کتاب میکس و مسترینگ

کتاب میکس و مسترینگ

در این مقاله قصد داریم به بررسی کتاب میکس و مسترینگ بپردازیم. این روز ها افراد زیادی به دنبال یادگیری بهترین روش میکس و مسترینگ هستند، که یکی از این راه ها استفاده از کتاب میکس و مسترینگ می باشد. در این کتاب می توان به راحتی طریقه ی میکس و مسترینگ صدا را به شکلی کاملا استاندارد فرا گرفت.

در عین حال اگر مایل به دریافت پک آموزش میکس و مسترینگ، صد در صد تضمین شده هستید ، پیشنهاد می کنیم به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و لیست عناوین را مشاهده کنید و یا با ما تماس بگیرید

کتاب میکس و مسترینگ
کتاب میکس و مسترینگ

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. چه مطالبی در کتاب میکس و مسترینگ آموزش داده می شود؟
  2. در رابطه با میکس و مسترینگ چه تعاریفی در کتاب ارائه شده است؟
  3. آیا شما نیز تفاوت بین میکس و مسترینگ را نمی دانید؟
  4. آیا می دانید در انجام میکس و مسترینگ چرا وکال در مرحله آخر انجام می شود؟
  5. آیا بعد از مطالعه کتاب میکس و مسترینگ می توانیم به طور تخصصی این کار را انجام دهیم؟
  6. نکات و توصیه های کاربردی موجود در کتاب که برای انجام میکس و مسترینگ باید بدانیم چیست؟
  7. چه کسانی در حوزه میکس و مسترینگ موفق خواهند شد؟
  8. آیا می توان بعد از یادگیری میکس و مسترینگ در بازار کار موفق شد؟

[/stextbox]

 

چه مطالبی در کتاب میکس و مسترینگ آموزش داده می شود؟

در کتاب میکس و مسترینگ در مرحله اول شما را با نکاتی که دانستن آن ها پیش از انجام میکس و مسترینگ ضروری است آشنا می کند. این موارد عبارتند از:

  • آشنایی کامل با صداها و آواها
  • آشنایی با وظیفه و ساختار تارهای صوتی
  • یادگیری محدوده ی صدا و قدرت شنوایی انسان ها
  • آشنایی با مشکلات و دلایل تغییر کردن صدا
  • یادگیری چگونگی تولید و شنیدن صدا
  • آشنایی با اصول ابتدایی دوبلاژ و انوع آن

پس از آموزش این موارد شما را با نحوه و روش های انجام میکس و مسترینگ صدا و آهنگ آشنا می کند که برخی از این موارد را در زیر به طور مختصر برای شما بیان می کنیم:

  • آشنایی با میکس و مسترینگ
  • آشنایی با مانیتور و تجهیزات مورد نیاز برای انجام کار
  • آشنایی با تفاوت ها و طریقه ی شروع کار
  • آشنایی با تمامی موارد اصلی و فرعی در تنظیم
  • آشنایی با خروجی ها و ورودی های سیستم
  • آشنایی با چگونگی تغییر سازها
  • و در پایان طریقه ی صدا برداری، تشخیص صداهای مزاحم و حل مشکلات را خواهید آموخت.

در رابطه با میکس و مسترینگ چه تعاریفی در کتاب ارائه شده است؟

در اصل میکس و مسترینگ دو بخش جداگانه در روند ضبط تا مرحله منتشر شدن آهنگ می باشد. که مطلب ها و عناوین پیچیده ای که در مراحل وجود دارد سبب سردرگمی شما می شود. چنانچه شما  قصد ضبط و ایجاد یک آلبوم را دارید شناخت و یادگیری اصولی این مراحل بسیار ضروری می باشد.

در اینجا شما را با تعاریف و کاربردهای میکس و مسترینگ که در کتاب ارائه شده است آشنا می کنیم:

  • میکس:

در واقع میکس ادغام صداها و نواهای مختلفی است که در یک یا چند کانال صورت می گیرد. این کار به طور معمول در استودیوهایی که ضبط صدا در آنجا انجام می شود به شکل مراحلی از تولید یک آلبوم است که توسط مهندس میکس و هر فرد هنرمندی که توانایی ادغام صداها را داشته باشد انجام می شود.

