4 نکته در مورد ضبط وکال

4 نکته در مورد ضبط وکال

امروز با بررسی 4 نکته در مورد ضبط وکال با شما خواهیم بود.

ضبط وکال یکی از مهم ترین مراحل تولید موسیقی است و اگر به درستی انجام نشود قطعا در مرحله میکس و مسترینگ دچار مشکل خواهید شد.

انتخاب میکروفن مناسب

اگر از میکروفن نامناسب جهت ضبط وکال استفاده کنید بازی را از همان لحظه اول باخته اید.

به نظر من حداقل میکروفن مناسب برای ضبط وکال rode nt2 است.

در کلاس های بالاتر میکروفن های نویمن بخصوص مدل های تی ال ام 103 و بهتر از آن u87 توصیه می شوند.

بعد از آن حداقل می توانید خیالتان از کیفیت ورودی سیگنال راحت باشد.

 

پری امپ مناسب برای ضبط وکال

وظیفه پری امپ فقط قوی تر کردن سیگنال ضعیف اولیه ورودی از میکروفن ها نیست.

بلکه در لول های حرفه ای تر پری امپ وظیفه گرم تر کردن صدا و رنگ دهی به صدا را دارد.

در این راستا پری امپ های کلاس a به دو دسته تیوب و سالید تقسیم می شوند.پ

پری امپ های تیوب صدایی بسیار گرم دارند و مخصوص رنگ دهی به صدا هستند.

شما اگر انواع تیوب را نشناسید حتما نمی توانید بهترین پری تیوب مخصصو کار خود را پیدا کنید.

پری امپ های سالید مخصوص کسانیست که دلشان میخواهد صدای تمیز و استخوانی داشته باشند.

با اینکه شخصا چندین مدل پری امپ تیوب در استودیو دارم اما به شما توصیه میکنم صدای اولیه را با پری امپ سالید ضبط کنید و بعدا مراحل رنگ دهی صدا را در میکس انجام دهید.

این روزها نرم افزارهای زیادی در این حوزه ساخته شده و نیاز نیست خیلی در این زمینه هزینه کنید.

شاید باورتان نشود اما این یک توصیه چند ده میلیونی است.

به همین توصیه شما می توانید پری تیوب نخرید و ده ها میلیون سیو کنید.

 

یک سالید خوب isa one فوکوس رایت است.

پری امپ مناسب برای ضبط وکال
پری امپ مناسب برای ضبط وکال

پت گیر

پت گیر یا پاپ فیلتر یکی از ابزارهاییه که نبودش خیلی زود خودش رو در نتیجه کارتون نشون می ده.

صداهایی مثل “پ ” به صورت “بوم” ضبط می شه !

پت گیرها خیلی گرون نیستن اما با توجه به اینکه کل ساختارش یک تیکه جورابه آدم فکر میکنه دارزه پول جوراب مدونا رو می ده! 🙂

وگرنه هر جوری حساب کنی یه تیکه جوراب نمی تونه 400 هزار تومان آب بخوره.

خاصه که نمی شه نداشت. پس پولو رد کنین بیاد و یکی بخرین.

آکوستیک محیط

اگر محیط شما پر از سر و صدا باشد یا اینکه دارای ریورب زیاد باشد به شدت در کیفیت نهایی کارتان تاثیر می گذارد.

جتما در این زمینه از متخصصان آکوستیک مشاوره بگیرید.

هنوز هم روش های ارزانی برای رسیدن به یک نتیجه متوسط وجود دارد.

آکوستیک محیط
آکوستیک محیط

Neumann برای ضبط صدای وکال در استودیو

دیگر لازم نیست هنگام ضبط صدای خود نگران کنترل و از بین بردن نویز باشید. با این حال ، هر خواننده متفاوت است.

میکروفن های نویمن برای پاسخگویی به نیازهای استودیوی ضبط جهانی به طور مداوم در حال تحول هستند.

این که آیا شما طرفدار میکروفن های کپسول معمولی هستید یا به دنبال بالاترین سطح وضوح و جزئیات هستید ، همیشه یک میکروفون Neumann وجود دارد که فراتر از انتظارات شما باشد.

به لطف مدار با کیفیت بالا ، میکروفن های TLM 107 جزء بهترین ها در سری میکروفن های کندانسور چند الگوی و بادوام هستند که به دلیل صدای بسیار واضحی که از آواز ها می گیرند محبوبیت خود را افزایش داده اند.

