نرام افزاری هستیم که در اصطلاح به آن دی ای دبلیو (DAW) می گویند و یا به زبان دیگر کارگاه صدای دیجیتال

نرم افزارهای گوناگون دی ای دبلیو به وسیله محیط گرافیکی که دارند ارتباط بین کامپیوتر و سخت افزار را برای ضبط صدا دیجیتال به وجود می آورند.

تعدادی از نرم افزارهای مربوط در این زمینه(میکس) عبارتند از:

  • Ableton Live: قابلیت نصب بر روی ویندوز و مکینتاش
  • Audacity: این نرم افزار رایگان و قابل استفاده بر روی ویندوز، مکینتاش و لینوکس است.
  • Cakewalk SONAR: قابلیت نصب بر روی ویندوز
  • GarageBand: قابلیت نصب بر روی مکینتاش
  • Pro Tools: قابلیت نصب  بر روی ویندوز و مکینتاش
  • Steinberg Cubase: قابلیت نصب  بر روی ویندوز و مکینتاش
  • Fl Studio : قابلیت نصب بر روی ویندوز مکینتاش و سیستم عامل اندروید

به غیر از این که اکثر نرم افزارهای د ی ای دبلیو دارای امکانات زیادی برای میکس و صداگذاری با کمک گرفتن از افکت های صدایی دارند، می توانند این قابلیت را به وجود آورند که با اضافه کردن یک سری فایل جدید که به آن افزونه می گویند حوزه و دامنه افکت ها را گسترش دهید.

میکسر و پری امپ :

برای استحکام و تقویت سیگنال های ضعیفی که از طریق میپکروفن و کارت صدا وارد کامپیوتر می شوند نیاز به پری امپ داریم البته شایان ذکر است اکثر کارت های صدای حرفه ای دارای پری امپ داخلی هستند

اما اگر بروی کارت صدا پری امپ وجود نداشت می توانیم دستگاه پری امپ را به صورت جداگانه خریداری کنیم و مورد دیگری که برای این کار وجود دارد میکسر صدا است میکسر های دو و یا بیشتر ورودی برای صدا هستند و هرکدام از اورودی ها به صورت جداگانه دارای پری امپ است لازم است بدانید برای ضبط های چندگانه حتما بایست مجهز به میکسر باشید.

میکروفون:

میکروفون های داریا مدل های مختلفی است که برای کارهای گوناگون از آن استفاده می شود میکروفون های داینمیک و کاندنسر از بهترین و پرساتفاده ترین نوع میکروفون هستند .

تجهیزات کاربردی دیگر:

که شامل پایه میکروفون – صفحه پاپ – بلندگوهای مانیتور – هدفون و تقویت کننده هدفون می باشد که وجود این تجهیزات برای کار میکس و مستر کاملا ضروری است.

از شما کاربران گرامی بسیار سپاس گزاریم که تا انتهای مقاله وسایل لازم برای میکس و مسترینگ ما را همراهی کردید و امیدواریم از مقاله وسایل لازم برای میکس و مسترینگ نهایت استفاده را برده باشید.