این فرآیند معمولا بعد از انجام ضبط صداهای گوناگون به صورت جداگانه انجام می شود. تنظیمات کانال ها از نظر فرکانس ها، رنگ، زیر و بم صداها و … در مقایسه با کانال های دیگر در این مرحله صورت می گیرد. به تعریفی دیگر نوعی یک دست ساختن تمامی کانال ها از نظر آیتم های صوتی می باشد.

میکس:
میکس:

 

  • مسترینگ:

مسترینگ در اصل مراحل پایانی ساخت یک موسیقی می باشد که پیش از انتشار به صورت نوارهای مغناطیسی و یا DVD به روی آهنگ اعمال می شود. مسترینگ مهلت آخر جهت اصلاحات مشکل های ریز و درشتی است که در آهنگ به صورت شنیداری وجود دارد و همینطور رساندن آهنگ به نقطه ای از کیفیت به طریقی که آهنگ مسترینگ شده هنگام پخش در تمامی دستگاه ها و سیستم های صوتی دارای بهترین و بالاترین کیفیت باشد.

به تعریفی دیگر این کار را می شود روش کنترل و تنظیم کیفیت و همینطور دقیق ترین و مهم ترین روند کار در ساخت و تولید یک آهنگ دانست. این مرحله به مقداری با ارزش می باشد که در تمام جهان مراکزی به شکل جداگانه مخصوص مسترینگ کردن به صورت کاملا پیشرفته در نظر گرفته شده است. در این مراکز کارشناس مسترینگ یک تخصص کاملا جدا در رابطه با تولید آهنگ می باشد.

مسترینگ:
مسترینگ:

مسترینگ روشی مطرح تر از افزایش مقدار Loudness و اکولایزر می باشد. در این مرحله به دلیل استفاده از روش های بسیار پیشرفته مسترینگ، می شود برخی تغییرات مربوط به سازها و یا بالا و پایین آوردن حالت استریو را در استاندارد های مشخص شده برای میزان فرکانس، افزایش مقدار صدای کیک درام و همینطور محدود ساختن بیس، حذف صداهای مزاحم (س) و (ز) مربوط به وکال بدون ایجاد تیرگی در آهنگ های میکس شده و … ممکن می باشد. به غیر از این موارد می شود با کمک گرفتن از شخصی به عنوان شنونده که کاملا بی طرف باشد و در طی مراحل تولید آهنگ حضور نداشته است، برخی از مشکل های مرتبط با شنیداری و کیفیت آن را بررسی و برطرف کرد.

داشتن گوشی تیز

در مرحله اول انجام کارهای مسترینگ به صورت حرفه ای احتیاج به مهارت بسیار بالا دارد. کارشناس مسترینگ باید گوشی تیز داشته باشد و با مهارت های لازم با تکیه بر روش های مخصوص انجام مسترینگ مشکل ها و نواقص موجود در اثر را به راحتی تشخیص دهد. ولی به غیر از داشتن تخصص این کار احتیاج به مکانی آکوستیکی دارد که دارای تجهیزات مورد نیاز مربوط به مسترینگ باشد.

چنانچه جهت انجام کارهای مسترینگ اتاق عایق شده همراه با اسپیکرهای مخصوص با کیفیت بالا در نظر گرفته نشده باشد آهنگ ساخته شده کیفیت مورد نظر و نتیجه مطلوب را نخواهد داشت. چنانچه در انجام مسترینگ مراحل و نکات مهم ذکر شده رعایت نشود آهنگی که در استودیو و یا دیگر دستگاه های پخش کننده کارشناس مسترینگ گوش داده شود دارای کیفیت مطلوب می باشد، اما موقع شنیدن همان آهنگ در دیگر دستگاه و سیستم هایی که داخل ماشین، گوشی و … وجود دارد امکان دارد خیلی بی کیفیت و یا کلا بدون بیس باشد.

آیا شما نیز تفاوت بین میکس و مسترینگ را نمی دانید؟

در واقع میکس و مسترینگ در زمینه موسیقی دارای دو مرحله کاملا جدای از هم در انجام تنظیمات هستند. که در برخی موارد تشخیص تفاوت میان این دو مرحله بسیار سخت می باشد. در روند ساخت آهنگ هر دو مرحله دارای ارزش و اهمیتی یکسان می باشند.

به شکل کلی پروسه میکس پیش از مسترینگ انجام می شود. که این مرحله شامل انجام تنظیمات و ادغام تراک ها به شکل جدای از هم به جهت تولید یک فایل صوتی است. بعد از انجام تنظیمات مسترینگ موسیقی تولید شده استریویی دارای کیفیتی عالی خواهد بود.

تنظیماتی که در مرحله مسترینگ صورت می گیرد در ساخت و تولید واحدی یکپارچه بسیار مهم است.

آیا شما نیز تفاوت بین میکس و مسترینگ را نمی دانید؟
آیا شما نیز تفاوت بین میکس و مسترینگ را نمی دانید؟

آیا می دانید در انجام میکس و مسترینگ چرا وکال در مرحله آخر انجام می شود؟

ما باید پیش از هر چیزی ساختار بندی در آهنگ را یاد بگیریم و در آخر وکال را روی آن اجرا کنیم. تا زمانی که ریشه کار به درستی انجام نشود نصب سقف روی آن با مشکل مواجه می شود.

در ساخت هر موسیقی پس از اسم گذاری بر روی ترک ها باید آن ها را در برنامه ثبت کرد. باید با توجه به مدل آهنگ و قدرت آن و همینطور سبک موسیقی لول ها را جهت انجام مراحل میکس پایین آورد.

مثال:

در یک آهنگ میزان متوسط را منهای 10 قرار می دهیم. ولی امکان دارد با توجه به مدل و سبک آهنگ این مقدار بالاتر هم تنظیم گردد، ممکن است که در ابتدای کار آهنگ بسیار ضعیف به گوش برسد که این امر بسیار طبیعی است.

بعد از این مرحله سطح کارت صدا باید اضافه شود، یعنی صدای مانیتور باید افزایش یابد. سپس باید کیک رو پروسسی که با نوع و مدل آهنگ همخوانی داشته باشد را انجام داده و سطح متناسب با آن را افزایش دهید.

این کار base آهنگ شما و دیگر ترک ها بر اساس کیک تنظیم و صداکشی خواهد شد.

نکات مهم:

توجه داشته باشید ولوم کشی، تنظیم ها و کارهای انجام شده در طی مراحل سطح کلی نباید بیشتر از حد تعیین شده باشد. در اصل نباید به محدوده ی ممنوعه وارد شود.

در آخر و در بخش مسترینگ قدرت آهنگ رو باید با ماکسیمایزرها و به صورت میلیمتری مربوط به مسترینگ مورد نظر با نوع آهنگ بالا برد. مهم ترین نکته در انجام مراحل مسترینگ گوش دادن مکرر موسیقی می باشد.

نکات مهم:
نکات مهم:

آیا بعد از مطالعه کتاب میکس و مسترینگ می توانیم به طور تخصصی این کار را انجام دهیم؟

در جواب این سوال که آیا می شود بعد از مطالعه کتاب به شکلی کاملا تخصصی این کار را انجام داد یا خیر؟ بایدگفت که انجام این کار و ساخت یک موسیقی کاملا بستگی به شوق و خلاقیت شما و همینطور استعداد شما دارد. چنانچه شما به طور کامل کتاب را مطالعه و مفاهیم و آموزش های ارائه شده را یاد گرفته و اجرا نمایید قادر خواهید بود در این عرصه بسیار موفق باشید.

نکات و توصیه های کاربردی موجود در کتاب که برای انجام میکس و مسترینگ باید بدانیم چیست؟

فاصله انداختن بین مراحل میکس و مسترینگ:

در صورتی که شما بدون ایجاد فاصله تنظیمات و مراحل میکس و مسترینگ را پشت سر هم انجام دهید گوش شما به درستی صداها و مشکلات در آهنگ را تشخیص نخواهد داد. به همین جهت توصیه می شود که حداقل فاصله ای 2 روزه میان مراحل میکس و مسترینگ ایجاد نمایید.

مقایسه کردن موسیقی تولید شده با دیگر رفرنس ها:

استفاده کردن از دیگر موارد موجود به معنی کپی و یا ایجاد صداهای همانند قطعه نمی باشد بلکه به معنی تلاش فراوان جهت تنظیم صداها برای رسیدن به نتیجه بهتر می باشد.

امتحان مکرر:

گوش دادن به آهنگ به شکل مکرر شاید خسته کننده به نظر بیاید اما به شما کمک می کند که سریعتر به نتیجه دلخواه خود برسید و تمامی نکات در رابطه با ضعف و قوت کار تان را پیدا کنید.

نترسیدن در برگشت به مراحل قبل و ویرایش مجدد:

سعی کنید که مشکلات موجود در کار را در همان مرحله رفع نمایید. یعنی هرگز سعی نکنید که مشکلات بخش میکس را در مرحله مسترینگ رفع کنید زیرا سبب بروز مشکلات بزرگتر و بی کیفیتی در آهنگ می شوید. هر گز از بازگشت به مرحله پیش نترسید و هنگامی که مشکلی در اجرای میکس وجود داشت به مرحله میکس برگردید و سعی کنید مشکلات را در مرحله مربوطه حذف کنید.

دقت در استفاده از کمپرسور:

استفاده از کمپرسور در میکس و مسترینگ سبب تولید و بالا بردن زیبایی، ظرافت و هماهنگی در آهنگ می گردد. اما هنگامی که در این کار زیاده روی کنید موجب پایین آمدن کیفیت آهنگ می شوید. در استفاده از این ابزار باید بسیار دقت نمایید و هرگز جهت افزایش لول صدا از آن استفاده نکنید.

اصولی کار کردن:

هنگام انجام مرحله مسترینگ ممکن است با مواردی مواجه شوید که احتیاج به تغییرات فراوانی داشته باشد و حس کنید که تنظیمات آهنگ در مرحله میکس به خوبی صورت نگرفته باشد و از مواردی باشد که نیاز به برگشت به عقب داشته باشد، نترسید و برگردید به مرحله قبل و میکس را مجددا انجام دهید. آهنگ هایی که به شکل حرفه ای میکس شده باشند دارای هماهنگی بسیار خوبی بین صداها هستند.

تست کار تولید شده با تمامی تجهیزات:

هنگاهی که امکان ساخت و تهیه آهنگ در یک استودیوی کاملا مجهز و تخصصی را دارید سعی کنید مراحل مسترینگ آهنگ را نیز به صورت جدا در استودیویی دیگر تنظیم نمایید. استفاده از خروجی های مختلف می تواند کمک بزرگی به شما در پیدا کردن مشکلات پنهان باشد.

 

چه کسانی در حوزه میکس و مسترینگ موفق خواهند شد؟

تمامی علاقمندان و طرفداران موسیقی، نوازنده ها و خواننده ها کسانی هستند که می توانند در حوزه میکس و مسترینگ موفق شوند.

 مهارت های لازم جهت انجام میکس و مسترینگ:

  • ابتدایی ترین شرط جهت موفقیت در این حوزه داشتن علاقه و همینطور ذوق هنری می باشد. که سبب ایجاد صبوری در تنظیمات سخت و پیچیده می شود.
  • آشنا بودن با موسیقی که یکی از واجبات اولیه جهت فعالیت در این عرصه می باشد.
  • داشتن خلاقیت که یکی دیگر از لازمه های این حوزه می باشد و سبب جلوگیری از ساخت و تهیه آهنگ های تکراری می شود.
  • پشتکار داشتن و صبوری که کمک بسیار زیادی در ساخت یک موسیقی به شخص میکس و مسترینگ کننده می کند. در برخی موارد امکان تغییرات مکرر و گوش دادن چند باره یک آهنگ وجود دارد که در صورت داشتن پشتکار سبب ایجاد موفقیت و خلق اثری زیبا می شود.
 مهارت های لازم جهت انجام میکس و مسترینگ:
مهارت های لازم جهت انجام میکس و مسترینگ:

آیا می توان بعد از یادگیری میکس و مسترینگ در بازار کار موفق شد؟

خوشبختانه می توان گفت که بازار کار میکس و مسترینگ در سال های اخیر بسیار موفق و پر رونق بوده است. شما می توانید پس از یادگیری میکس و مسترینگ در صدا و سیما به شکل کاملا رسمی و یا در پروژه های برخی از هنرمند ها و خواننده ها شرکت نمایید.

در آمد در این حرفه بنا به سطح تخصص و همینطور مقدار فعالیت ها بسیار متغیر می باشد.

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.