فیلترهای سه حالته Highpass داخلی در این میکروفون ها به شما امکان می دهد حساسیت آنها را در طیف گسترده ای از فرکانس های ورودی تنظیم کنید.

TLM 107

میکروفون TLM 107 باعث رضایت همه مشتریان ، از خوانندگان بسیار مجرب تا خوانندگان با انتظار بالا می شود.

این صدا صدایی است که مهندسان طراحی این میکروفن ها صدای دلپذیر میکروفن های کپسول معمولی را صدا می کنند.

M 149 به لطف الگوهای قطبی قابل تعویض و فیلترهای کم گذر متغیر ، یک میکروفون استودیویی واقعی است.

میکروفون Neumann TLM 49 برای ثبت ضبط صوتی با کیفیت بالا و عاری از هارمونیک که به طور معمول میکروفون کپسولی تولید می کنند ، گزینه بسیار هوشمندانه ای خواهد بود.

این میکروفون با داشتن حساسیت و مقاومت بالایی در برابر دامنه دینامیکی بهترین انتخاب برای خرید برای ضبط صدا با دقت و شفافیت بالا است.

هر کجا که در استودیو هستید ، می توانید با میکروفن کندانسور دیافراگم بزرگ Neumann TLM 102 صدای بی نظیر و بی کیفیتی بدست آورید.

این میکروفون با صدای بسیار کم جریان ورودی را به مدار می فرستد. به همین دلیل TLM 102 بهترین انتخاب برای متخصصان است.

میکروفن کندانسور دیافراگم بزرگ Neumann TLM 103  یک مدار الکتریکی بدون صدا و گرم و طبیعی با صدای بسیار کم ، اعوجاج و پاسخ فرکانس ، مناسب برای پروژه های حرفه ای و استودیویی ارائه می دهد.

علاوه بر این ، ویژگی های خاص این میکروفون باعث می شود که برای اجرای زنده و صحنه ای بهینه شود.

استفاده‌ی بیش از حد از پردازشگرها و افکت‌ها

بسیاری از استودیوها از تجهیزات پردازش صدا مانند Compression یا EQ برای افزایش صدا و کاهش زمان لازم برای پردازش صدای ضبط شده استفاده می کنند.

بسیاری از preamp ها همچنین صداهای گرم و زیبایی ارائه می دهند که با وجود تغییر در صدای اصلی ، ضبط را زیباتر می کند.

بزرگترین مشکل در استفاده از این تجهیزات تغییر صدای اولیه است.

بنابراین ، در صورت انتخاب ، باید تا پایان مراحل تولید از آن پیروی کنید. بنابراین بهتر است از تجهیزات هوشمند و ایمن تا حد امکان از دامنه صدای پویا استفاده کنید.

همچنین مراقب باشید که پیش زمینه میکروفون بیش از حد اضافه نشود.

از آنجا که در ترکیبی از فضاهای آرام و ترک خورده ، ممکن است صداهایی شبیه به صدای ساطع شده از بلندگوها را پیدا کنید.

عجله در ضبط وکال

بسیاری از افراد روند ضبط را به سرعت تکمیل می کنند و وقتی به زمان بیشتری نیاز دارند ، فرایند mix and mastering را برون سپاری می کنند.

صداگذاری حرفه ای اما طرز فکر متفاوت. ضبط های با کیفیت ضعیف ممکن است در نگاه اول منطقی به نظر برسند.

اما در ادیت زمان بیشتری طول می کشد و در پایان ، صدا به اندازه کارهایی که می توانید دریافت کنید خوب نخواهد بود.

بهبود صدای کم کیفیت و مسیرهای پیچیده سیگنال یک فرآیند خاص و دشوار است.

اما ضبط صوتی بد و تلاش برای رفع آن پس از ضبط صدا ، سوء تفاهم است که زمان و انرژی زیادی را صرف صدا می کند. در حالی که نرم افزار فعلی می تواند اشتباهات کوچک را به بهترین و طبیعی ترین روش پوشش دهد ، هیچ نرم افزاری وجود ندارد که بتواند تصورات غلط رایج یا ضعف های شخصیت های صدا را پوشش دهد. بنابراین بهتر است از ابتدا بهترین صدا را ضبط کنید و فکر نکنید که در آینده آن را بهبود بخشید.

امیدواریم مقاله 4 نکته در مورد ضبط وکال مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *